Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 2 februari 2019, 17:22

Dags för en ny fråga?

Här är några svenska uradliga ätter (nja... Ribbing kommer väl ursprungligen från Halland, så den kanske lika gärna kunde kallas dansk). Vilken ätt passar inte ihop med de andra - och varför?

Bielke (af Åkerö)
Leijonhufvud
Natt och Dag
Oxenstierna
Ribbing
Sparre (af Rossvik)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 5 februari 2019, 18:52

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Nummer fyra ser ut att vara den minsta vapenskölden...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 7 februari 2019, 08:30

Öh... va? Men storleken spelar ingen roll, skriver de ju i alla sex-rådgivnings-spalter?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 7 februari 2019, 10:00

Om svaret nu är så enkelt att det är tinkturer eller färget rött som gör att ätten Oxenstierna inte passar ihop med de andra, så blir det mitt svar - men jag tror inte att det är vad jean-jacques vill ha som svar, det heller...

PS Egentligen var det så att jag tyckte att det är kanske inte alla som har läst frågan som utan vidare vet hur de olika vapensköldarna ser ut - och att det är inte alla som ids söka vapnen upp pä nätet...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 7 februari 2019, 13:10

Jo, så enkelt var det svar jag ville ha: Oxenstierna har inte blått och guld. Däremot har Femtiotrean slarvat lite med bilden av Sparres sköld, men det gör ingenting, för svaret var rätt i alla fall.
Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 7 februari 2019, 15:43

Oj oj oj, det blev tvä gånger Bielke!




I flyghistoriaquiztråden fann vi det här vapnet:
uno.png
uno.png (65.5 KiB) Visad 431 gånger
Här har vi en vapensköld till:
dos.jpg
dos.jpg (36.53 KiB) Visad 431 gånger
Två kommuner i före detta Öst-Europa och två ganska nya vapen.

??

Som bonusfråga: kan ni hitta ett vapen som skulle passa ihop med dessa två?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 9 februari 2019, 11:52

Jag antar inte att det går att hitta svaret utan att googla, men kunskapet och konsten ligger ju i att man vet eller har en aning om hur man skall gå tillväga när man googlar!

Om jag hade stäld frågan i flyghistoriaquiztråden, så hade jag kunnat berätta att det finns en historisk person (och inte bara en folkberättelse eller en gestalt eller en händelse som förekommer i historieböcker men är i grund och botten helt fiktiv eller upphittat).

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 9 februari 2019, 13:00

Femtiotrean skrev:
2 februari 2019, 12:16
Tyskaorden uppenbarligen har för mycket annat på gång eller i huvudet. (Jag vill inte tänka att han kanske inte bryr sig så mycket om att hålla quiztråden vid liv.

Men jag måste själv erkänna att när jag läste frågan så googlade jag genast "heraldry abacus owl mouse book eagle" (eller något dylikt) och där fanns vapnet på den allra översta raden.

Och jag som aldrig hade läst eller hört om de "worshipful companies" i London eller inte ens gissade vad ett "livery company" kunde vara för något (men kanske dock visste att det inte var samma sak som ett "delivery company")!


"Official blazon

Arms : Gules on a Chevron Or a Chevron Sable between three Mortarboards Or

Crest: Upon a Helm with a Wreath Or Gules and Sable An Eagle wings elevated and displayed proper each wing charged with an Annulet Azure holding in the dexter foot a Torch Gules inflamed Or.

Supporters: On the dexter a Dragon wings elevated and addorsed Argent holding in the dexter foreclaws an Abacus Azure the beads Gules and on the sinister a Barn Owl wings elevated and addorsed proper the wings charged with an Escallop Azure charged with two Swords in saltire proper hilts and pommels Or and holding in the beak by the tail a Mouse Sable each statant upon a Book Or bound Gules.

Motto: PER DOCTRINAM AD LUCEM."


https://www.heraldry-wiki.com/heraldryw ... _Educators


"In the owl’s beak a mouse hangs by its tail. This is a pun on the modern way of learning via computer and mouse." Ett utmärkt exempel på engelsk humör?
Jag ber om ursäkt för att jag varit sysselsatt med annat så att jag inte tittat in på ett tag. Men det är helt riktigt det är vapenet för the Worshipful Company of Educators. Livery Companies kan kanske mest jämföras med skrån.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 9 februari 2019, 13:02

Femtiotrean skrev:
9 februari 2019, 11:52
Jag antar inte att det går att hitta svaret utan att googla, men kunskapet och konsten ligger ju i att man vet eller har en aning om hur man skall gå tillväga när man googlar!

Om jag hade stäld frågan i flyghistoriaquiztråden, så hade jag kunnat berätta att det finns en historisk person (och inte bara en folkberättelse eller en gestalt eller en händelse som förekommer i historieböcker men är i grund och botten helt fiktiv eller upphittat).
Vi behöver nog lite mer ledtrådar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 9 februari 2019, 13:56

Nej det behöver ni inte! Ni är duktigare än ni kanske tror och det går att hitta svaret utan att bildsöka. (Det kan man göra när och om man vill vara säker på att man har hittat rätt.)

Analysera och ge ord och namn på det ni ser i vapnet. Om ni kan kombinera det med lite (mycket) allmän kunskap i flyghistoria, så kan ni hitta rätt kommun relativt lätt - och om ni lyckas gissa på rätt sekel eller på rätt land, behövs det ingen möda alls...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 9 februari 2019, 20:14

Det enda jag ser i vapnen är Ikaros - och han kom väl från Grekland någonstans.... Men å andra sidan är jag inte så hemma i flyghistoria, Jo, förresten, vänta nu! Det fanns en tysk som hette Otto Lilienthal eller nåt liknande och som sysslade med flygexperiment på 1800-talet. Finns det möjligen någon kommun som heter Lilienthal? Eller kanske Otto?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 9 februari 2019, 22:24

Det kanske räcker med att se Ikaros i vapnet? Och kunskaperna i flyghistoria är som jag skrev inte alls nödvändiga.

Det finns en tysk kommun som heter Lilienthal:

Bild

Men Otto Lilienthal var född i Anklam, en hansastad:

Bild

Den historiske personen var (om dokumenten i den lokala kyrkans arkiv berättar sanningen) en föregångare till Lilienthal, men förblev länge helt okänd utanför sitt land - som alltså inte var Tyskland (utan ett land som vi i väst brukade kalla och kanske fortfarande kallar östeuropeiskt).

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2019, 11:03

Ett tips om vapnet nummer ett:
konkurs.jpg

Ett tips om vapnet nummer två:
gadzety.jpg
gadzety.jpg (76.06 KiB) Visad 405 gånger
Båda vapnen är splitternya, d.v.s. designerade kring år 2010 och kan - också här - kanske ses ocks som ett steg i utvecklingen av turistnäringen på orten

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2019, 05:40

(1) Priekule, Latvien. (2011)

(2) Radgoszcz, Polen. (2014)


Frågan är fri!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 17 februari 2019, 12:38

Var inne på att det översta vapnet var från Litauen då jag tyckte att stilen stämde överens med detta land. Men Lettland och Polen är ju i alla fall grannländer.

Nå väl här kommer en ny fråga: Var har vapnen för Tyskaorden, Kölns ärkestift och Fuldas stift gemensamt?

Skriv svar