Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Låst
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 6 oktober 2017, 23:11

Amund skrev:Kan båtar bättre än flygplansmotorer och försöker därför identifiera fartyget som RMS Transylvania (sänkt 1940)?
Bravo Amund - AMC'n hade jag nästan tänkt ge en Guldstjärna för :D av....

Visst var det TRANSYLVANIA som plockade upp nödställda aviatörer.....fpl så ut så här med ''buken indragen''
varken faagel eller fisk.....jpg
varken faagel eller fisk.....jpg (24.35 KiB) Visad 464 gånger
:wink: Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 7 oktober 2017, 09:55

Efter skamlöst googlande tror jag att det handlar om Rolls-Royce Vulture 24-cylinder X-type engines..?
Ett plan som hette Blackburn B-20 störtade varvid deras besättning räddades av oceanångaren.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 7 oktober 2017, 12:14

Amund skrev:Efter skamlöst googlande tror jag att det handlar om Rolls-Royce Vulture 24-cylinder X-type engines..?
Ett plan som hette Blackburn B-20 störtade varvid deras besättning räddades av oceanångaren.
Det finns inget ''skamlöst googlande'' - när frågorna förbluffar!!!

Blackburn Aircraft Co's produkter. är en av varjagens ''älsklingsaversioner'' i flyghistorien.... :D
Varpå B-20 är ytterligare ett skinande exempel....

https://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_B-20

Jag kan inte på rak arm erinra mig en enda Blackburnprodukt som varit ''cutting-edge''; de flesta klumpiga, fula, inneffektiva och dyrbara -

Rolls-Royce X-motor Vulture (Gam) - var en annan storsatsning med monumentalt magplask.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Vulture

Mest känd för att driva Lancasterbombarens företrädare - Manchester med TVÅ motorer...efter kort serieproduktion, motorbränder och
krångel inl. operationella förluster p.g.a. fallerande motorer - fick planen fyra RR Merlins istället och blev - Lancasters :)

Amund flyger vidare!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 7 oktober 2017, 13:07

varjag skrev: Blackburn Aircraft Co's produkter. är en av varjagens ''älsklingsaversioner'' i flyghistorien.... :D
Varpå B-20 är ytterligare ett skinande exempel....

https://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_B-20

Jag kan inte på rak arm erinra mig en enda Blackburnprodukt som varit ''cutting-edge''; de flesta klumpiga, fula, inneffektiva och dyrbara -
Verkar som att bara 1 ex. byggdes. :)
Tack för frågan och jag flyger vidare men på ganska låg höjd:

Det låter inte som helt riskfritt när höga politiker i ett land beger sig utomlands på besök och försöker landa i dimma, vi kommer alla ihåg den tragiska händelsen i Smolensk 2011 när stora delar av det polska toppskiktet omkom. :(

Faktum är att det inte var första gången något liknande hände. En av 1900-talets mer hatade ledare var med om samma sak innan han nådde den yttersta makten, planet man färdas i slår strax innan landning i grantopparna i tät dimma varvid planet kraschar på landningsbanan.
Siluett.gif
Siluett.gif (4.1 KiB) Visad 448 gånger
Vår blivande diktator hade tur, bara utrikesministern och besättningen omkom denna gång.

Vilket var flygplansmodellen? Jag vill även veta namnet på den blivande diktatorn och när, var detta skedde?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 8 oktober 2017, 03:50

Fpltypen - var en sån däringa ryssfågel.....Ill-usckin 14. Så gissar ''hatade ledare'' anspelar på nån bolsjevikhövding :)

Svårigheten med Il-14 är dels att den licensbyggdes både i Tjeckoslovakiet (Avia 14) och DDR (VEB 14) - dels att typen
användes av inte mindre än 30 olika länder. De alla flesta i Warzawapakten eller ''sympatiserande f.d. kolonier''

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 8 oktober 2017, 05:51

Ceaușescu var med om en flygkrasch som stämmer in på beskrivningen... efter lite letande finner jag att det hände utanför Moskva den 4 november 1957? Utrikesminister Gregore Preoteasa dog.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 8 oktober 2017, 09:54

varjag skrev:Fpltypen - var en sån däringa ryssfågel.....Ill-usckin 14. Så gissar ''hatade ledare'' anspelar på nån bolsjevikhövding :)
Sarvi skrev:Ceaușescu var med om en flygkrasch som stämmer in på beskrivningen... efter lite letande finner jag att det hände utanför Moskva den 4 november 1957? Utrikesminister Gregore Preoteasa dog.
Snyggt samarbete! :) En olycka inte olik den i Smolensk 2011, även här med höga utländska dignitärer ombord, denna gång från Rumänien i en rysktbyggd IL-14. Besättningen varav tre omkom var rysk även om planet var rumänskt. Efter start 09:48 från Bukarest mellanlandade man i Kiev 12:31 och resans mål var 40-års firandet av Oktoberrevolutiuonen. 15:27 lyfte man från Kiev och väderrapporten från Vnukovoflygplatsen var tät molnighet med en molnhöjd på 100 meter, duggregn och dimma med en sikt av drygt 1 km. 17:48 är man på väg att landa och molnhöjden är nu nere på 60 meter, dimbankar och duggregn och den horisontella sikten har minskat ytterligare till bara 600 meter. Flygledaren ser på radarn att planet ligger under anbefalld inflygningshöjd vilket han meddelar planet som trots detta fortsätter nedstigningen tills man 17:58 slår i trädtopparna och planet kraschar 500 meter från landningsbanan och 130 meter fel i sidled. Orsaken fastställdes bero på en missuppfattning av pilotens kompetens och erfarenhet vilken var betydligt sämre än vad som uppgivits.
Rumänsk IL-14.jpg
Rumänsk IL-14.jpg (10.5 KiB) Visad 424 gånger
OBS: Planet på bilden är inte samma som i olyckan, bara samma modell och nationalitet

