Innan juteäckar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Innan juteäckar

Inlägg av Maskirovka » 15 november 2018, 10:44

Vad transporterade man ex korn, mjöl eller andra torrvaror i innan jutesäckarna? Tunnor, linnesäckar, tätt flätade korgar eller vad?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Sarvi » 15 november 2018, 11:29

Just mjöl transporterade man nog ofta i form av omald säd, eftersom malet mjöl lätt tar åt sig fukt och riskerar att förfaras. Men ”tunnor” finns omnämnda i otal brev, räkenskaper och bouppteckningar, även då ”tunnor mjöl” så mitt tips är ffa tunnor/fat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2018, 11:41

Jag tror också på tunnor. De väger förvisso mer än säckar men har fördelen att de kan rullas och därför är lätta att transportera. nej, man rullade dem inte på gatorna i någon större utsträckning. Man rullade dem till och från speciella kärror av enkel typ speciellt framtagna för att transportera tunnor.

OT:

VI har begreppet tunnland, vilket är storleken på det fält som sås med en tunna utsäde. Tunnan rymde alltså ca 100 kg säd. Tunnan blev med tiden en säck och bönderna började mäta avkastning i antal säckar per tunnland. På 80-talet pratade de flesta bönder runt min gård i Skåne fortfarande om skörde-utfallet i antal säckar, Till exempel kunde ett fält ge 23 säckar korn. Det betydde att det gav 23*100 kilo per tunnland. Det intressanta var att då hade man sedan länge slutat använda 100-kilos-säcken. Utsäde köptes i bulk, i storsäck om 800 kilo eller i papperssäck om 50 kilo. Inget spannmål tröskades ned i säckar utan lastades direkt på vagnar oftast för direkt-transport till uppköparen där man vägde det i ton. Ändå gjorde sig bönderna besväret att räkna om utfallet till 100-kilos-säckar per tunnland.

Denna matematik övergick långsamt till att räkna utfall i deci-ton per hektar. Ett deciton är ju 100 kg och ett hektar är dubbelt så stort som ett tunnland så det som nyss var ett skördeutfall på 23 säckar blev 46 decitons skörde-utfall.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Solkungen » 15 november 2018, 12:37

Minns 80-talet i Hedemora men aldrig annat än att det mättes i annat än i ton /ha, dock använde de gamla vid beskrivning av olika skiftens storlek gärna ordet tunnland.
Deciton stöter jag på vetenskapliga skrifter från åtminstone 50-60 talet, men faktiskt aldrig kopplat det till de gamla spannmålssäckarnas storlek. Farsan brukade säga att de bar upp 100kg säckar till magasinet hemma, en och två våningar upp. Aldrig fattat hur man fixar 100kg, 50kg går men ger tunga kliv. Ute på åkern vid uppsamladet kunde man dock vara två som lyfte i var sin ände.

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Maskirovka » 15 november 2018, 13:15

Att tunnor användes i vid utsträckning förstår jag. Men jag förstår inte riktigt hur man öppnar/stänger locket på en med tanke på dess konvexa form.
Se https://www.dreamstime.com/royalty-free ... ge35538048 som exempel.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Innan juteäckar

Inlägg av mrsund » 15 november 2018, 14:29

Maskirovka skrev:
15 november 2018, 13:15
Att tunnor användes i vid utsträckning förstår jag. Men jag förstår inte riktigt hur man öppnar/stänger locket på en med tanke på dess konvexa form.
Se https://www.dreamstime.com/royalty-free ... ge35538048 som exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=jIreQ_28FbU

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Maskirovka » 15 november 2018, 18:28

mrsund skrev:
15 november 2018, 14:29
Maskirovka skrev:
15 november 2018, 13:15
Att tunnor användes i vid utsträckning förstår jag. Men jag förstår inte riktigt hur man öppnar/stänger locket på en med tanke på dess konvexa form.
Se https://www.dreamstime.com/royalty-free ... ge35538048 som exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=jIreQ_28FbU
Där ser man, tack så mkt. Misstänkte detta men trodde att tunnbanden mer eller mindre satt fast efter tunnan var tillverkad. Att man hettade upp metallen, slog bandet på plats och sedan när den svalnade så slöt den sig på plats.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Donkeyman » 15 november 2018, 19:45

