Valet i Sverige 2018

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Donkeyman
Medlem

Re: Valet i Sverige 2018

Inlägg av Donkeyman » 11 sep 2018 19:14

Jag har inte trott på att AfS skulle göra några märkbara framsteg i valet. Av flera skäl. För det första har de inte ekonomi, för det andra har de inte organisation, för det tredje (och viktigaste) har de inte någon vältalig och karismatisk ledare. De hade inte direkt någon Ian och Bert. Eller någon Jimmy. Men det räcker inte med någon sådan heller - man måste ha en organisation med dugligt folk som kan sköta det praktiska. Över hela landet.

Har ni hört talas om Geir Mo. Självfallet inte. Men jag vill påstå att han har precis lika stor heder (eller större) bakom FrP:s framgång som Anders Lange, Carl I Hagen och Siv Jensen. Han var i 20 år deras stabschef och partisekreterare. Reste oavbrutet runt Norge och organiserade. Men inte bara det - han låg bakom en omfattande intern kursverksamhet, kanske större och bättre än något annat Norskt parti hade den gången. Samtidigt som man hade flera goda företrädare i den praktiska politiken. Där ligger grunden till att de har vuxit från en liten sekt till stort parti som sitter i regeringen och har finansministern sedan många år.

Något liknande har Jimmy och hans gäng gjort. Tagit över en sekt som inte var något som helst och byggt upp det till ett riktigt parti. I jämförelse med dem är AFS ingenting. Kan jämföras med några kommunistiska bokstavssekter och de når inte heller längre utan organisation och dugliga företrädare och organisatörer. Jämför vi med Ian och Bert så hade de pengar och kunde köpa in duktigt folk till sin kampanj. De var begåvade, verbala och hade ett budskap som folk ville lyssna på. De var helt enkelt rätt i tiden. Men de hade inte uthållighet till att fortsätta med det långsamma politiska arbetet när de väl hade tagit sig in i riksdagen. De var entrepenörer, fixare, doers som var vana att få saker gjorda och att få resultat snabbt. Det var inte deras grej att mala på i åratal för att få igenom några småsaker. Och när de klev av tåget fanns inte några efterträdare som var i stånd till att förvalta det som de hade åstadkommit.

För övrigt tror jag att det är här som en av orsakerna till Sosseriets återgång finns. Gå tillbaka 40- 60- 80 år så fanns det lokalavdelningar, fackklubbar, mängder av "filialorganisationer" och bakom alla dessa fanns en armé av folk som jobbade frivilligt. Ursprungsmännen var inte bara goda tänkare och demagoger. De var också goda organisatörer. Och en av de allra viktigaste uppgifterna var intern utbildning. Jag tänker bara på en sådan som Gunnar Sträng som berättar om hur han cyklade Sverige runt och organiserade lantarbetare. Det finns flera bra klipp på Youtube och SvTArkiv. Från den plattformen blev han med tiden finansminister i många år. Och var högst populär även bland borgerliga väljare.

Vad har de nu - lokalavdelningarna är mer eller mindre nedlagda och det är tunt med frivilliga. Jobbet görs av heltidsanställda ombudsmän där många har distans till medlemmarna. Jag har själv många kamrater i Sosseriet som varit med i mångaår. Deras berättelser är inte kul att lyssna på. SD är kanske en riktig folkrörelse i större grad än S är i dag. Och det märks nog i det långa loppet. Jag har inte någon insyn i det inre livet i SD men det måste finnas en eller ett par motsvarigheter till Geir Mo någonstans i bakgrunden.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 11 sep 2018 19:48

pandersson2 skrev:
11 sep 2018 18:35
En annan notering. Kristdemokraterna verkar ha gått bättre i Riksdagsvalet än i kommunalvalen.
Jag har fått för mig att många invandrare (aktiva muslimer?) dras till KD. Förankringen i religionen som värdegrund tror jag kan vara överskridande mellan religionerna. Fast jag har naturligtvis inga belägg annat än att familj, tradition och just tro kanske är mer central?

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 11 sep 2018 19:55

hilbert skrev:
10 sep 2018 13:50
Även inne i lokalen är det lätt att byta ut röstsedlar mot sådana som kan bli ogiltigförklarade, men som ser okej ut för en lekman
Känner du till något fall när det inträffat?

Ja, men jag förstår kanske inte riktigt vad du frågar om?

dersa
Medlem

Inlägg av dersa » 11 sep 2018 21:11

pandersson2 skrev:
11 sep 2018 11:49
Det största i valet skulle jag faktiskt hävda är Feministerna. Som parti har de blivit utraderade. Deras röster räknas i tiotal i kommunerna.

