Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 december 2017, 16:36

Jag håller inför ett långtida privatprojekt på att skapa ett fiktivt flygfält, beläget i norra Finland under andra världskriget, och har skissen över flygfältet färdig. Inte i superdetalj, utan bara en halvgrov skiss så att jag vet vad som finns var någonstans.

Vad behövs personalmässigt?

Det jag hittills har kommit på som behövs är: Vakter, luftvärn, flygmekaniker, fordonsmekaniker, stab, fältkök, fordonsförare, piloter, tross (inklusive förplägnad, ammunition och bränsle), flygledning, fältpräst, sjukvård, brandkår, ingenjörstrupp, förrådspersonal, samt sambandstrupp.

Är det något jag har missat på listan?

Hur löser man i praktiken problemet med att markera ändarna på landningsbanorna vid mörker och nattetid? Använder man sig av strålkastare eller av eldar eller vad?

Förläggning har jag redan bestämt kommer finnas i form av korsur, tält och primitiva stugor, som finns utspridda i skogarna som omger flygfältet, så det teoretiska problemet är redan löst.

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2017, 17:50

Jag vet inte vad du inkluderar i tross, men jag saknar någon typ av "kasernkompani", alltså som sköter praktiska saker som plogning, reparationer på anläggning och sådant.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 december 2017, 18:14

Tack Markus, då kommer jag att lägga till den detaljen i trossen. Sedan får jag nog lägga till en eller två meteorologer med tillhörande väderflygningsflygplan samt ett par små transportflygplan för sambandstjänst med mera och piloter till dessa.

Vi betänker att det finns tre flygavdelningar på flygfältet, dvs ungefär 45 jaktflygplan samt dessa tre eller fyra mindre sambandsflygplan / väderflygningsflygplan.

Hur stort måste då vaktmanskapet vara? Tre kompanier? Eller räcker det med ett vaktkompani om man ska sköta vägspärrar, vaktposter och patrullera skogarna mot partisaner?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 december 2017, 10:23

Låter detta rimligt om man har låt oss säga 35 jaktflygplan och 2 sambandsflygplan och dessa är baserade på ett flygfält på 2x1,5 km mitt ute i ingenstans med omgivande skogsmark och tre tillfartsvägar, som måste bevakas?

1 vaktbataljon (inklusive spaningspatruller)
1 trosskompani
1 underhållskompani (tack Markus Holst!)
Flygledning (inklusive 2 meteorologer )
ca 40 jaktpiloter och 4 sambandspiloter
Fältpost
1 sjukvårdspluton
2 brandkårsplutoner
1 ingenjörstropp
2 fältpräster
1 fältkökspluton
1 stabsbevakningspluton
Stab
Flygmekaniker
Fordonsmekaniker
1 luftvärnskompani (6 luftvärnspjäser)
1 sambandspluton
förråd
1 stabstransporttropp (2-3 bilar)
1 transportkompani (8-9 lastbilar)

Är det något mer jag har missat att ta med?

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av varjag » 20 december 2017, 10:46

Hur löser man i praktiken problemet med att markera ändarna på landningsbanorna vid mörker och nattetid? Använder man sig av strålkastare eller av eldar eller vad?
Nattflygning under HGS förhållanden verkar föga trolig. För det krävs ''banljus'' = markering av banans sidor oxå.
Medelst eldar/facklor el-lampor e.likn.
Plus, kanske - en stråkastartropp som kan skicka en ljuskägla 3000 meter rakt upp. Annars får nog enskilda jaktflygare
svårt hitta hem :roll:
(navigering av ensitsiga fpl - nattetid utan landmärken - tillhörde inte jakltflygets ''starka kort'' på den tiden.....)

mvh, Varjag

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av Der Löwe » 20 december 2017, 15:36

Jag tycker vaktbataljon låter lite häftigt. Om vi tänker oss att det är Finland andra världskriget tror jag stridande soldater behövdes bättre på andra ställen än att bevaka en flygbas. Kanske lantvärns förband kan ingå med Jag vet inte vad det kallas, de som servar planen, dvs tankar och laddar, kan det vara stationskompani, eller klargöringstroppar i ett kompani? Kanske någon slags observatör/flygbevakningsorganisation är kopplad till basen? Jag tror nog att någon slags lotta svärd organisation borde finnas på platsen med, för marka/soldathemsfunktion, kanske dom kunde sköta kockarnas uppgifter med, allt för att spara "mankraft" för frontbruk? Luftvärnet borde utgöras av lvakan troppar, kanske organiserat som ett kompani?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 december 2017, 20:08

Tackar ödmjukt för alla infall och svar och idéer.

Nu kan jag jobba vidare på den färdiga idén.

HGS

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av Bjernevik » 21 december 2017, 18:13

F 19 kanske kan ge en indikation? Ca 240 personer totalt för en flygstyrka på 16 flygplan. Storleken på de olika underenheterna framgår inte, men med tanke på totalen kan de inte ha varit jättestora.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ett fiktivt flygfält i norra Finland under VK2

Inlägg av erep » 5 november 2018, 12:51

Der Löwe skrev:
20 december 2017, 15:36
Jag tycker vaktbataljon låter lite häftigt. Om vi tänker oss att det är Finland andra världskriget tror jag stridande soldater behövdes bättre på andra ställen än att bevaka en flygbas. Kanske lantvärns förband kan ingå med Jag vet inte vad det kallas, de som servar planen, dvs tankar och laddar, kan det vara stationskompani, eller klargöringstroppar i ett kompani? Kanske någon slags observatör/flygbevakningsorganisation är kopplad till basen? Jag tror nog att någon slags lotta svärd organisation borde finnas på platsen med, för marka/soldathemsfunktion, kanske dom kunde sköta kockarnas uppgifter med, allt för att spara "mankraft" för frontbruk? Luftvärnet borde utgöras av lvakan troppar, kanske organiserat som ett kompani?
Hm..

Du har säkert byggt färdigt redan men norra Finland?

Då tyskarnas ansvarsområdets gräns gick söder om Uleåborg och lite norr om Kajana och Kuhmo så blir det nog tyska baser i norra Finland. Uleåborgare och Kajanabor är bestämda på att de bor i centrala, inte norra Finland. Vi här i södra Finland brukar nog tänka på det somm norr trots det. :wink:

Bild


Här en webbartikel om Rovaniemi flygfält (på finska) under fortsättningskriget med enheterna som verkade där uppräknade. Detta var en stor bas.
https://kalevimikkonen27.blogspot.com/2 ... sodan.html

Från Jatkosodan pikkujättiläinen (2006) sida 902: "Finska flygbaser under fortsättningskriget. Flygbaserna i norra Finland var överlåtna åt tyskarna", lyder
texten i översättning
Flygbaser.jpg

Skriv svar