Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av StefanZ » 30 juli 2018, 14:40

Såg häromdagen ett program, måste ha varit på youtube. Det var om västafrikanska soldater som kämpade i Burmas djungler mot japanerna. Ett av de bortglömda krigsskådeplatserna.
Programmet gick ut på intervjuer med de numera åldriga krigsveteranerna själva.

De nämnde skrattande att deras vita officerare brukade svärta sina ansikten med skokräm, så att det inte skulle synas att de var vita - dvs officerare.

De hade bla stort besvär med (en?) kvinnlig japansk prickskytt, som sköt mot dem från trädtoppar. Och givetvis sköt helst mot officerarna.
Mycket duktig och mycket modig kvinna, sa de.

Hur de fick veta att hon var kvinna framgick inte. Gissningsvis lyckades de skjuta ner henne efter ett tag, och kunde bese den döda kroppen.

Japanerna är inte kända för kvinnliga soldater, och framför allt inte kvinnliga soldater i djungelkrigföring. HÄR fick vi dock ett belägg att de kunde förekomma.
Även om jag har sett en grupp skolflickor få drill i tävlings / prickskjutning., klassisk målskjutning i sittande skjutläge utan stöd. Såg lite apart ut, tills jag insåg att det var faktiskt en vanlig sportskyttegren före andra världskriget. Det KAN ha varit rent sportskytte, men jag fick ett bestämt intryck att det var "militärförberedelse".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Hans » 30 juli 2018, 15:14

Har lite svårt att tro på det. Japanerna var sena i att utnyttja kvinnor som arbetskraft hemma i Japan. Så att börja skicka kvinnliga prickskyttar verkar underligt.
In the early years of the war, Japanese women were relegated to various volunteer associations, which did not involve direct factory work. However, by 1943, the loss of men required that able women work in factories. A women’s volunteer labor corps was formed and by 1944 more than four million women worked in seventeen important industrial sectors, such as aircraft manufacturing, munitions, electrical factories, pharmaceuticals, and textiles. In fact, all women who were “able”—that is unmarried and old enough to leave school, or about age 15—were required to work. Even married women were strongly encouraged to work.
http://ethw.org/Japanese_Women_and_the_ ... War_Effort

Kanske finns något här: https://www.jstor.org/stable/1867444?se ... b_contents

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av erep » 30 juli 2018, 19:02

Hans skrev:
30 juli 2018, 15:14
Har lite svårt att tro på det.
En annan greja sticker också ut, d.v.s. att skjuta från trädtopparna.

Här kan jag jämföra med vinterkriget, där det i rysk litteratur ännu påstås att finska prickskyttar som de kallade kukuška (= gök) skulle ha skjutit från trädtoppar.

En trädtopp är dock ett uselt ställe för en prickskytt, eftersom om du blir upptäckt, har du svårt att snabbt komma ner i skydd. Det finns inget belägg för att finska pricksyttar skulle ha använt trädtoppar. Sannolikare är att då de ryska soldaterna inte såg vem skjöt på dem och varifrån skotten kom, inbillade de sig att prickskytten måste finnas i en trädtopp, för att träffa så väl.

Jag har svårt att tro att prickskytte skulle fungera på annat sätt i en sydligare skog.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Hans » 30 juli 2018, 19:16

erep skrev:
30 juli 2018, 19:02
Jag har svårt att tro att prickskytte skulle fungera på annat sätt i en sydligare skog.
Jag tror vi är överens i sak men jag inbillar mig att en finsk grantopp vintertid är annorlunda än:

Bild

Relaterat: http://www.lonesentry.com/articles/jp-w ... index.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av erep » 30 juli 2018, 20:38

Hans skrev:
30 juli 2018, 19:16
erep skrev:
30 juli 2018, 19:02
Jag har svårt att tro att prickskytte skulle fungera på annat sätt i en sydligare skog.
Jag tror vi är överens i sak men jag inbillar mig att en finsk grantopp vintertid är annorlunda än:

Bild

Relaterat: http://www.lonesentry.com/articles/jp-w ... index.html

MVH

Hans
Att komma ner snabbt tar ganska lika ont.

Prickskyttar (och eldobservatörer) använde under första världskriget kyrktorn, men det ledde till att artilleriet brukade plocka bort kyrktornen.