Håller med varjag om att valet är en seger för att de etablerade partierna har kontroll över opinionsbildningen. SvT är en otroligt effektiv propagandaapparat som fyller sin funktion. Jag har upplevt valkampanjer i andra länder och det är slående hur stor skillnad det där varit på hur statstelevisionen behandlar partierna. SvT gynnar Moderater och Socialdemokrater kraftigt. Det är så självklart att de särskiljs att alla ser det som normalt.
På vilket sätt då?? Det är de två största partierna och förutom under ett par få gånger så har det största partiet i det största blocket alltid stått för statsministerkandidaten.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 11 sep 2018 21:12

Amund skrev:Jag har fått för mig att många invandrare (aktiva muslimer?) dras till KD. Förankringen i religionen som värdegrund tror jag kan vara överskridande mellan religionerna. Fast jag har naturligtvis inga belägg annat än att familj, tradition och just tro kanske är mer central?
Det har jag svårt att tro, man fastnar nog på "kristen" och kommer aldrig att titta på värderingarna. Förmodligen röstar muslimerna på de partier som har många muslimska företrädare, såsom S, MP och C.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 sep 2018 21:23

metoo kanske gjort att Fi fått ut sitt budskap och det inte uppskattats. De har ju haft bra exponering, de har bara inte attraherat väljare.

De verkar komma in i Stockholm och i universitetsstäderna Lund och Uppsala. Finns det andra ställen?
Gullspång, där kom de in i förra valet också. De kom också in i kommunstyrelsen genom teknisk valsamverkan med moderaterna.
Edit: De har fått 2 mandat i Göteborg också.
Uppdatering: FI har också fått kommunala mandat i Gnesta Strömstad Vilhelmina Simrishamn och Ödeshög

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 12 sep 2018 05:24

dersa,
tack för ditt svar. Det visar vad jag menar. Jag har bott i land där partierna behanlas lika, Alla partier har sina premiärministerkandidater, därefter ser man vilka som blir störst. Statstelevisionen utgår inte från vilka som blir störst och behandlar dem som viktigare.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Inlägg av Blixten » 12 sep 2018 06:16

Markus Holst skrev:
11 sep 2018 12:26
Ja, FIs kollaps är anmärkningsvärd. Borde de inte ridit på vågen av #metoo, eller tycker folk inte att feminism är så viktigt, eller anses de större partierna sköta saken bra nog?
Skall F! bli viktiga måste nog alla förstå vad som menas med feminism. Är det:
1) att kvinnor och män skall behandlas lika (kunna äga, rösta, inneha ämbete, körkort i mån av körkunnande etc.),
2) uppfattningen att män och kvinnor är exakt lika och att alla upplevda skillnader är orättvisa påhitt, eller
3) att kvinnor är förståndiga och goda medan män är oförbätterligare förtryckare och våldtäktsmän innerst inne?

Punkt 1) håller de flesta med om medans F! verkar förfäkta båda de för mig oförenliga punkterna 2) och 3) .

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 12 sep 2018 06:38

Blixten,
kan förmedla min frus definition på feminism.

Att inkompetenta kvinnor skall kvoteras in på positioner som de inte är kvalificerade för.

Vad har punkt 1 med feminismen att göra? Det är egalitarism. Möjligtvis meritokratism i förlängningen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 12 sep 2018 07:21

pandersson2 skrev:
12 sep 2018 05:24
dersa,
tack för ditt svar. Det visar vad jag menar. Jag har bott i land där partierna behanlas lika, Alla partier har sina premiärministerkandidater, därefter ser man vilka som blir störst. Statstelevisionen utgår inte från vilka som blir störst och behandlar dem som viktigare.
Fast inte ens småpartierna själva, t.ex. V, L eller KD har väl någonstans promotat Sjöstedt, Björklund eller Busch-Thor som statsministerkandidater? Det är ju en följd av att blockpolitiken cementerats att såväl partier som allmänhet och media utgår från att M är störst i högerblocket och S är störst i vänsterblocket. Sd får väl som tidigare anförts i tråden än så länge anses som ensamma i det nationalkonservativa blocket, men det är väl bara Sd själva som på allvar trott att Åkesson skulle kunna bli statsminister efter 2018 års val.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 12 gånger.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 12 sep 2018 07:32

Allianspartierna har bjudit in Löfven till förhandlingar. Det bygger på att alliansen bildar en regering som förhandlar med s.
Nu tror jag inte att han kommer att acceptera inbjudan. Men om det mot all förmodan blir så, är det en sak som ingen har pratat om.

En överenskommelse bygger på att alliansen accepterar en del av den s politik som de idag är emot, och vice versa för s.
Vilka s förslag tror ni moderaterna är beredda att acceptera, och motsvarande för s?

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 12 sep 2018 09:42

MP ligger på 4,03 % nu på val.se. Det stora som är kvar är väl utlandsrösterna, de verkar häng på en skör tråd nu.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 12 sep 2018 09:53

LasseMaja skrev:
12 sep 2018 09:42
MP ligger på 4,03 % nu på val.se. Det stora som är kvar är väl utlandsrösterna, de verkar häng på en skör tråd nu.
De räknar fortfarande, 4,1 nu.

Stighult
Medlem

Inlägg av Stighult » 12 sep 2018 10:13

"Slutlig rösträkning hos länsstyrelsen pågår. 956 av 6325 valdistrikt räknade"
De räknar för fullt och lägger in distrikt för distrikt. Så det ändras hela tiden, går att se vilka distrikt de räknat.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 12 sep 2018 10:18

Drygt 900 valdistrikt är inräknade i det vi ser nu. Jag vet inte om de sena förhandsrösterna räknas med nu, eller om man gör det efter att man kontrollräknat. Hur är det med utlandsrösterna, fördelas de på valkretsar, eller räknas de bara in i "valkrets Sverige"?