varjag skrev: ↑21 september 2018, 23:19
Bram van der Stok, (NL) Jens Müller (N) och Per Bergsland (N) - alla klarade sig
Varjag
Och där har vi de tre som i verkliga livet klarade av "The Great Escape"! Sjuttiosex "fångar" vågade sig igenom den hundra meter långa tunneln - med täcknamnet "Harry" - ut från Stammlager der Luftwaffe III i dåvarande Sagan, Niederschlesien. Men bara en holländare och två norrmän lyckades till slut med flykten.
Bram van der Stok kom via Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och Gibraltar till England. Tre och en halv månad tog det.
Per Bergsland och Jens Müller var den 43. och 44. som kröp igenom tunneln. Müller: "
Det tog tre minuter att komma igenom tunneln. Därefter kröp jag längs ett rep som var bundet vid ett träd, upp i det fria. Där träffade jag Sgt. Bergsland. Vi rättade till våra kläder och gick till Bahnhof Sagan."
Med förfalskade dokument i fickan, omändrade brittiska flyguniformer och en väska med norsk tandkräm och tvål, sandvikare och 163 Reichsmark som de fått från lägrets flyktkommité tog de tåget till Frankfurt an der Oder. Deras dokument utgav dem vara norska elektriker på uppdrag i området, kunskaperna i tyska hjälpte. Vidare i tredje klass med tåg till Küstrin, och nästa tåg till Stettin. Under hela resan blott en gång kontrollerade - utan problem.
I Stettin sökte de upp den kontaktadress de fått från flyktkommitéen. "
Det var en fransk bordell med en skylt: Nu för Ausländer - für Deutsche verboten. Så kom vi i kontakt med en svensk sjöman. Vi sa vilka vi var på svenska och frågade efter ett fartyg. Han skulle hämta oss vid bordellen klockan åtta."
Men första försöket "ging in den Hosen", det svenska skeppet lämnade hamnen utan dem - faran var tydligen för de inblandade sjömännen för stor. Efter att ha klarat av ytterligare en natt och en dag, tillbaka till bordellen där de träffade två svenska matroser som lovade hjälpa. De tog med sig norrmännen till hamnen tre kilometer utanför staden, och deras bevakade fartyg. Svenskarna visade den tyska vaktpersonalen sina papper, vilka med en blick på norrmännen frågade : "
Alle von der gleichen Mannschaft?" Ivrigt nickande fick de gå ombord.
Ombord måste de gömma sig - i ankarrummet. "
Snarka inte. Tyskarna kontrollerar tidigt. Troligtvis utan hund - tycker inte om metalltrapporna." Så skedde också, ytlig tysk kontroll - och det svenska skeppet kunde gå! Flykten hade lyckats!
Per Bergsland fortsatte med flygandet efter kriget, först som Chefpilot hos norska Fred Olsens Flyselskap, här i mitten framför en Curtiss C-46 Commando...
Kuriosum: 1958 grundades österrikiska Austrian Airlines. Men för deras första flygningar med nyinköpta Vickers Viscount hade de inga utbildade österrikiska piloter! Per Bergsland anställdes huxflux och fick lika snabbt ett österrikiskt pass - bara inhemska piloter var tillåtna att flyga - och den 31 mars 1958 flög han som chefpilot det första AUA-flyget från Wien till London...!
(Den av mig här rejält förkortade historien har jag hittat i senaste numret av Öfh(Informationen der Österreichischen Flugzeug Historiker), skriven av Gottfried Holzschuh.)
Schwemppa eller varjag får gärna överta frågandet.
Hans K