Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2018, 11:36

Då är vi nog i Würtemberg varför jag gissar att konstnären är Peter Lenk som gjort den kända reliefen där världsledare leker stjärtlekar. Närmre än så kommer jag inte. Din staty är ogooglingsbar. Bravo!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2018, 12:03

EDIT jag hittade den! I Stockach vid Bodensjöns nordvästra spets som inte ligger i Würtemberg utan i Baden, som ju samsas i delstaten Baden-Würtemberg.

Bra fråga!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2018, 12:16

*Ingenting* är ogooglingsbar!

"Peter Lenk U-Boot"

Bild

https://www.peter-lenk.de/skulpturen/ba ... -boot.html
peterlenk.png
peterlenk.png (263.99 KiB) Visad 631 gånger
Skandal-Bildhauer Peter Lenk wird 70; Das sind die krassesten Skulpturen

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 28 november 2018, 12:40

Markus Holst skrev:
28 november 2018, 12:03
EDIT jag hittade den! I Stockach vid Bodensjöns nordvästra spets som inte ligger i Würtemberg utan i Baden, som ju samsas i delstaten Baden-Würtemberg.

Bra fråga!
Just den var det! En del av en ubåt, egentligen skulle det vara den lilla stadens Stockachs "Paten"-ubåt U23, men det fick bli U20 - plus en stadig sjöman som håller sin storbröstade jänta på sina skuldror. De fyra andra sjömännen är en och samma person, den tidigare tyska försvarsministern Rudolf Scharping - som tydligen inte hade något emot att bli dylikt porträtterad! Ubåten står i ett hav av blåa lavendelblommor - en vacker anblick på sommaren!

Konstnären, Peter Lenk, är en tusendsassa att skulptera och provocera...hans skulpturer står lite varstans runt Bodensjön, bara det en resa värd :thumbsup: !

Markus kulturerar nästa!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2018, 13:35

Vi håller oss i nejden och tittar in i en gammal stadsdel i en känd gammal stad döpt efter en romare. Vad heter romare, stad, stadsdel, dess beskyddare - och vad gör stadsdelen speciell?
Bilagor
depositphotos_107320018-stock-photo-small-street-in-the-fuggerei.jpg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2018, 13:47

Stockach är redan markerad på min 2019 års cykelresekarta - men jag har en fråga till: hur och varför blir en småstad långt borta från havet gudfader till en ubåt?

PS Kudos - som vi säger på cyklisternas Stravatalk - för att du gav kulturhistoriaquizzen en omstart och man får hoppas ett nytt liv!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2018, 22:49

Stadsvapnet är delat i ett rött och silverfärgat fält med en grön tallkottsnät ovanpå en grön kapitäl.

Jag känner nu att denna fråga ligger lite utanför vad man kanske innefattar i kultur.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 november 2018, 02:34

Kanske det. men bättre här än ingenstans.

Det såg i mina ögon på något vis danskt ut, men jag kom inte ihåg en enda dansk stad döpt efter en romare. Så flyttade jag blicken söderut: jag har skickat postkort till min kära mamma från Konstanz och från Augsburg (och från ett par mindre städer).

Det roliga är att jag har faktiskt besökt Fuggeriet (Fuggerei) i Augsburg, men som sagt kände jag inte genast igen vyn eller husen.

https://theculturetrip.com/europe/germa ... rman-town/
https://www.atlasobscura.com/places/fuggerei


PS Jag minns att vi hade en quiztråd om sevärdheter som dock inte var bland de mest aktiva och som mer eller mindre tynade bort.

PPS FWIW som det lydde var jag en gång i tiden aktiv i en forum där man också quizzade (om man kan säga så). Man had minst lika många kategorier som Skalman, men det var bara fem (eller sex) quizztrådar som var "öppna" samtidigt, medan andra kategorier fick vänta på sin tur.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2018, 08:23

Visst är det die Fuggerei i Augsburg, ett kvarter från 1500-talet döpt efter den Augsburgska mecenat-familjen Fugger. Området är världens första "social housing", för vilket vi på svenska saknar ett bra ord.

Hyran att bo där är fortfarande densamma som när det byggdes på 1500-talet: en rhensk gulden. I dagens valuta betalar de. 88 cent om året, men jag gissar att det tillkommer avgifter för el, avlopp mm.

Jag besökte samrådet 1986.

Femtiotrean harvar upp nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 november 2018, 10:22

Kultur är som sgat inte bara konst.
manochmaskin.jpg
nymaskin.jpg
nymaskin.jpg (94.96 KiB) Visad 733 gånger
Vi befinner oss i en stad som döptes efter en romare och i ??? som döptes efter en icke-romare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2018, 11:45

Jag tänkte datapionjär -> Silicon valley och började leta efter en romare vid namn Silica, men gick bet. Josef som namngett San José betraktas väl inte som romare och inte heller ängeln som gett namn åt LA, så jag ger upp

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 29 november 2018, 12:14

Tvåan hör nog hemma här https://en.wikipedia.org/wiki/Argonne_N ... Laboratory som ligger i/utanför Chicago...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 29 november 2018, 12:25

...och ettan är matematikern John von Neumann som på bilden befinner sig i Princeton - även om jag inte hittar något romerskt i det namnet? Men antar att Argonne menades...
https://www.theguardian.com/technology/ ... on-neumann

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 november 2018, 21:10

Jävlarjävlarjävlar...jag har en jättefin fråga - tycker jag själv -.och sen... :oops: :cry: :x

Jag bara ville göra frågan lagom svår och lagom klurig - och inte göra det för lätt. Men jag glömde helt bort det viktiga: jag borde ha skrivit: "OBS! Bilderna är *inte* tagna på plats och ort! Vi befinner oss helt annanstans!"

Det vill säga: den första bilden var en bild på den personen som är viktig i sammanhanget och den andra bilden var en generisk bild av den maskinen som är viktig i sammanhanget.

Men ni var *för duktiga* och hittade Princeton och Argonne...

Jag ber om ursäkt! Här en bild på rätt sal i rätt småstad (döpt efter en romersk kejsaRE) i rätt land:
interättssalutanrättsal.jpeg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 30 november 2018, 22:41

Ingen aning om det tekniska - men gissar på Augsburg som en småstad döpt efter en romersk kejsare..?

Skriv svar