Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av radon » 25 oktober 2018, 23:20

Av bilderna att döma var det helt klart en ubåt, men med tanke på utseendet var det nog en svensk, även om militären av nån besynnerlig anledning vägrar att erkänna det.

Men vad är det för miffon som bara står kvar på land och filmar? Jag hade på två sekunder satt mig i snabbaste båten som fanns till hands och kört ut till den för att se på nära håll. Och filmat därifrån. Lagt ut på alla tänkbara sociala medier. Och sen ringt kustbevakningen, om ubåten mot förmodan inte var svensk.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Markus Holst » 26 oktober 2018, 09:07

Det bästa är nog att låta försvaret sköta försvaret av vårt land. Jag är inte säker på att de är hjälpta av upplägg på alla möjliga sociala media.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FredH » 26 oktober 2018, 15:57

radon skrev:
25 oktober 2018, 23:20
Av bilderna att döma var det helt klart en ubåt, men med tanke på utseendet var det nog en svensk, även om militären av nån besynnerlig anledning vägrar att erkänna det.

Men vad är det för miffon som bara står kvar på land och filmar? Jag hade på två sekunder satt mig i snabbaste båten som fanns till hands och kört ut till den för att se på nära håll. Och filmat därifrån. Lagt ut på alla tänkbara sociala medier. Och sen ringt kustbevakningen, om ubåten mot förmodan inte var svensk.
Kustbevakningen! Vad sören skulle de kunna göra?

De svenska ubåtarna har tidigare alltid haft ett trekronorsmärke på tornet. Har denna ubåten man fotograferat det eller inte?

Så här skriver DN:
Men i innerskärgården går svenska ubåtar i fredstid alltid i övervattensläge och visar sitt långa skrov för att undvika kollisioner med andra båtar samt för svensk flagg.
Samt:
Det var ingen svensk militär ubåt som instruktörerna såg. Försvarsmakten bedrev ingen verksamhet i Askrikefjärden när observationens gjordes. Myndigheten håller också reda på var svenska civila ubåtar finns. Det företag som tidigare körde en turistubåt gick i konkurs i våras och körde inte i somras, enligt arrangören. Däremot finns en svensk dykarfarkost, Seal Carrier, som lätt kan misstas för en ubåt. Men varken dess tillverkare eller Försvarets Materielverk körde sina Seal Carrier på Askrikefjärden den 28 juni.


Så, det verkar som om det inte skulle vara en svensk ubåt, om det nu var en ubåt de såg.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 26 oktober 2018, 16:57

Är själv tveksam till att det är en Ubåt. Dels så passerade en snabbare båt i bakgrunden som inte reagerade. Dels tycker jag det ser ut som aktern på en vit plastbåt man ser uppepå det som skulle kunna vara tornet. :D

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av hilbert » 6 december 2018, 23:01

Är själv tveksam till att det är en Ubåt. Dels så passerade en snabbare båt i bakgrunden som inte reagerade. Dels tycker jag det ser ut som aktern på en vit plastbåt man ser uppepå det som skulle kunna vara tornet.
Har det hörts något ytterligare kring den här historien. Jag såg några försvarspolitiker bla Allan Widman som gick ut i media och krävde information, sedan blev det helt tyst. Kan det bero på att man fick information om att det inte var en ubåt?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Markus Holst » 6 december 2018, 23:32

Jag kommer inte ihåg vad båt-typen heter, men det var en sådan där som kan transportera dykare både över och under vatten. Tydligen tillverkas sådana av något svenskt fartyg. Vems båten var är väl inte sagt. Jag har hört gissningar att det var en provkörning av utländsk kund som hamnade på film

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 12 december 2018, 10:37

Stighult skrev:
26 oktober 2018, 16:57
Är själv tveksam till att det är en Ubåt. Dels så passerade en snabbare båt i bakgrunden som inte reagerade. Dels tycker jag det ser ut som aktern på en vit plastbåt man ser uppepå det som skulle kunna vara tornet. :D

Tror heller inte att det är en ubåt.
Men hur vet du att just den snabba båten i bakgrunden inte reagerade?
Vad skulle den ha gjort?

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 12 december 2018, 10:37

Markus Holst skrev:
6 december 2018, 23:32
Jag kommer inte ihåg vad båt-typen heter, men det var en sådan där som kan transportera dykare både över och under vatten. Tydligen tillverkas sådana av något svenskt fartyg. Vems båten var är väl inte sagt. Jag har hört gissningar att det var en provkörning av utländsk kund som hamnade på film
Seal carrier

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 12 december 2018, 11:16

festis skrev:
12 december 2018, 10:37
Stighult skrev:
26 oktober 2018, 16:57
Är själv tveksam till att det är en Ubåt. Dels så passerade en snabbare båt i bakgrunden som inte reagerade. Dels tycker jag det ser ut som aktern på en vit plastbåt man ser uppepå det som skulle kunna vara tornet. :D

Tror heller inte att det är en ubåt.
Men hur vet du att just den snabba båten i bakgrunden inte reagerade?
Vad skulle den ha gjort?
Jag "vet" inte, men spontant tycker jag att den skulle ändrat fart, kurs eller hört av sig till media. Om det varit ett för dem okänt flytetyg.
Men eftersom tydligen den svenska "Seal carrier" rört sig i området tidigare så kanske det var en vanlig syn för dem, som de inte reagerade för.

Rukab L Jadnik
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 december 2019, 10:15
Ort: Oslo, Norge

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rukab L Jadnik » 23 december 2019, 10:30

Dette kan kanskje være interessant for alle som fulgte norske og svenske ubåt-jakter på 80- og 90-tallet:

https://www.nrk.no/finnmark/fremmed-min ... 1.14814231

En norsk dykker har lagt ut en video av beltespor som i 1991 ble funnet på 20 meters dyp i Alta i Finnmark.
Som han nevner i intervjuet, går de to sporene etterhvert sammen til ett. Dette har jeg aldri funnet noe hint om når jeg har googlet mini-ubåter. Er det noen andre som har hørt om dette?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av hilbert » 24 januari 2020, 04:52

Skalman forum blir omnämnt i debattartikel i AB.
Både civila och militärer observerade under 80-talet ubåtar i övervattensläge efter Norrlandskusten och tog fotografier samt rapporterade till militära myndigheter, varefter officerare kom tillresande, tog hand om filmerna och lät observatörerna skriva på papper om tystnadsplikt. Om detta har de som var med skrivit på bloggen Skalman.


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/P9B ... m-ubatarna

Blacksmith
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 oktober 2015, 22:22
Ort: Kalmar

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Blacksmith » 10 maj 2020, 10:58

Väldigt tyst här.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Urban » 11 augusti 2020, 17:25

Råkade av en händelse få detta som rekommendation på Youtube. En fd sonar-man som analyserar ljudupptagningar från Hårsfjärden i oktober 1982

https://www.youtube.com/watch?v=9HIyW4PC8vo

Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bomil » 8 oktober 2020, 13:33

Intressant ljudklipp, undrar vad han kunde göra med andra liknande klipp?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 14 november 2020, 10:54

Guidad tur i en fd Jugoslavisk miniubåt
Guiden pratar engelska medan resten är på ungerska(?)

https://youtu.be/GFVlXp9AZIU

https://en.wikipedia.org/wiki/Una-class_submarine



mvh
/John

Skriv svar