Mannerheim som kung

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Mannerheim som kung

Inlägg av jean-jacques » 24 maj 2018, 23:09

Jag hittade det här vapnet på nätet och tyckte det var kul. Men jag vet inte - kanske det finns personer som tar illa upp av detta skämt med Finlands vapen och med Mannerheims. Det är dock ett skämt som har en kärna av allvar: man kan säga att Mannerheim vid ett par-tre tillfällen räddade landet, och att hans familjevapen därför inte är helt malplacerat i riksvapnet:
mannerheim.jpg
mannerheim.jpg (42.7 KiB) Visad 1474 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

RE: Mannerheim som kung

Inlägg av Femtiotrean » 25 maj 2018, 06:05

Jag har inte sett det förut, men det var inte gjort som ett skämt utan som en seriös övningi vad man kanske kunde kalla alternativ eller kontrafaktual heraldik. Alltså ett konstnärligt arbete om hur det stora riksvapnet skulle ha sett ut om det finska kungaäventyret hade gått i krasch (som det gjorde) med Hessens prins som kung, men man hade inte gett upp idéen om monarki utan fortsatt på den banan och valt Mannerheim som kung.

Helt orealistisk och omöjligt som alternativ historia. Mannerheims position och anseende var inte den samma som det skulle bli senare och de som skulle ha gett honom sitt stöd var inga supportrar av monarkin och följaktligen skulle Mannerheim ha suttit som president i en republik.

Vapnet är också anakronistiskt. Det är nämligen 1934 års kommittées förslag från år 1936 till ett stort riksvapen. Om det hade blivit ett verklighet av ett konungarike med Mannerheim som kung, så tror jag att det hade aldrig förekommit något sådant kommitée!

Bild

Valspråkets vapaa b etyder fri, vakaa fast eller stabil (med betoning på innanför eller inre hot, svaghet, motstridighet osv), och vankka stabil eller stark (med betoning på utanför eller yttre hot, motståndskraft osv).


Om man vill se ett konstnärligt skämt eller en travesti:

Bild

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av jean-jacques » 25 maj 2018, 10:21

> men man hade inte gett upp idéen om monarki utan fortsatt
> på den banan och valt Mannerheim som kung.

Nu är det här inte ett historieforum, så vi kanske inte ska ge oss in på alltför vidlyftiga diskussioner om (kontrafaktisk) historia, men jag kan ändå inte låta bli att undra: Skulle Mannerheim verkligen ha accepterat kronan om den hade erbjudits honom? jag tvivlar. Enligt vad jag vet om Mannerheim (som inte är särskilt mycket, det ska erkännas) var han en alltför klok och omdömesgill person för att ge sig in på ett sådant äventyr. "Marskalk av Finland" är en rimlig titel i ett historiskt svårt läge - men kung? Nej, knappast. Såvitt jag vet trivdes han bra i sitt liv som privatperson under mellankrigstiden.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

RE: Mannerheim som kung

Inlägg av Femtiotrean » 25 maj 2018, 11:00

Det här *är* ju ett historie forum men onekligen inte den rätta kategorin eller tråden :D

Jag tror att du har rätt. Mannerheim var emot hela projektet, de som drev den skulle inte ha valt honom, de som kunde ha valt honom som statschef var inga monarkister och - last but not least - Manneheim skulle inte ha accepterad kronan ens när han fortfarande såg det möjligt att besegra de röda också i Ryssland och positionen som kung kunde kanske ha hjälpt honom att få regeringen med sig.

Ett finskt monarki var en historisk möjlighet som *kunde* (på precis rätt tidspunkt och om världskriget hade gått annorlunda unde en viss kritisk period) ha blivit verklighet, men aldrig med Mannerheim som kung. Och Mannerheim som statschef (t.o.m. en statschef med större maktbefogenheter än vad presidenten fick IRL) skulle under andra omständigheter kanske ha blivit verklighet, men aldrig som *kung*.

Kattmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 oktober 2013, 13:58

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av Kattmannen » 18 augusti 2018, 19:10

Lite off-topic.

Appropå alternativa finska statsvapen så finns det en kontrafaktisk bok av Staffan Bruun ”Ayatollan”. Skriven 1995, som handlar om ett Finland år 2004 där islamister tänker göra Finland till en islamisk stat.

Den upplaga jag har av boken har ett fascinerande omslag. Ett alternativt finskt statsvapen. Ett lejon med turban på grön botten, lejonet håller i en kroksabel och trampar på ett rakt svärd. Riktigt fyndigt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av erep » 18 augusti 2018, 22:22

Kattmannen skrev:
18 augusti 2018, 19:10
Lite off-topic.

