Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 oktober 2003, 01:59

Jag tyckte det var intressant det som stod i någon länk som nån postade: Att en Sovjetisk Kavallerist tillskrev kavalleriet stor vikt även i eventuella framtida krig. Uppebarligen har hästen en fördel som vanligt infanteri inte har, det är snabbare än fötter och låter mindre än bandvagnar.

Rent spontant känns det som att hästar kanske används i större utsträckning i gerilla liknande krigsföring, eller när det finns stora teknologiska glapp mellan parterna.
Vet någon i hur stor utsträckning hästar användes i strid i Vietnamkriget? Detta med tanke på att Vietnams armé inte var lika motoriserad som USA:s, eller var den det?

/Robert Sköld

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 29 oktober 2003, 07:38

Hästen är ett i stort sett okänt djur i Sydostasien. Jag har läst nånstans att det fanns tankar om att använda dem men det sprack på topografin.


/Calle

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 29 oktober 2003, 10:34

Jofredes skrev "de red mot Talibanernas T55 med RPG7 och att de hopade på tornets och slet besättningarna ur luckorna(låter konstigt borde inte de vara stängda innifrån). "

Verkar som om delar av besättningen satt kvar i luckorna och sköt med tornkulsprutan och handvapnen. De kände sig väl osäkra på att vara inlåsta och inte kunna komma åt ordentligt att skjuta på de belägrande fienderna.


Korpen undrar hur var det med den brittiska chocken i Omdurman 1898. Det var väl det slaget som är välkänd för att britterna helt enkelt mejade ner hela Mahdis armé på 30000 stamkrigare genom att panga på med kulsprutor och långskjutande gevär mot anstormande trupper, stamkrigarna kom knappt ens inom skotthåll för sina enkla gevär - tapperhet och disciplin räcker inte mot välbeväpnad vältränad fiende som har gott om ammo och fritt skotthåll.

Men under förspelet till slakten har tydligen det brittiska kavalleriet gjort en chock, oddsen var mera lika, och då klarade sig stamkrigarna bättre.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

historiens sista kavallerichock

Inlägg av Lindir » 7 november 2003, 22:51

D. Löwenhamn skrev:Jag tror det gick rätt bra för italienarna.
Jag råkade just snubbla över följande uppgift i Andra världskriget dag för dag på alla fronter, band 1, sid 287:

1942

"23 Augusti
[- - -]
I Donkröken vid Isbusjenskij, där ryssarna slagit en bräsch mellan den tyska 6. armén och den italienska armén gör det italienska kavalleriregementet Savoia under befäl av överste Bettoni ett motanfall med 600 ryttare mot ett ryskt förband på 2 000 man beväpnade med granatkastare och kulsprutor. Italienarna lyckas driva tillbaka ryssarna med denna historiens sista kavalleristormning. Det är sablar och handgranater mot granatkastare och kulsprutor. Det är en framgång av bara lokal betydelse och förlusterna bland kavalleristerna blir fruktansvärda."

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 november 2003, 22:54

Stort tack Lindir!

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 november 2003, 12:35

commuter skrev:Hästen är ett i stort sett okänt djur i Sydostasien. Jag har läst nånstans att det fanns tankar om att använda dem men det sprack på topografin.


/Calle
Både Burma och Annam (Norra Vietnam) använde kavalleri (dock mycket lite) i strid mot Khublais trupper i slutet av 1200-talet, fast hur det har varit på senare tid vet jag iofs inte...

/DK M

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Anfall till häst

Inlägg av hans lindquist » 13 november 2003, 12:59

Robert_Kropotkin skrev:Jag tror att Sverige hade kavalleri ända fram till 1950talet, frågan är dock fortfarande fall det var tänkt att användas som regelrätt uppsuttet i strid?

