Damsadlar

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Damsadlar

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2019, 16:24

sveahk skrev:
15 februari 2019, 15:23
Dina kunskaper Markus är i hästväg - överväldigande! Hjärtligt tack att du delar med dig!
Det är skalmans styrka. Vi alla kan mycket om väldigt olika saker vilket ger intressanta samtal. Jag önskar jag kunde inspirera fler skalmaniter att dela med sig av sina specialintressen i långa nördiga trådar.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Damsadel

Inlägg av Schwemppa » 15 februari 2019, 16:35

Markus Holst skrev:
15 februari 2019, 10:30
Jag låter Carl Gustav Wrangel berätta...
Wrangels opus tycks vara en odödlig klassiker för hästfolket. :) Jag minns den själv från bokhyllan i barndomshemmet, inte för att jag läst den, tyvärr.

(Ni minns väl att jag vuxit upp på en hästgård)
Bilagor
hastvanner.JPG
hastvanner.JPG (38.39 KiB) Visad 805 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Damsadlar

Inlägg av Hans » 15 februari 2019, 16:41

Bra tanke.

Vi militärnördar i olika former har hyfsat fixat det och nu har vi en hästnörd som jobbar bra.

Synd att vi inte sett Camilla på ett tag nu: viewtopic.php?f=40&t=37976&hilit=camilla

MVH

Hans

Edit. Schwemppa, det är oförskämt att skriva ett inlägg när jag författar mina litterära alster.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Damsadel

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2019, 16:46

Schwemppa skrev:
15 februari 2019, 16:35
Markus Holst skrev:
15 februari 2019, 10:30
Jag låter Carl Gustav Wrangel berätta...
Wrangels opus tycks vara en odödlig klassiker för hästfolket. :) Jag minns den själv från bokhyllan i barndomshemmet, inte för att jag läst den, tyvärr.

(Ni minns väl att jag vuxit upp på en hästgård)
Jag var väl 17 eller 18 år och hade åkt till Göteborg att köpa julklappar. Plånboken var välfylld med åtskilliga hundralappar. Inte vet jag varför jag gick in på Gumperts bokhandel i Nordstan, kanske bara för att det var en mysig affär och jag hade vägarna förbi. De hade en rätt stor hästavdelning så jag brukade ofta titta in där och handla lite.

Just denna dag hade de en faksimil-upplaga av Wrangels två tegelstenar liggande där. Jag tvekade inte utan köpte dem direkt. I stort sett alla julklappspengar gick åt där. Till skillnad från dig har jag läst böckerna från pärm till pärm mer än en gång. Jag står näst intill i givakt när jag hämtar dem ur bokhyllan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Damsadlar

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2019, 19:50

Bara 70 år efter att damsadeln var färdigutvecklad börjar tiden rinna ut för den. Runt sekelskiftet 1900 blir det allt mer comme il faut för flickor att rida grensle. Det börjar komma speciella ridkläder för grensle ridande damer, med vida byx-kjolar och långa kappor.
astride.jpg
astride.jpg (101.01 KiB) Visad 782 gånger
Med denna revolution började damer allt mer att deltaga i ryttartävlingar – och de gjorde det bra. Det tog in på 1960-talet innan damer fick tävla i de internationella mästerskapen, men sedan dess är alla ridtävlingar öppna för alla kön på såväl ryttare som hästar. Hoppsporten har på högre nivå fortfarande ett betydande inslag av män, men i de andra sporterna är damerna i majoritet.

Idag ser vi en renässans för damsadeln. I takt med ett allt ökande intresse för gamla rid-traditioner, det som kallas för klassisk ridning, växer även intresset för damsadeln. Runt om i världen, även i Sverige, finns damsadel-föreningar och damsadel-tävlingar.
prisutdelning.jpg
Prisutdelning på mindre damsadeltävling någonstans i världen
prisutdelning.jpg (193.1 KiB) Visad 782 gånger
Det verkar emellertid som om jämlikheten är enkelriktad: Numera rider båda könen grensle som bara män gjorde förr, men intresset för att rida damsadel verkar obefintligt bland dagens män.

Därmed avslutar jag denna lilla essä. Jag tackar Hans för inspirationen :kramis: och er andra för att ni läst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Damsadlar

Inlägg av Hans » 16 februari 2019, 12:40

Det är vi som tackar för intressant läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Damsadlar

Inlägg av Psilander » 24 april 2019, 15:06

En tråd om damsadlar utan QE2 i damsadel. Mycket skicklig ryttarinna och rider gör hon fortfarande, 93år ung-

Bild

Skriv svar