Bolån i Sverige
Re: Bolån i Sverige
Håller med, men samtidigt tror jag att det där att sälja villan och flytta till lägenhet i övre medelåldern är vanligast i de allra största städerna. I villaområdena i och utanför Uppsala verkar t.ex. många bo kvar i sina villor så länge de kan. Det finns hela områden med nästan bara 30- och 40-talister.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Leta dig utanför städerna så hittar du än mer sådant. Jag är 57 år och var till för ett år sedan näst yngst i byn.a81 skrev:Håller med, men samtidigt tror jag att det där att sälja villan och flytta till lägenhet i övre medelåldern är vanligast i de allra största städerna. I villaområdena i och utanför Uppsala verkar t.ex. många bo kvar i sina villor så länge de kan. Det finns hela områden med nästan bara 30- och 40-talister.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Gäller även mindre orter, min far född 1949 bor fortfarande kvar i sitt villa i en mindre ort.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja avfolkningen av landsbyggden kommer nog öka med rekordfart när den äldre generationen trillar av pin. Jag undrar också vem som ska sköta lantbruken, i de trakter där min fru kommer ifrån är de flesta bönder runt 70, deras barn gör karriär i staden. Ingen tar över lantbruken? Hittills verkar de köpa upp eller arrendera varandras jord i takt med att de går hädan.
Sonderling
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
För varje generation fördubblas gårdsstorleken. Det fungerar tack vare allt bättre maskiner och bättre logistik. Med den ekonomiska tillväxten är detta nödvändigt eftersom även bönder vill ha anständiga löner. Samtidigt skapas nya jobb inom lantnäringen i form av maskinstationer som håller sig med de dyrare maskinerna och jobbar på entreprenad åt bönderna.
Trenden med allt större gårdar kommer brytas när ekonomin krymper. Då kommer troligen också flera se lantbruket som en attraktiv sysselsättning eftersom det blir svårare att tjäna pengar i staden. Det utvecklingen såg vi under första världskriget när många nya fabriksarbetare återgick till ett liv som statare eftersom det var tryggare.
Trenden med allt större gårdar kommer brytas när ekonomin krymper. Då kommer troligen också flera se lantbruket som en attraktiv sysselsättning eftersom det blir svårare att tjäna pengar i staden. Det utvecklingen såg vi under första världskriget när många nya fabriksarbetare återgick till ett liv som statare eftersom det var tryggare.
Lite utanför ämnet, rent generellt verkar inte landsbygden avfolkas. Om man ser till befolkningen i socknarna/distrikten på landet i Uppland verkar den öka snarare än minska. Det gäller särskilt (men inte bara) där det finns mindre tätorter. Visst avfolkas en del bruksorter i Bergslagen och Norrland samt mera avsides belägen landsbygd (t.ex. i Norrland), men det är absolut ingen entydlig utveckling, snarare upplever jag att vi har fått lite av en ny "grön våg" senaste åren.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Befolkningsökningen i städerna lär huvudsakligen bero på nytillkomna. Din inrikes flyttningen går huvudsakligen från städerna
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nyheter idag på SR på temat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6795772
För mycket bostadsrätter och för lite hyresrätter. Tja jag har ju sagt det länge, så var var det jag sa?
Alla har inte råd eller vill inte ens bo i en BRF, och det finns ju bara så många 40-talist pensionärer som kan sälja huset och flytta till exklusiv BRF. Ibland fattar jag inte varför en del inte fattat detta?
Sonderling
För mycket bostadsrätter och för lite hyresrätter. Tja jag har ju sagt det länge, så var var det jag sa?
Alla har inte råd eller vill inte ens bo i en BRF, och det finns ju bara så många 40-talist pensionärer som kan sälja huset och flytta till exklusiv BRF. Ibland fattar jag inte varför en del inte fattat detta?
Sonderling
Hm.. Du ser ut att utgå ifrån att lägenhetspriser inte får gå ner?sonderling skrev:Nyheter idag på SR på temat.
Sonderling
Det är ju bara en fördel för förstagångsköpare om priserna sjunker. För de som använder sin bostad som säkerhet för konsumtionslån är det ju beklagligt, men den risken har de tagit.
Inte är hyresboende i sig billigare. Det är endast billigare om det subventioneras. I annat fall är det ju i princip dyrare, eftersom hyresvärden skall ha sin avkastning. I en självägd bostad är nyttan man primärt ska få en boendenytta.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja det är ju risk att det går politik i det här. Men jag hör vad du säger. Jag har bara en annan livserfarenhet och ser ett behov av billiga och bra hyreslägenheter i allmännyttiga bostadsbolag.erep skrev:Hm.. Du ser ut att utgå ifrån att lägenhetspriser inte får gå ner?sonderling skrev:Nyheter idag på SR på temat.