Jag har inte sett att man någonstans skulle ha haft prickskyttar i trädtoppar/kronor. Jag ser gärna att någon postar länkar till ett sådant fenomen.Själv hittade jag en bok där man berättar om att japanerna skulle ha använt sig av taktiken, men det är en amerikan som berättar och han nämner att amerikaner eller tyskar inte rekommenderades att använda den taktiken för att det kunde bli en dödsfälla.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Markus Holst » 30 juli 2018, 20:50

Är det inte i "Sanning private Ryan" de visar nackdelarna med kulspruta i kyrktorn? Gjorde man verkligen så?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Hans » 30 juli 2018, 21:15

@ Makus. Saving private Ryan är en bra spelfilm som är förvånansvärt välgjord från militär synvinkel - men en spelfilm.
@Erep. Min andra länk tror jag.
Frequently the riflemen and snipers protecting machine guns have been located in trees or open pits on the front, flanks, and rear.
Min fetstil, finns mer om träd i länken.
Var annan typ av skog där är min teori. Och mindre respekt för livet hos de egna soldaterna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Sarvi » 30 juli 2018, 21:52

En (tidstypisk) artikel ur Popular Mechanical från augusti 1943, om ”Tricks of the Sniper”: https://books.google.se/books?id=H9cDAA ... ps&f=false

Tonen påminner om general Melchetts omdömen om tyska spioner (”Filthy hun weasels, fighting their dirty underhand war!”) vs brittiska dito (”Splendid fellows, brave heroes risking life and limb for Blighty!”) men artikeln innehåller en hel del referenser till japanska prickskyttar i trädtopparna. Å andra sidan hävdas det att japanska prickskyttar ofta använde ljuddämpade vapen och det tror jag så mycket jag vill på, så förmodligen ska uppgifterna i artikeln betraktas med viss skepsis...

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Schwemppa » 31 juli 2018, 08:52

Jag erinrar mig Harry Järv i hans "Permanent patrullverksamhet" och också återgivet i filmen "Framom främsta linjen", där man hade besvär med en rysk prickskytt som regelbundet satt i en gran och plockade bort karlar. Så en av Järvs patruller fick ge sig ut för att eliminera honom, vilket också lyckades efter en hel del tålmodigt väntande.

Nu talar vi Fortsättningskriget, inte Vinterkriget.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av unmo300 » 31 juli 2018, 10:46

Kyrktorn eller trädtoppar, som krypskytt är det väl en fördel att ha höjd.
Under inbördeskrigen i Beirut och Sarajevo, där krypskyttar var ett verkligt gissel, vara de ofta posterade i höga byggnader.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av sonderling » 31 juli 2018, 13:01

Hans skrev:
Har lite svårt att tro på det. Japanerna var sena i att utnyttja kvinnor som arbetskraft hemma i Japan. Så att börja skicka kvinnliga prickskyttar verkar underligt.
Ja jag är lite skeptisk med. Japan var väl lite traditionella på den punkten (även om de tidigare på 20-talet varit lite mer avantgarde kanske jag ska tillägga. tex var man först med att införa mensledigt för kvinnor i arbetslivet, sedan togs detta bort av militärstyret för att sedan tjatas tillbaka när de konservativa Amerikanerna tog över, allt enligt ett radio inslag i P1. Ja helt OT men detta har gjort mig nyfiken på 20-tals Japan och varför blev det sedan som det blev.)
Hade man invaderat hemlandet så kanske japanska kvinnosoldater förekommit.
Jag behöver nog lite mer belägg. (Genom åren har jag förstått att veteraner är som folk är mest och man kan inte tro på allt.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Hans » 31 juli 2018, 13:14

Jag vill minnas att på Okinawa så stred kvinnor i vissa fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av sonderling » 31 juli 2018, 13:16

Ja det kan jag tänka mig. Det räknas ju mer som hemlandet.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av sveahk » 31 juli 2018, 16:42

I Japans första och förmodligen största "War Museum", Yushukan i Tokyo, har de japanska kvinnorna som offrat sig under krigen också en mindre avdelning kallad "Noble Spirits of Women". Med följande inledning:

"The souls of more than 57.000 women are enshrined in Yasukuni Shrine. Women are generally to be protected: however, in a national crisis, they offered their precious lives in the defence of their nation, campaigning as military nurses, civilian war workers, or working in munition factories, while hoping for the eternal peace and prosperity of their country."

Enstaka nämns, framför allt medarbetare i Röda Korset under de senaste 130 åren men också t.ex. Himeyuri studenterna som arbetade som medicinsk hjälp-personal i Okinawas grottor 1945 - 80% dog...https://en.wikipedia.org/wiki/Himeyuri_students

I ett museum som är fullt av hjältar saknas alltså inte heller de japanska kvinnorna, men inte någonstans nämns att de var så att säga krigiskt delaktiga. I Burmas djunglar fanns det säkert krypskyttar, kanske även kvinnliga, men jag tvivlar på att de var japanska!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnliga prickskyttar i japanska armén

Inlägg av Hans » 31 juli 2018, 17:05

Tack för den informationen han med det trevliga namnet.

Jag tror mer på dig än på mitt dimmiga minne.

MVH

Hans

Skriv svar