Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av Hans » 23 augusti 2018, 13:12

Der Löwe skrev:
22 augusti 2018, 20:48
Jag hade för mig britterna hade wombat over armour, hittade följande bilder.
Tack, Wombat hör definitivt hemma här.

https://en.wikipedia.org/wiki/120_mm_BA ... less_rifle

Bild



MVH

Hans
Bilagor
Wombat-carrier-variant (1).jpg
Wombat-carrier-variant (1).jpg (88.66 KiB) Visad 983 gånger

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av erep » 23 augusti 2018, 14:43

Hans skrev:
23 augusti 2018, 13:00
Den här gången gnällde jag inte på dig utan på filmen :wink:
Där har de en monterad på en Jeep och den var aldrig standard i svenska Armén.

MVH

Hans
OK, såg inte filmen på första gången då den inte ville starta på den datorn. Såg nu den.

Största skillnaderna, förutom vikten, är upphängningen och avståndsmätningsvapnet. De fanns inte på den finska motsvarigheten. Jag ser skillnaden i vikt då killarna hanterar vapnet. Den finska varianten drogs inte heller efter ett fordon, utan transporterades på ett traktor- eller lastbilsflak då motortransport behövdes. Vi hade optiska avståndsmätare. Råkade få en sådan i handen på en övning i RUK, då jag skulle spela avståndsmätare i plutonen. Hade ingen skolning på det och det behövdes inte för övningens tema (inget skytte). När jag frågade utbildaren hur den fungerar sade han bara att skalorna skall falla på varandra och då ser man avståndet. Efter knappt ett dygn med tingesten fick jag mig att fungera och skalorna föll på varandra :D. Sedan fick jag en annan uppgift

Jag frågade en värnpliktig i sommar, då finska försvarsmakten hade materieluppvisning, och även en eldledningsapparat med avståndsmätare och en massa andra funktioner visades, om han övats på en optisk avståndsmätare. Hans motfråga var "vad är det?" :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av Hans » 23 augusti 2018, 15:18

Någonting liknande denna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Coincidence_rangefinder

Jag fick utbildning på något liknande men misstänker att jag glömt bort det viktiga.

MVH

Hans
Bilagor
avstaandsmaetare.png

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av erep » 23 augusti 2018, 16:28

Hans skrev:
23 augusti 2018, 15:18
Någonting liknande denna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Coincidence_rangefinder

Jag fick utbildning på något liknande men misstänker att jag glömt bort det viktiga.

MVH

Hans
Det var en
Stereoscopic rangefinders
A stereoscopic range finder uses two eyepieces and relies on the operator's visual cortex to merge the two images into a single picture. A reference mark is separately inserted into each eyepiece. The operator first adjusts the direction of the range finder so that the fixed mark is centered on the target, and then the prisms are rotated until the mark appears to overlap in the operator's combined view.[2][4] Again the range to the target is proportional to the degree of rotation of the prisms.
men den hade inte några roterade delar, utan det var en egen hjärna som skulle få skalan att sammanfalla varvid man kund läsa avståndet där skalan sammanföll.

Jag kommer ihåg att det var en Zeiss, med ett årtalet 1943. De slits inte så mycket :wink:

sannolikt en dylik Bild
---

Men du frågade om det sköts med Kari. På ett finskt forum finns en Libanonfarares berättelse om Kari i en kedja om de tokigaste vapnen:

Den var monterad mest för att se skräckinjagande ut och lungna de lokala kämparna. Någon vapenunderofficer hade byggt systemet och det verkade på de lokala eftersom röret var tillräckligt stort för att ge respekt.

Killen skriver att Kari inte var hans plutons vagn, men han hamnade av någon orsak med i en process, där
- de lokala skulle ges en vapenuppvisning, inte för att jävlas utan en riktig uppvisning
- där man sköt skarpt med olika vapen, bl.a. GrK och 95 S 58-61
- och nån beslöt att nu ska man även skjuta med Kari
- ... skribenten vet inte om man faktiskt tänkt att man ska skjuta med vapnet på Kari eller om man gjort det före -86, men han hamnade i tornet i.a.f.

Konstruktionen grundade sig på att man i kulsprutetornet byggt ett stativ från vilket Musti hängde från med någon led (kardanknut? från en bil?), och man satt ett cykelstyre och axelstöd för att rikta och den avfyrades från ett bromshandtag på styret. Problemet med denna geniala konstruktion var att oladdad var den framtung. När den var laddad var den i balans. Och för att öka spänningen hade den ingen säkring, i.a.f. visste skribenten inte om en sådan.
Inte hade man heller funderat mycket på hur laddningen skall ske. Ingen handbok eller annat skriftligt material fanns.
Skribenten fick en kompis lockad till att bli laddare, och de kom på följande process:
Laddning genom toppluckan och laddaren lämnar bakstycket halvt öppet (säkring), klappar skytten på foten och stänger toppluckan. Skytten vänder sig så att han kan stänga bakstycket och därefter kan han skjuta, och sköt.
Skribenten, d.v.s. skytten berättar att då vapnet som i praktiken var på hans axel avfyrades, kändes kändes det som att huvudet lades mellan två släggor och tänderna blev lösa. Till sin egen förvåning lyckades skytten träffa sitt pansarmål med båda skotten, trots att han inte övat med detta vapen. Det måste så klart vara skicklighet skämtar han.

-----

Så visst har man skjutit med vapnet, men tydligen inte i strid.

På en normal Musti är det inte skytten som får den värsta smällen, eftersom han är så nära röret. Om man skjuter från en befäst ställning, dvs med skyttegrav är det de andra som får tryckvågen på sig.

Lite övning av eldverksamhet. De blåa granaterna är med skarp stridsladdning och de gula är med betonghuvuden.


I verkligheten skulle man byta ställning senast efter andra skottet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av Hans » 23 augusti 2018, 16:50

Tack för tiden du tar för att dela erep, du vet att jag (med flera) tycker detta är högst intressant.

Finsk färgmärkning, har du mer om den?

Svensk:
Svensk färgmärkning av ammunition med kaliber 20 mm eller grövre
Färg Typ
gul skarp (full drivladdning och verkansdel)
blå övning (ballistik motsvarande skarp ammunition, verkansdelen utbytt mot markeringsämne, till exempel färg eller rök)
brun barlastad (full drivladdning, ej sprängladdad verkansdel)
grön blind (ingen drivladdning eller verkansdel, används till laddövningar etc.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rg ... ammunition

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av Hans » 23 augusti 2018, 17:07

Och finska avståndsmätare.

https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=20&t=114

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av erep » 23 augusti 2018, 17:56

Hans skrev:
23 augusti 2018, 17:07
Och finska avståndsmätare.

https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=20&t=114

MVH

Hans
Den finska killen som berättar om sin erfarenhet pratar om samma avståndsmätare som jag. Och i kedjans sista inlägg, första stycket beskrivs mätaren där man inte skruvade på något vridbart. Enda justeringar som fanns på mätaren var för synen. Hjärnan gör jobbet :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Irish A34 Comet "The Headless Coachman" pvpj 1110

Inlägg av Hans » 23 augusti 2018, 20:54

På en normal Musti är det inte skytten som får den värsta smällen, eftersom han är så nära röret.
Det där känner jag igen. Vill påstå att det stämmer för alla rekylfria vapen efter att ha skjutit tre olika 1110, Granatgevär m/48 och Pansarskott m/86 (innan det vart antaget, har nog berättat historien tidigare).

MVH

Hans

Skriv svar