Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 1 juli 2018, 07:29

Aha - under WC. Nu skäms jag att jag inte hittar rätt, tycker han ser bekant ut men mer amerikansk i stilen. När det gäller Churchills favoritämbetsman är det Lord Beaverbrook jag tänker på men han är det inte och han var väl inte jude heller. Rufus Isaacs..? :?

Edit: Nej det är fel det också, Rufus Isaacs dog redan 1935 och kan knappast hamna på ett foto med Ike och WC. Grubbel, grubbel, jag behöver hjälp av andra här, kom igen. :)

Edit 2.0: Bernard Baruch?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 1 juli 2018, 11:11

Och med ''Edit 2.0'' - vinner Amund frågan!
Bernhard Baruch - ''politisk rådgivare'' till Presidenterna Wilson, Roosevelt och Truman och dessutom ''intim vän'' med Winston Churchill.
En amerikansk mångmiljonär som tjänade sina första ''millar'' på börspekulationer och sedan vann mycket stort inflytande i ''ledande kretsar''...

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Baruch

och en av Goebbels älsklingsaversioner - jag vågar här inte relatera några av dennes epitat om Baruch.... :roll:

Din tur, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 1 juli 2018, 16:18

Tack Varjag! Kan tänka mig att Goebbels kunde bre på ordentligt med ett sådant tacksamt objekt. Nästa fråga:

Alla känner till hur Ryssland genom en hemlig manöver nyligen tillskansade sig Krim på ett rättsvidrigt sätt. Men faktum är att något liknande skedde även under den här perioden där ett land otillbörligt och bakvägen tillskansar sig ett territorium där en majoritet av befolkningen är landsmän.

Landets ledare ger i hemlighet en militärbefälhavare order om att hans enhet ska starta ett myteri och desertera från landets armé för att erövra och ta kontroll över området, därmed kan statsledningen stå utan skuld och man äventyrar inte några internationella relationer.

Sagt och gjort – myteriet och invasionen tar sin början i oktober och efter någon vecka gör även enheter ur flygvapnet och ett kavalleriregemente ”myteri” och ”deserterar” för att delta i kampanjen. Striderna går vidare och efter många om och men erövrar man huvudstaden i området och fred sluts i slutet av november. Stormakterna håller sig utanför konflikten.

Framme i huvudstaden.JPG

Liksom Putins kupp på Krim lyckas detta, val hålls och resultatet går angriparnas väg - landet får behålla området - Kanske Putin stal idén härifrån?

Vilket är det aggressiva landet och dess intrigerande (välkände) ledare, och vilken huvudstad (område) är det man så lömskt erövrar..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 2 juli 2018, 06:21

Amund skrev:
1 juli 2018, 16:18
val hålls och resultatet går angriparnas väg - landet får behålla området
Fram tills Andra Världskriget, då har stormakterna andra planer. :wink:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 2 juli 2018, 15:24

Kan det röra sig om Vilniusområdet som Polen lade beslag på, men som av Sovjetunionen överlämnades till Litauen?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 2 juli 2018, 19:51

tyskaorden skrev:
2 juli 2018, 15:24
Kan det röra sig om Vilniusområdet som Polen lade beslag på, men som av Sovjetunionen överlämnades till Litauen?
Alldeles riktigt! :) Pilsudski planerade denna smygmanöver där det skulle verka som att det var någon form av folklig resning, området smyginförlivades senare till Polen. Röda Armén erbjöd litauierna hjälp men som de tackade nej till. Litauens nya huvudstad blev därefter Kaunas fram till Molotov-Ribbentroppakten när ryssarna körde ut den polska majoriteten från Vilniusområdet.

Här står det att läsa om.

Tyskaorden övertar frågan - välförtjänt! :)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 2 juli 2018, 22:07

Tackar funderar på en ny fråga och återkommer.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 3 juli 2018, 20:30

Söker namnet på en generalguvernör, vars ena dotter har svensk anknytning och vars andra dotter kom att få ge namn åt ett regemente uppsatt 1914 som finns än idag.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av unmo300 » 6 juli 2018, 10:18

Prins Arthur, hertig av Connaught och Strathearn?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av erep » 7 juli 2018, 08:24

Amund skrev:
2 juli 2018, 19:51
Alldeles riktigt! :) Pilsudski planerade denna smygmanöver där det skulle verka som att det var någon form av folklig resning, området smyginförlivades senare till Polen. Röda Armén erbjöd litauierna hjälp men som de tackade nej till. Litauens nya huvudstad blev därefter Kaunas fram till Molotov-Ribbentroppakten när ryssarna körde ut den polska majoriteten från Vilniusområdet.

Tyskaorden övertar frågan - välförtjänt! :)
Ursäkta att jag blandar mig in, men bolsjevikerna tog över Kaukasus på samma sätt

Ta över en gränsby och be om hjälp från röda armén.

Samma recept i Georgien, Armenien och Azerbaijan. Senare försökte ju Kreml med samma med den s.k Terijokiregeringen. Terijoki var en gränsby i Karelen.

Numera har samma gamla koncept använts i Ukraina.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 7 juli 2018, 10:11

erep skrev:
7 juli 2018, 08:24
Amund skrev:
2 juli 2018, 19:51
Alldeles riktigt! :) Pilsudski planerade denna smygmanöver där det skulle verka som att det var någon form av folklig resning, området smyginförlivades senare till Polen. Röda Armén erbjöd litauierna hjälp men som de tackade nej till. Litauens nya huvudstad blev därefter Kaunas fram till Molotov-Ribbentroppakten när ryssarna körde ut den polska majoriteten från Vilniusområdet.

Tyskaorden övertar frågan - välförtjänt! :)
Ursäkta att jag blandar mig in, men bolsjevikerna tog över Kaukasus på samma sätt

Ta över en gränsby och be om hjälp från röda armén.

Samma recept i Georgien, Armenien och Azerbaijan. Senare försökte ju Kreml med samma med den s.k Terijokiregeringen. Terijoki var en gränsby i Karelen.

Numera har samma gamla koncept använts i Ukraina.
Ja sant och bolsjevikernas metoder är välkända, men Polens och Pilsudskis agerande mot Litauen kanske är mera okänt.

Åter till Tyska Ordens fråga!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 13:19

unmo300 skrev:
6 juli 2018, 10:18
Prins Arthur, hertig av Connaught och Strathearn?
Det stämmer, hans äldsta dotter Margaret (i Sverige känd som kronprinsessan Margareta) var gift med Kronprins Gustaf Adolf (senare kung Gustaf VI Adolf) hon dog dock redan 1920. Den yngre dottern Patricia (gift Ramsay) fick ge namn åt Princess Patricia´s Canadian Light Infantry idag ett av tre reguljära infanteriregementen in den kanadensiska armén. Arthur själv var generalguvernör över Kanada 1911-1916.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av unmo300 » 9 juli 2018, 00:12

I samband med tjänstgöring i UNPROFOR hade jag kontakt med officerare från Princess Patricia´s Canadian Light Infantry. Eftersom det är det enda regemente jag känner till som är uppkallad efter en kvinna, kunde jag finna svaret på frågan.
Så till nästa spörsmål, där vi söker en livsnjutare tillika krigshjälte. Vem?
Il Vate.png
Il Vate.png (98.22 KiB) Visad 328 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av tyskaorden » 9 juli 2018, 12:41

Gabriele D'Annunzio?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av unmo300 » 9 juli 2018, 18:09

....tillika poet och politiker. tyskaorden ställer nästa fråga.

Skriv svar