Till rumänernas lycka eller olycka så klarade sig Ceausescu oskadd förutom några blåmärken, även om han kanske fick lov att byta kalsonger efteråt.

Jag tror inte Varjag misstycker om frågan denna gång går till Sarvi - Varsågod! :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 8 oktober 2017, 11:29

Jag tror inte Varjag misstycker om frågan denna gång går till Sarvi
Klart! Den enda jag kunde tipsa om - var fpltypen - Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 8 oktober 2017, 16:19

Glömde tillägga att Rumäniens dåvarande regeringschef Gheorghiu-Dej skulle varit med på planet men stannade hemma pga. en förkylning. Självklart finns det rumänska konspirationsteorier även från denna händelse, visste Dej någonting som fick honom att inte åka med etc..? I Polen verkar en hel del tro att ryssarna låg bakom Smolenskolyckan.

Hursomhelst - Frågan är Sarvis! :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 8 oktober 2017, 17:45

Tack tack! Ceaușescu var som bekant faktiskt den enda av de gamla kommunistledarna i Östeuropa som när folkrepublikerna föll helt summariskt ställdes framför en vägg och sköts, säger en del om hans popularitet...

Över till en skapelse som inte heller vann några popularitetstävlingar. Den hade den ovanliga distinktionen att ha lika usla köregenskaper på marken som flygegenskaper i luften, lägg därtill att den var opålitlig, klent beväpnad och långsam som få, så förstår man att den aldrig riktigt vann några hjärtan. Vad heter eländet och vem tillverkade?
IMG_2962.JPG
The Abomination
IMG_2962.JPG (41.73 KiB) Visad 404 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 9 oktober 2017, 13:00

Grattis till en bra fråga Sarvi!

Jag -
visar vit flagg -.png
visar vit flagg -.png (32.99 KiB) Visad 378 gånger
varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 9 oktober 2017, 14:25

Om till och med varjag, quizzriddare 1 kl med eklöv, hissar parlamentärflagg så är det på sin plats med en ledtråd:

Det tilltänkta bytesdjuret för fågeln ifråga var storvilt av denna art:
IMG_2963.JPG
IMG_2963.JPG (24.63 KiB) Visad 371 gånger
...vilket också motiverade den tänkta beväpningen (här monterad på ett annat plan) som också var ett okonventionellt muskedunder:
IMG_2961.JPG
Kontraption
IMG_2961.JPG (56.78 KiB) Visad 371 gånger
;)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11138
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 9 oktober 2017, 15:06

Sarvi menar säkert den här http://www.aviastar.org/air/england/black_scout.php

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 9 oktober 2017, 15:49

Sveahk hittar rätt fula ankunge! Air Department Scout, tänkt att användas av flottan för att jaga zeppelinare. Att placera flygkroppen i anslutning till det övre vingparet var okonventionellt men motiverades tydligen av att sikten skulle vara utmärkt. Det var den säkert, tyvärr hamnade även tyngdpunkten högt upp i konstruktionen och i kombination med den usla marksikten och det extremt smala landstället så var det ett under att planet alls kunde landas. Förmodligen hjälpte den blygsamma farten (marschfart 108 km/h) till att undvika haverier... Beväpningen (den tilltänkta) var som sagt okonventionell även den, en tidig rekylfri konstruktion i 40 mm kaliber, onekligen ett spännande val! Tiden i tjänst för de fyra byggda exemplaren begränsades till en månad. Det enda som återstår att tillägga är kanske att två av exemplaren byggdes av Blackburn, en firma vars produktioner senare skulle utmärka sig genom att genomgående hamna högt på listor över tidernas fulaste eller sämsta (eller både och) flygplan. Kanske var det DNA:t från AD Scout som befläckade framtida skapelser från Blackburn? ;)

Sveakh tar spakarna.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11138
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 9 oktober 2017, 16:50

Tack Sarvi - en makalös fantasi och tilltro till det egna kunnandet - det kan man utan vidare tillskriva flygplanstillverkarna från den tiden!!!

Här kommer ett frimärke...
flygpost1.jpg
flygpost1.jpg (19.04 KiB) Visad 531 gånger
...och naturligtvis vill vi veta vad för maskin tecknare och gravör hade i tankarna? Dessutom, märket trycktes och gavs ut för en speciell händelse - vilken?

Hans K

Låst