General erkänner att USA förlorade

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktionen

General erkänner att USA förlorade

Inlägg av LasseMaja » 15 nov 2014 09:57

General Daniel P Bolger i exklusiv intervju med SVD, om hur USA, enligt honom, förlorade krigen i Afganistan och Irak.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ameri ... 103897.svd

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

En General erkänner att USA förlorade

Inlägg av sonderling » 15 nov 2014 16:12

Intressant och jag förstår att han vill sälja sin bok, genom att väcka lite uppmärksamhet. På vissa punkter har han ju rätt.
Fast och andra sida är ju inte kriget som al-Qaida starade slut så jag håller med om att det kommer fortsätta i 20 år till vare sig man vill eller inte. Alternativet är ju att inför sharia och konvertera till Islam. :D
US arme har väl under det tidspannet han verkade gått från en arme som bekämpar en Sovjetisk pansar armé till att föra just COIN wars.

Sonderling

Edit: Jo och så säger han att man försökte lära sig av Vietnam, och jo på sätt och vis, man bestämde sig för att aldrig mer utkämpa ett sådan krig utan satsa på den här air, land, battle doktrinen och allt man lärt sig kastades bort. (Om man ska tro Thomas E RICKS Bok THE Gamble)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: General erkänner att USA förlorade

Inlägg av sonderling » 16 nov 2014 20:08

Förlåt jag hade fel, vi har förlorat. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 dec 2018 08:17

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 21 dec 2018 13:31

Kritiken i Europa mot USA är stark i dag men oftast har USA kritiserats för att av imperialistiska skäl slåss i andra länder. Med vilken rätt kan alltså vi i Europa kräva att amerikaner riskerar sina liv i Afghanistan och Syrien?
Hursomhelst borde beslutet välkomnas av stora delar av den amerikanska allmänheten som sett sina söner och döttrar bli dödade och skadade.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 21 dec 2018 13:56

Lasse Odrup skrev:
21 dec 2018 13:31
Kritiken i Europa mot USA är stark i dag men oftast har USA kritiserats för att av imperialistiska skäl slåss i andra länder. Med vilken rätt kan alltså vi i Europa kräva att amerikaner riskerar sina liv i Afghanistan och Syrien?
Hursomhelst borde beslutet välkomnas av stora delar av den amerikanska allmänheten som sett sina söner och döttrar bli dödade och skadade.
Jag håller med Trump i princip i hans strävan/krav att övriga länder i NATO ska betala mer/betala vad man lovat. Sedan är det mer komplicerat i verkligheten. USA måste ju skydda sina intressen och som världens starkaste demokrati har man likaså ett ansvar. Att USA börja dra sig tillbaka är inte bra för någon.

USA ska givetvis få kritik när de dummar sig men vi måste samtidigt inse deras roll i världen. Vill vi hellre ha Kina eller Ryssland som världpolis?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 21 dec 2018 14:15

Att usa drar sig tillbaka handlar inte främst om att skydda amerikanska liv och pengar utan en insikt hos vissa att framtiden bäst betjänas av hitta en nivå där länder är stabila av sig själv utan massiva insatser av USA och väst. Att till sist bör och kanske måste länder själva deala med sina grannar för att i stort lösa tvister, och bara på marginalen ta hjälp utifrån. Tror jag.
Senast redigerad av 1 Solkungen, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 dec 2018 14:50

Jo delvis så tänker jag också att man främst behöver nations bygga på hemmaplan men och andra sidan är det ju inte slut förrens det är slut.
Sedan blir det väl EU och andra som tar över facklan när USA drar sig tillbaka bakom sin vallgrav Atlanten. Vilket vi redan sett i en ökad roll där tex Ryssland agerar.

Sonderling