Sonderling
Det är ju bara en fördel för förstagångsköpare om priserna sjunker. För de som använder sin bostad som säkerhet för konsumtionslån är det ju beklagligt, men den risken har de tagit.
Inte är hyresboende i sig billigare. Det är endast billigare om det subventioneras. I annat fall är det ju i princip dyrare, eftersom hyresvärden skall ha sin avkastning. I en självägd bostad är nyttan man primärt ska få en boendenytta.
Sonderling
Hyreslägenheter uppstår när man slutar med hyresreglering. Sedan finns det ju en kategori som inte har råd, och det kan sedan skötas med subventionerad produktion och uthyrning. För att det inte ska vara politik, kan jag peka på historien i Finland, där hyresreglering avslutades 1995.sonderling skrev: Ja det är ju risk att det går politik i det här. Men jag hör vad du säger. Jag har bara en annan livserfarenhet och ser ett behov av billiga och bra hyreslägenheter i allmännyttiga bostadsbolag.
Sonderling
Inga tiotals års köer för hyresbostäder finns.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo jag har hört den visan med. Men jag tror inte på den, jag tror då att det blir som i London med 1/4 under fattigdoms gränsen och som i USA där man tvingas (i bästa fall) ha inneboende.erep skrev:Hyreslägenheter uppstår när man slutar med hyresreglering. Sedan finns det ju en kategori som inte har råd, och det kan sedan skötas med subventionerad produktion och uthyrning. För att det inte ska vara politik, kan jag peka på historien i Finland, där hyresreglering avslutades 1995.sonderling skrev: Ja det är ju risk att det går politik i det här. Men jag hör vad du säger. Jag har bara en annan livserfarenhet och ser ett behov av billiga och bra hyreslägenheter i allmännyttiga bostadsbolag.
Sonderling
Jag tror inte det är orsaken till decennier av hyres köer.
Men Finland har medborgar lön och det är ju intressant.
Sonderling
Nej, Finland har inte medborgarlön. Vad man har är ett tvåårigt experiment där Folkpensionsanstalten betalar 2000 försökspersoner något som kunde motsvara medborgarlön. Sedan ska hela saken utvärderas.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/ ... -emot-jobb
Personligen är jag något skeptisk.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/ ... -emot-jobb
Personligen är jag något skeptisk.
Fast när det gäller Sverige och subventioner är det nog de som äger sina bostäder (eller om det egentligen är banken?) som är de riktigt subventionerade på den svenska bostadsmarknaden. Ränteavdragen i Sverige ligger långt över 30 miljarder SEK varje år, och det gör ca 7000 SEK i genomsnitt för varje svensk låntagare… Och då har jag inte ens börjat räkna in den konstlade minusräntan som Riksbanken använder sig av, understödd med de så kallade kvantitativa lättnader som man nu vräkt ut på marknaden under många år.erep skrev:Hyreslägenheter uppstår när man slutar med hyresreglering. Sedan finns det ju en kategori som inte har råd, och det kan sedan skötas med subventionerad produktion och uthyrning. För att det inte ska vara politik, kan jag peka på historien i Finland, där hyresreglering avslutades 1995.sonderling skrev: Ja det är ju risk att det går politik i det här. Men jag hör vad du säger. Jag har bara en annan livserfarenhet och ser ett behov av billiga och bra hyreslägenheter i allmännyttiga bostadsbolag.
Sonderling
”Kvantitativa lättnader” = konstlade obligationsköp och statsskuldväxlar för att få ut ännu mera pengar på marknaden – pengar som till största delen trycks in på bolånemarknaden. Att pengarna hamnar på bolånemarknaden beror enligt min bedömning på att det är den enda marknad där aktörerna är dåliga på riskbedömning och därför den enda som suger åt sig allt kapital som riksbankschef Stefan Ingves försöker prångla ut.
I det här sammanhanget är därför min uppfattning att de som belånat sin bostad är de i särklass största mottagarna av subventioner.
Fast jag förstår hur du menar angående prismekanismen på en reglerad hyresmarknad och håller med dig fullständigt.
Fast en prisnedgång beror oftast på sämre tider bland köparna, och förstagångsköparnas köpkraft påverkas ju också av detta.erep skrev: Det är ju bara en fördel för förstagångsköpare om priserna sjunker.
Precis! Det är en stor risk de tar men enligt vad jag skriver ovan så är det bedrövligt att staten dessutom eldar på vansinnet.erep skrev:
Alla vet att ekonomin går bra och man betecknar den ekonomiska aktiviteten som en högkonjunktur... Trots detta har vi minusränta och Riksbanken prånglar ut mer och mer och större penningmängd på marknaden, pengar som bara bostadskåta köpare verkar värdesätta.
Fattas det någon ingrediens till en bubbla?
Fattas det någon ingrediens till en bubbla?