Mob tider säkerhetsförband

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av erep » 1 februari 2019, 21:47

Hans skrev:
1 februari 2019, 18:08
Tack för svar x2. Jag tror inte termen finns i Sverige även om konceptet fanns.

MVH

Hans
Eftersom vi svarar enhetligt vet du att vi inte bara hittar på :wink:

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av erep » 1 februari 2019, 22:18

Bjernevik skrev:
1 februari 2019, 19:04
Problemet med mobilisering är inte att det tar tid. Utan att det måste tas ett beslut om sådan. I Sverige ligger det på regeringsnivå och får ses som en väldigt stark säkerhetspolitisk signal vilket gör att man får räkna med att en regering kommer att tveka inför att ta det beslutet. Vi kan till exempel ta U 137-affären som exempel, där hade det nog varit befogat att mobilisera en del förband. Men man valde att nöja sig med fredsorganisationens resurser.
Man ska ju inte behöva kalla det en mobilisering och man behöver inte hålla låda om höjning av beredskap.

1939 mobiliserade finska försvaret då ryssarnas krav blev hotfulla. Den 9 oktober 1939 grundades skyddstrupper och några divisioner vid östgränsen. Resten av fältarmen grundades och grupperades från den 14 oktober. Största delen av trupperna var grupperade den 20 oktober. Det var ju en fullständig mobilisation, men kallades extra repetitionsövningar.

Före fortsättningskriget föranstaltades igen repetitionsövningar från den 18 juni 1941. Reservisterna fick ordern hem brevledes. Inga radiosändningar eller affischer användes heller då. En vecka efter inkallelsen var fältarmen klar för strid. Under mellanfreden var ju inte de finska väpnade styrkorna helt demobiliserade.

Det finns en anekdot om att ungerska (kan ha varit något annat vänligt lands) militärattachén såg en finsk officerarbekan på gatan i Helsingfor ett par dagar efter inkallelsen och undrade om Finland hade mobiliserat då han inte just såg män i vapenför ålder på stan, och undrade hur det kunde ha skett eftersom han inte sett affischer eller hört något på radion. Den finska officeraren hade frågat honom hur han gör när han ordnar en bjudning för sina vänner. Militärattachen sade att han skickar ett inbjudningskort, så klart. Den finska officeraren sade "Precis".

----

Men för att återkomma till lite mera aktuella frågor, hade vi i Finland ett stadgande om att man måste anmäla om en repövning 3 mån före övningen. Det stadgandet hade kommit till under djupaste fredstid. Efter Krim har det ändrats så att vanliga repövningar skall anmälas 3 månader före övningen, men repetitionsövningar i syfte att höja beredskapen inte har någon tidsgräns.

Sedan skulle ju en repetitionsövning i syfte att höja beredskapen sannolikt läcka ut via some rätt snart, men det kan ju även ha en lugnande verkan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av MD650 » 1 februari 2019, 22:34

erep skrev:
1 februari 2019, 22:18
----
. Efter Krim har det ändrats så att vanliga repövningar skall anmälas 3 månader före övningen, men repetitionsövningar i syfte att höja beredskapen inte har någon tidsgräns.
Där är nog ett system som Sverige borde anamma.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Bjernevik » 2 februari 2019, 09:07

erep skrev:
1 februari 2019, 22:18
Man ska ju inte behöva kalla det en mobilisering och man behöver inte hålla låda om höjning av beredskap.
Oavsett vad man kallar det krävs det regeringsbeslut. Dvs det är på en sådan nivå att det sänder en säkerhetspolitisk signal vare sig man vill eller inte, och det lär påverka en regerings beslutsprocess.

Att både Sverige och Finland gjorde så under vk2 är en annan sak. Det som då gick att göra hyfsat dolt kommer idag att vara svårt/omöjligt att hemlighålla.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Femtiotrean » 2 februari 2019, 10:38

I Finland räcker det med presidentens penna att skrota tremånadersstadgan. D.v.s. man behöver inte blanda in regeringen eller politiska partier eller ta till hänsyn andra saker än landets säkerhet.

Och redan före det kan man inkalla reservister till "repövningar" med kort notis, det är bara att reservisten som inte ger sitt samtycke kan enligt lagen inte straffas.