/Robert Sköld

Senaste - och förhoppningsvis sista - tillfället svenska kavallerister utbildades på sabel för fältbruk var beredskapsåret 1942. På kommandot "gevär ut!" drogs sablarna och på "marsch marsch" satte chocken igång.
Beridet kavalleri för spanings- och jägartjänst förekom emellertid fram till 1967, då K4 i Umeå avhästades och förflyttades. Då användes hästen emellertid enbart som transportmedel.
Dock - under 1990-talet förekom en beriden hemvärnstropp med gränspatrullering som huvuduppgift i västra Dalarna. Dock utan sablar och utan att praktisera uppsuttna anfall. Möjligen uppsluppna.
Med glad kavalleristisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Markus Holst » 20 juni 2018, 03:43

Mukko skrev:
Robert_Kropotkin skrev:Jag tror att Sverige hade kavalleri ända fram till 1950talet, frågan är dock fortfarande fall det var tänkt att användas som regelrätt uppsuttet i strid?

/Robert Sköld
Ja, skånska husarerna tror jag lades ner någon gång vid den tiden.
Men ryssarna hade väl även uppsuttet kavalleri i v2k?
De sista svenska beridna förbanden var dels rapportörer, dels spaningsförband och dels jägarförband. Några kavallerichocker ingick nog inte i taktiken under 1900-talet, även om det såklart övades.

Över lag ville man undvika chocken då den sliter på hästarna. Man rider i betydande högt tempo i chocken.

Skånska husarregementet K5 slogs 1928 samman med K6 och K7 för att bilda skånska kavalleriregemente K2, som var en spillra med fyra skvadroner som 1942 blev skånska pansarregementet P2

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av MD650 » 20 juni 2018, 15:50

Har svagt för mig att K4 utbildade den sista beridna förbandet 1966.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 20 juni 2018, 16:54

Har lika svagt för mig samma sak. Sedan var det väl något kreativt hemvärnsförband med gränsövervakningsuppgifter som på eget initiativ brukade hästar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 20 juni 2018, 16:58

Sedan inbillar jag mig att anfall med blankvapen inte övades efter första världskriget om ens knappt under.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Markus Holst » 20 juni 2018, 17:23

I Sverige skulle sabel och stångbett lämnas in någon gång under andra världskriget och lämnades sedan aldrig ut. Månget förband ordnade en sista tävling i sabelfäktning för ryttarna, som med god iver och för väntande ära ansträngde sig att i full galopp döda buskar.

Där ändrade kavalleriet inriktning. Ryttarna förväntas rida den stunden de sätt på hästryggen - inte slåss. Med stångbett rider du enkelt med en hand och kan hantera verktyg eller vinglas med den andra. Med tränsbett blir detta svårare. Där behövs på ett annat sätt två händer till tygeln så ryttaren blir satt ur stridbar skick och får dessutom hålla sig nykter.

Att man tog bort stångbett beror på att detta bett trots allt har fler nack- än fördelar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Amund » 20 juni 2018, 17:59

Men kavalleri användes ju effektivt som partisanbekämpning under VK2, främst i Sovjet och Jugoslavien. Om jag inte har fel i föregående påstående så förstår inte jag vilken teknisk uppfinning som slagit ut hästen i skog eller bergtäta områden (läs: svår terräng) sedan dess? Åtminstone om man med trupp vill ta kontroll över sådan terräng. Om jag inte fattat helt fel så är väl hästen högst användbar även i dagens strider i Afghanistan, åtminstone under Sovjetinvasionen.

Kan det vara så att man räknat ut hästen på grund av mekaniseringen men att den fortfarande har betydelse i strider där mekaniska alternativ saknas?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 20 juni 2018, 18:24

Horse soldiers eller 12 Strong.

Jag tvingade mig själv att läsa boken först men även filmen var helt OK.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 25 augusti 2018, 21:37

Fick som present http://www.historiskamedia.se/bok/okand ... ldskriget/
Ett kapitel påstås ett kavallerianfall den 21 januari 1941 ledd av en officer vid namnet Guillet. Italienare mot britter. Med sablar med mera. Stämmer det?

MVH

Hans

Skriv svar