Appropå alternativa finska statsvapen så finns det en kontrafaktisk bok av Staffan Bruun ”Ayatollan”. Skriven 1995, som handlar om ett Finland år 2004 där islamister tänker göra Finland till en islamisk stat.

Den upplaga jag har av boken har ett fascinerande omslag. Ett alternativt finskt statsvapen. Ett lejon med turban på grön botten, lejonet håller i en kroksabel och trampar på ett rakt svärd. Riktigt fyndigt i sammanhanget.
Här är finska versionen av boken där vapnet figurerar
veikko.jpg
veikko.jpg (18.83 KiB) Visad 1291 gånger

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av pandersson2 » 19 augusti 2018, 07:13

Det känns som ett vapen i Europeisk tradition. Islam har ju förbud mot att avteckna levande varelser, inkluderar detta även uppdiktade djur som gripen? De som är insatta i området kanske kan uttala sig om islamska traditioner.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2018, 15:28

Friedrich Karl av Hessen (Fredrik Kaarle/Fredrik Karl) var ju nominellt kung av Finland två månader 1918. 14 december 1918 avsade han sig titeln och samtidigt trädde PE Svinhufud tillbaka som riksföreståndare och Mannerheim tillträde denna post. Han översåg därmed införandet av en republik.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2018, 15:36

pandersson2 skrev:
19 augusti 2018, 07:13
Det känns som ett vapen i Europeisk tradition. Islam har ju förbud mot att avteckna levande varelser, inkluderar detta även uppdiktade djur som gripen? De som är insatta i området kanske kan uttala sig om islamska traditioner.
Vad jag vet verkar det inte vara ett totalförbud, muslimska länder som Jordanien, Syrien, Irak, och Förenade Arabemiraten har t.ex. örnar och falkar i sina statsvapen.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av pandersson2 » 19 augusti 2018, 15:44

tyskaorden,
tackar. Då har jag lärt mig något. Förbudet kanske är mer riktat mot personer, men de brukar inte förekomma ofta i vapen. Finns det en skillnad mellan mer sekulariserade länder och mer fundamentalistiska? Ser vi på Iran så ersattes ju det äldre lejonet med ett mer symboliskt vapen efter att landet blev islamistiskt. Boken skulle ju handla om fundamentalister om jag förstod rätt.

Sekulariserade
Bild
Islamska
Bild
Hur är det med gripen? Är den typiskt europeisk eller finns den även inom andra kulturområden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av Hans » 19 augusti 2018, 15:54


Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av tyskaorden » 19 augusti 2018, 16:03

pandersson2 skrev:
19 augusti 2018, 15:44
tyskaorden,
tackar. Då har jag lärt mig något. Förbudet kanske är mer riktat mot personer, men de brukar inte förekomma ofta i vapen. Finns det en skillnad mellan mer sekulariserade länder och mer fundamentalistiska? Ser vi på Iran så ersattes ju det äldre lejonet med ett mer symboliskt vapen efter att landet blev islamistiskt. Boken skulle ju handla om fundamentalister om jag förstod rätt.

Sekulariserade
Bild
Islamska
Bild
Hur är det med gripen? Är den typiskt europeisk eller finns den även inom andra kulturområden?
Jo det är säkert möjligt att en mer fundamentalistisk tolkning utesluter avbildningar.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av pandersson2 » 19 augusti 2018, 16:24

Hans,

att gripen fanns i Mellanösterns äldre mytologi kände jag till. Nu tänkte jag mest på om gripen förekom heraldiskt utanför den europeiska traditionen. Jag formulerade mig slarvigt och ospecificerat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av Hans » 19 augusti 2018, 17:19

Ingen fara, där hjälper inte en snabbtrål, sorry.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mannerheim som kung

Inlägg av erep » 19 augusti 2018, 19:55

tyskaorden skrev:
19 augusti 2018, 15:28
Friedrich Karl av Hessen (Fredrik Kaarle/Fredrik Karl) var ju nominellt kung av Finland två månader 1918. 14 december 1918 avsade han sig titeln och samtidigt trädde PE Svinhufud tillbaka som riksföreståndare och Mannerheim tillträde denna post. Han översåg därmed införandet av en republik.
Nej, han var vald till kung, men hade inte tagit emot tronen. Han var alltså inte nominellt kung.

Skriv svar