Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 22 januari 2019, 12:28

currahee skrev:
22 januari 2019, 12:16
Det jag söker inträffade 30 oktober 2008 och var slutet på något.


/ currahee
Femtiotrean skrev:
16 januari 2019, 03:42


De sista två flygplanen som startade från Tempelhof startade den 30 oktober 2008 klockan 23.58 lokal tid, samtidigt på de parallella banorna 27 R och 27 L, var D-CDLH (typ Junker 52) och D-CXXX (typ DC-3). Det sista anropet från D-CDLH var "Delta Charlie Delta Lima Hotel, Auf Wiedersehen".

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 22 januari 2019, 13:26

Tydligen har Femtitrean redan haft svaret på frågan, så då får väl frågan gå till honom om det är OK för Stighult.

/ currahee

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stighult » 22 januari 2019, 17:55

currahee skrev:
22 januari 2019, 13:26
Tydligen har Femtitrean redan haft svaret på frågan, så då får väl frågan gå till honom om det är OK för Stighult.

/ currahee
Inga problem. :lol:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 22 januari 2019, 21:54

Nej, det går inte an! Currahee får lov att komma med en ny fråga!

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 23 januari 2019, 10:13

Då försöker jag med denna:
En bild från filmen ”En bro för mycket”, men något är väldigt fel på detta, vad?

/ currahee
Bilagor
flygplan.jpg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 23 januari 2019, 11:37

Jag hann tro att felet låg med "invasion stripes", men: "One month after D-Day, the stripes were ordered removed from planes' upper surfaces to make them more difficult to spot on the ground at forward bases in France."

Det borde kanske finnas en bokstav målad på stjärtfenan - men jag undrar om man kan anse det som ett väldigt fel?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11057
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 januari 2019, 12:08

Gulbrunt verkar fel, tror att även Arnhemplanen var olivgröna...
a-douglas-c47-dakota-of-d-day-fame-at-the-fantasy-of-flight-airfield-D8FNYE.jpg

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av currahee » 23 januari 2019, 13:11

Visst är det färgen som är fel.
De skulle vara olivgröna. Misstaget upptäcktes samma dag som det skulle filmas och alla statister m.m. var på plats. Så det var bara att filma de felmålade flygplanen.

Frågan går till Sveahk.

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11057
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 januari 2019, 15:13

Tack, och vi flyger in i nutiden...

Tre flygplatser att hitta namnen till...

ett.jpg
ett.jpg (42.27 KiB) Visad 547 gånger
Ettan, svårt att landa.


två.jpg
två.jpg (31.82 KiB) Visad 547 gånger
Tvåan, den enda internationella.


tre.jpg
tre.jpg (68.69 KiB) Visad 547 gånger
Trean, nybyggd på politiskt osäker mark.



Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 23 januari 2019, 17:35

Satt och grubblade om trean - "Politiskt osäker mark"... Denna öde bygd måste höra hemma långt norrut från tempererade zoner, och dessutom har någon kostat på en ny och fin flygplats... Men vad finns det för politiskt osäkra områden i nordliga ödebygder - och det enda jag kom på till slut var Kurilerna som är så aktuellt - en googling på orden Airport samt Kurilerna gav en bild på flygplats därifrån..?

Ettan vet jag inte, gissar Alask..?

Tvåan (den internationella) placerar jag i ett väldigt bergigt land, så bergigt att man måste använda attraktiv mark vid havet/insjön till flygplatsområde. Och jag tror inte att det är en tropisk miljö. Är det Medelhavet gissar jag på forna Jugoslavien. I annat fall tror jag på en ö någonstans, kanske i Atlanten?

:?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 23 januari 2019, 18:31

Ettan är Isafjörðurs flygplats högt uppe i nordvästligaste hörnet av Island, med staden Isafjörður på andra sidan vattnet. Där bodde jag en gång på en camping som låg rakt under anflygningen till banan - planen gjorde en intressant sväng för att klämma ner sig i dalgången. Var ganska nöjd att ha tagit bilen dit...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2019, 19:45

Jag kollade in den där flygplatsen på Kurilerna på Google maps. Mycket spännande. Startbanan ser ut att vara byggd av cementblock och den är - låt oss kalla det - ganska rak :?

https://www.google.se/maps/place/Аэропо ... 45.6813066

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11057
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 23 januari 2019, 22:37

Sarvi skrev:
23 januari 2019, 18:31
Ettan är Isafjörðurs flygplats högt uppe i nordvästligaste hörnet av Island, med staden Isafjörður på andra sidan vattnet. Där bodde jag en gång på en camping som låg rakt under anflygningen till banan - planen gjorde en intressant sväng för att klämma ner sig i dalgången. Var ganska nöjd att ha tagit bilen dit...
Absolut! Bra Sarvi! Man måste krångla sig in nära bergväggarna för att komma på rätt flygspår för den landningsbanan. Därtill inte alltid perfekt landningsväder. För närvarande är det bara Air Iceland Connect från Reykjavík som vågar sig på den turen.
Amund skrev:
23 januari 2019, 17:35
Satt och grubblade om trean - "Politiskt osäker mark"... Denna öde bygd måste höra hemma långt norrut från tempererade zoner, och dessutom har någon kostat på en ny och fin flygplats... Men vad finns det för politiskt osäkra områden i nordliga ödebygder - och det enda jag kom på till slut var Kurilerna som är så aktuellt - en googling på orden Airport samt Kurilerna gav en bild på flygplats därifrån..?

Ettan vet jag inte, gissar Alask..?

Tvåan (den internationella) placerar jag i ett väldigt bergigt land, så bergigt att man måste använda attraktiv mark vid havet/insjön till flygplatsområde. Och jag tror inte att det är en tropisk miljö. Är det Medelhavet gissar jag på forna Jugoslavien. I annat fall tror jag på en ö någonstans, kanske i Atlanten?

:?
Markus Holst skrev:
23 januari 2019, 19:45
Jag kollade in den där flygplatsen på Kurilerna på Google maps. Mycket spännande. Startbanan ser ut att vara byggd av cementblock och den är - låt oss kalla det - ganska rak :?

https://www.google.se/maps/place/Аэропо ... 45.6813066
Trean är mycket riktigt politiskt omstridda Kurilerna...men inte Mendelyevo, nej, en nyare flygplats - som säkert inte byggdes för att ta hand om de par turister som råkar förirra sig till världens ände...

Tvåan ja, fastland långt, långt söderut...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2019, 23:10

Då gissar jag att trean är Iturup air port, så ny att den inte finns med på Google maps.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11057
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 24 januari 2019, 09:31

Markus Holst skrev:
23 januari 2019, 23:10
Då gissar jag att trean är Iturup air port, så ny att den inte finns med på Google maps.
Där satt den! 2014 byggdes den, en flygplats som "can connect Iturup to Khabarovsk, Vladivostok and Japan if necessary. It will also have a military use."...https://www.rbth.com/news/2014/09/22/ne ... 39991.html

Tvåan återstår - Sydamerika... :wink:

Hans K

Skriv svar