Solkungen skrev:
15 november 2018, 12:37
Farsan brukade säga att de bar upp 100kg säckar till magasinet hemma, en och två våningar upp. Aldrig fattat hur man fixar 100kg, 50kg går men ger tunga kliv.
I min ungdom jobbade jag på flera koleldade ångfartyg. Jag var också hjälpkarl på kolbilen under en period. På den tiden bunkrade man från lastbil som var lastad med kolsäckar. De vägde 70 kg och innehöll en hektoliter. För en normalstark ung man var det inte några problem att bära de säckarna. Men man lyfte ju inte upp kolsäcken från marken, man tog den på ryggen från bilflaket. När man lastade säckar på bilflaket så var detta i nivå med lastplanet. Nedre laget släpade man ombord på flaket medan man var två man på att lyfta upp var säck till det 2:a laget.

Bärprincipen var att man tog säcken så tyngden låg på skuldrorna och så höll man den med raka armar. Problemet var när man skulle in under tak, då måste man böja på knäna. Släppte man ned säcken längre ned på ryggen hade man noll chans att få upp den igen. Att bära säcken lågt kallades för "aschelbärning". Men "kolbusarna" var noga med att informera om att den som började med "aschelbärning" inte skulle klara många arbetsdagar förrän ryggen var kaputt.

Kolbilen körde i huvudsak andra produkter än stenkol. Det var i huvudsak koks till eldning i fastigheter och spisar men också sådant som bricketter, antracit. Det gick också i hektolitersäckar men de blev ju naturligtvis lättare att bära.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2018, 20:28

Donkeyman skrev:
15 november 2018, 19:45
Men man lyfte ju inte upp kolsäcken från marken, man tog den på ryggen från bilflaket. När man lastade säckar på bilflaket så var detta i nivå med lastplanet.
På bondgårdarna i min ungdom fanns fortfarande en del säcklyftar bevarade. Det var en enkel handvevad hiss-anordning som väl kan sägas påminna om en köks-stege med vev. När säcken var lastad på golvet körde man den med säckakärran till säckluften, hissade upp den till lagom bär-höjd, greppade enligt Donkeymans beskrivning och bar den upp för trappan.

Säcklyften var nog sparad ifall att. Man visste ju aldrig om man skulle behöva lyfta en säck igen, även om man inte gjort det på 20 år.
Bilagor
säcklyft.jpg
säcklyft.jpg (10.27 KiB) Visad 1490 gånger

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Solkungen » 15 november 2018, 20:41

Har precis en sån säcklyft kvar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Innan juteäckar

Inlägg av sonderling » 16 november 2018, 06:15

Jag tror att man hade nånform av textil säck innan jute kom in i bilden. (Kanske hampa?) Baserat på ett avsnitt av programmet vetenskapens värld där man hittat etiketter i trä med hål i, från vikingatid som skulle var fastknutna i säckar.

Kan tillägga att mjöltransporterades i säckar av bomullstyg. Undrade en gång över påståendet att man var så fattig att man var tvungen att sy kläder av mjölsäckar (Typ uppväxt historier från USA 30-tal) Och tänkte det måste varit jäkligt obekvämt med skjortor av jute, ända tills min farsa (född 36) rättade mig och sa att det blev supersköna kläder för det var tätvävt bomullstyg.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2018, 08:42

Man gjorde nog säckar och påsar av linne också. Lin har ju alltid odlats i Sverige.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Innan juteäckar

Inlägg av mrsund » 16 november 2018, 09:50

Behöver inte hampan behandlas med tjära eller liknande, kanske inte så bra till livsmedel.
Tunnor verkar ha använts till det mesta, spannmål, alkohol, sill, krut osv.
Under antiken var lergods vanligt, men vet inte när man slutade med det.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Donkeyman » 16 november 2018, 10:18

"Tunnbindare" var också ett hantverksyrke som i stort sett försvunnit i modern tid. Men långt in på 1900-talet fanns det mängder med just "tunnbindare" och "tunnbinderier" som lagade tunnor till allehanda ändamål. Det finns än i dag några "överlevare". www.kagge.com

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Innan juteäckar

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2018, 10:31

Jag rättade till Donkeymans länk så den pekar rätt.

Skriv svar