Men det är mycket sant att fienden eller det akuta säkerhetspolitiska hotets ursprungsland kan läsa om det hela, med bilder och videor, nästan i realtid i olika sociala media...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Sarvi » 2 februari 2019, 12:06

Jag tror inte att det finns någon motsvarande tremånadersregel för svenska repövningar, någon som vet? Sen att det i praktiken tar år att planera en större övning är en annan sak...

Däremot är det i Sverige regeringen som beslutar om höjd beredskap i olika nivåer, vilket medför att viss undantagslagstiftning träder i kraft.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Femtiotrean » 2 februari 2019, 12:54

Det borde ju finnas färdiga planer för vissa "övningar" som kan sättas i gång också i praktiken *innan* och *utan att* det behövs ett beslut om höjd beredskap?

I Finland är det också regeringen som beslutar om beredskapslaget och riksdagen måste få veta om det och säga sitt inom en vecka.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av MD650 » 2 februari 2019, 13:29

Sarvi skrev:
2 februari 2019, 12:06
Jag tror inte att det finns någon motsvarande tremånadersregel för svenska repövningar, någon som vet? Sen att det i praktiken tar år att planera en större övning är en annan sak...

Däremot är det i Sverige regeringen som beslutar om höjd beredskap i olika nivåer, vilket medför att viss undantagslagstiftning träder i kraft.
Nä, mig veterligen finns det ingen sån regel.
:)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Der Löwe » 2 februari 2019, 16:43

Jag vet inte om det hör till tråden, men luftvärnskompaniet jag tillhörde hade olika inställelsealternativ beroende på befattning. Av 254 man i kompaniet var 100 tänkta att rycka in i P-mob mindre. De kunde bemanna all luftvärnsutrusting men med mindre uthållighet. Tanken var att med delar av förband kunna höja tröskeln. Luftvärn vid flygbas innebär behov av förbekämpning och/eller fler störkapslar, störflygplan vilken tar ner effekten av själva förbekämpningen. Vi hade även alternativ som SÖB´ades där bataljonens samlade befälsstyrka skulle kunna bemanna ungefär ett skjutande kompani med mycket låg uthållighet för den viktigaste flygbasen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av MD650 » 2 februari 2019, 16:48

Inte på förekommen anledning men jag vill lyfta att vi undviker att diskutera förmågor m.m. som även idag kan vara giltiga.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av MD650 » 2 februari 2019, 16:55

Der Löwe skrev:
2 februari 2019, 16:43
Jag vet inte om det hör till tråden, men luftvärnskompaniet jag tillhörde hade olika inställelsealternativ beroende på befattning.
Det fanns mycket riktigt olika mobtider för samma förband.
:)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av erep » 4 februari 2019, 22:45

Femtiotrean skrev:
2 februari 2019, 10:38
Men det är mycket sant att fienden eller det akuta säkerhetspolitiska hotets ursprungsland kan läsa om det hela, med bilder och videor, nästan i realtid i olika sociala media...
Nja, jag är inte så säker. Så länge bara beredskap höjs, med inkallelse av en mindre del av förmågorna, behöver inte så mycket sippra ut.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Forskaren » 8 februari 2019, 19:02

MD650 skrev:
2 februari 2019, 13:29
Sarvi skrev:
2 februari 2019, 12:06
Jag tror inte att det finns någon motsvarande tremånadersregel för svenska repövningar, någon som vet? Sen att det i praktiken tar år att planera en större övning är en annan sak...

Däremot är det i Sverige regeringen som beslutar om höjd beredskap i olika nivåer, vilket medför att viss undantagslagstiftning träder i kraft.
Nä, mig veterligen finns det ingen sån regel.
:)
Jag tittade i förarbetena till lagen om totalförsvarsplikt. I lagen anges att Inkallelser till grundutbildning eller repetitionsutbildning ska sändas ut i god tid, om det inte finns särskilda skäl för något annat (5 kap. 6 §) I förarbetena skriver man att inkallelse till utbildning bör utfärdas... i vart fall inte senare än en månad före inryckning. (s. 184). Man slutligen är det ju fråga om tolkning av uttrycket "i god tid" i lagen och ordet "bör" i propositionen!

Skriv svar