Upplevelser Nordanvind

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av macken » 9 februari 2019, 10:20

millgard skrev:
8 februari 2019, 19:40
macken skrev:
8 februari 2019, 19:36
millgard skrev:
31 januari 2019, 18:26


Ja precis!

Glömde skriva det, det gick inte att kopiera ur PDF-boken så jag fick göra en skärmdump istället. 16. nskbat Fältjägarna
Vart i Lit fanns förråden? Kommer från orten och jag minns bara de två nu mera sålda betongförråden.
Fordonen fanns väl strax utanför I5?
Jadu, exakt var... snart 30 år sedan. :) Vi vaktade ju en rotering i ett gigantiskt minförråd i närheten, där fanns femvåningsställage med stridsvagnsminor i oerhörd mängd. Bland annat. Troligen rivet/sålt idag.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av macken » 9 februari 2019, 10:22

macken skrev:
9 februari 2019, 10:20
millgard skrev:
8 februari 2019, 19:40
macken skrev:
8 februari 2019, 19:36


Vart i Lit fanns förråden? Kommer från orten och jag minns bara de två nu mera sålda betongförråden.
Fordonen fanns väl strax utanför I5?
Jadu, exakt var... snart 30 år sedan. :) Vi vaktade ju en rotering i ett gigantiskt minförråd i närheten, där fanns femvåningsställage med stridsvagnsminor i oerhörd mängd. Bland annat. Troligen rivet/sålt idag.
Kan ine komma på nått förråd där ca 80 bandvagnar kan ha stått i Lit. Amförrådet va troligen längr norrut och kanske rött..

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av millgard » 9 februari 2019, 13:09

macken skrev:
9 februari 2019, 10:22


Kan ine komma på nått förråd där ca 80 bandvagnar kan ha stått i Lit. Amförrådet va troligen längr norrut och kanske rött..
Bandvagnarna stod nog inte där när jag tänker efter. De lastades ju separat på tåget, men resterande utrustning fanns där vi mobiliserade.

Minns inte hur amförrådet såg ut, jag minns däremot insidan tydligt. På golvet stod jättelika pallkragar med handgranat M/56, förpackade i trälådor om 4st. Någon låda var öppen och det saknades granater. Jag påtalade detta för en av chaufförerna men han ryckte bara på axlarna...

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av macken » 10 februari 2019, 14:59

Då måste mobplats en i Lit ha varit en vanlig bondgård med stora utrymmen.

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av PeterE » 17 mars 2019, 06:45

Helt fantastisk läsning, Millgard! Tusen tusen tack! Själv gjorde jag lumpen 93-94 söderut och var inte i närheten av övningar av det här slaget!

Blot-Sven
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2019, 11:15
Ort: Fjollträsk

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av Blot-Sven » 8 april 2019, 15:41

Tack

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av millgard » 6 december 2022, 19:56

Rotade bland gamla papper och gissa vad som dök upp?

Jag har fler kartor någonstans, inklusive sådana som var lite hemligare... men här kommer iaf karta över övningsområdena, märkta med resp datum.
Nordanvind91.jpg
Tyvärr medgav inte Skalmanformatet full storlek.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av Solkungen » 6 december 2022, 20:41

Gjorde slutövning 1990 och en större övning blev inställd pga den usla vintern med för mjuka vägar, istället fick vi rulla till Älvdalens skjutfält. Övningen vi skulle varit på skulle också varit i Norrbotten.
Var Nordanvind en ovanligt stor övning, ordnade de en extra stor övning med några års mellanrum?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av millgard » 6 december 2022, 21:54

Solkungen skrev:
6 december 2022, 20:41
Gjorde slutövning 1990 och en större övning blev inställd pga den usla vintern med för mjuka vägar, istället fick vi rulla till Älvdalens skjutfält. Övningen vi skulle varit på skulle också varit i Norrbotten.
Var Nordanvind en ovanligt stor övning, ordnade de en extra stor övning med några års mellanrum?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordanvind_(FMÖ_91)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av Hans » 7 december 2022, 08:28

Tack för att du fortsätter att dela, uppskattas. Jag var på InfSS då och var inte med. Det största jag varit med på är Västgräns (FMÖ 85): https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4st ... %B6rsvaret. Fast jag tog inte med kamera eller förde dagbok. Som skytteplutonchef har man lite annat att tänka på.

Kartan, är det avlysta områden för skarpskjutning eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Upplevelser Nordanvind

Inlägg av millgard » 7 december 2022, 13:22

Ja, de avlystes under respektive dagar. Vi sköt tex LYS under nattliga bataljonsanfall och övningsgranat dagtid (inte jättemånga) och artilleriet sköt också, både LYS och jag gissar övningsgranat.


Lite mer:
I5 såg ut som följer: Skyttekompanier: Revsunds, Bergs och Hammerdals. Offerdals kompani: tross och PV-pluton (PVpjbv, Rb56, GRG). Hallens kompani: ledning/GRK/Spaning. Vi hade på vår sida Ra380/DART vilket motståndarsidan inte hade. Ett ENORMT övertag!

Vi följde Hammerdals kompani som hölls för att vara det bästa under lt Pasquir(?), sedan kom Revsunds och Bergs i nämnd ordning, det var också stor nivåskillnad mellan GRK-plutonerna där vår pluton var bättre på allt - och vi tävlade hela tiden. Vår sämsta grupp skulle alltid vara bättre än deras bästa, låt dem åka hem i första bussen, vi kan vänta. En ära i att först rapportera "eldberedd" efter gruppering.

Givetvis grundlades allt sådant i det från utbildningsbefälens utövade ledarskapet redan under GU-tiden. Vi hade ett modernt ledarskap med uttrycklig uppmaning att ta egna initiativ i lösandet av uppgift.

Det kunde ta sig sådana uttryck att vi under Nordanvind (som jag berättat om) omhändertog fulla hemvärnsmän på flygplatsen, spontan morgon-BRAK med höga knälyft i bara kalsongerna ute i snön bara för att "knäcka" de andra och snabbt hand upp när det gällde frivilliga till skitjobb, det gav då som nu ett moraliskt övertag och självförtroende att veta att man klarar allt lite snabbare och bättre än övriga.
Ur detta kom tex den spontant uppkomna taktiken att med överlägset samband verka med vårt överflöd av pskott gentemot fientligt pansarskytte som lockades förbi våra förberedda eldställningar.


Konkurrens mellan plutonerna:

Jag minns tydligt bataljonschefen (i fredstid, i skarpt läge var det saligen avsomnade mj Fredman) som vid en övningsavslutning sade: "-Blir det krig i morgon vill jag ha Hammerdals kompani. Blir det krig om två månader vill jag ha Revsunds kompani. Blir det krig om ett år vill jag INTE ha Bergs kompani!".

Tydligare än så är det svårt att uttrycka det, och skuggan föll naturligtvis på de stamanställda som inte lyckats med SIN uppgift därvidlag.

Skriv svar