Udda svenskt flygetygskamouflage

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av Blixten » 26 november 2018, 22:10

Grymt fiskat Mästertrålare H a n s !

Verkligen intresssant det där med Ö68-rutorna. Sveriges svar på D-day stripes i en tid när man tyckte att det var viktigt att visa att vi kan!

Men vad säger vi om Airfix' bild med kamouflage i klarblå-olivgrön? Draken på din bild är mer gråblå-mossgrön. Jag inser att färgåtergivning på gamla bilder är svårt och att jag inte är Bengt Grive (den gamle färgbeskrivaren) men iallafall. Jag skulle gärna se foto-originalet till bilden på byggsatslådan. Helst om den är i färg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av Hans » 27 november 2018, 10:54

Kolla med flygvapenmuseum: https://www.flygvapenmuseum.se/om-flygv ... m/kontakt/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av Hans » 27 november 2018, 12:29


Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 november 2018, 19:16

Vilken nostalgitripp den där filmen ifrån mobiliseringsövningen 1968 var!

Kpist m45B är ju ett vapen som man fortfarande, trots att det har gått 20 år sedan inryckningen till värnplikten, är mycket välbekant med och de där fula standardglasögonen var ju också något som man var tvungen att stå ut med.

Jag kan nog banne mig fortfarande plocka isär och sätta ihop en kpist m45B i sömnen...

Då var det svenska flygvapnet en slagstyrka att räkna med...inte som idag, när det ska vara "smalt men vasst".

HGS

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av Blixten » 28 november 2018, 19:27

Hans skrev:
27 november 2018, 10:54
Kolla med flygvapenmuseum: https://www.flygvapenmuseum.se/om-flygv ... m/kontakt/
Jag gjorde nästan så. Jag kontaktade F10 kamratförening.
Frågan är: fanns det Draken som var målade så klarblå/blankt gröna som flygplanet på bilden på Airfix-modellens förpackning:
Svaret kom:
Vi tackar för förtroendet att reda ut denna färgfråga.
J 35 Draken målades i (på ovansidan) Mörkblå 438M och Mörkt Olivgrön 328M.
(undersidan) Blågrå 058M.

Här är länken :
http://www.ipmsstockholm.se/home/urbans ... ts-sweden/

Här finns även andra svenska flygplan.
När det gäller kartongillustrationen av Draken från Airfix ska den tas för vad det är...
D v s en målning av en konstnär som antagligen fått se några halvdåliga bilder
på flygplanet och gjort sin tolkning efter det.

På bifogad bild finns de aktuella färgerna samt vilka färgfabrikat som gäller, OM byggsuget
skulle återkomma! :-)
När det gäller färgfabrikat har det på senaste åren tillkommit nya tillverkare, bl a Mr P (Mister Paint)
och Hataka som har svenska färger.

Hoppas detta var till hjälp.
Härmed avslutar jag jakten på originalet till min barndoms grön-klarblå Draken.

Påminner mig om:
Bild

En berättelsen om en annan flygdrake som tog med barn på äventyr men som sedan lade sig till ro för att aldrig mer flyga...

Men det finns annat att se fram emot :D nu fick jag lära mig att det finns ett vad det verkar utomordentligt flygmuseum i Ängelhom. Jag får se till att komma till Skåne snart: https://www.engelholmsflygmuseum.se/ :milwink:

@HGS: Om du gillar vinande jetmotorer och gula kronor på blå bakgrund så har du väl inte missat filmen Gula Divisionen? Som Top Gun fast på svenska! (nåja)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda svenskt flygetygskamouflage

Inlägg av Hans » 2 december 2018, 15:47

Jag bedömer Flygvapenmuseum till att vara trestjärnigt, värt en resa för att köra Guide Michelins kriterier.

Ängelhom verkar vara tvåstjärnigt, värt en omväg. Vid tillfälle skall jag ta den omvägen.

MVH

Hans

Skriv svar