Utan att uttråka läsarna med detaljerna, raskt vidare….
Tyskland och Italien sluter fred med omedelbar verkan och med England, Frankrike, Belgien, Holland, Danmark och Norge.
Avtalet med Frankrike innehåller en speciell klausul rörande dess koloni – Madagaskar.
Alla tyska trupper i de senare fem länderna dras tillbaka så snabbt kommunikationerna medger.
De italienska – drogs tillbaka hela dom tio kilometer de lyckats intränga i Frankrike under
‘’junioffensiven’’……
Kung Haakon och Drottning Wilhelmina återvänder till sina länder. General de Gaulle –
begär asyl i Skottland

Den beviljas.
Bortsett från stackars Polen under tyskt välde och – ej att förglömmas Estland,Lettland och Litauen – och rumänerna i Bessarabien/Bukovina, som under det gånga året hade hamnat
i Stalins klor, ser Europa ungefär ut som det gjorde före krigsutbrottet 1939.
Hoppsan, glömde 3½ miljon förgrymmade finnar som trots övermänsklig tapperhet i fält –
hade tvingats avstå mera landamären till Stalins aptit – än de uppgivit under Vinterkriget

- Moskvafredens landavtrædelser.png (77.75 KiB) Visad 2502 gånger
Den store vinnaren – var Adolf Hitler.
Han hade besegrat Frankrike, tvingat England till fred och – bevisat de tyska vapnens
överlägsenhet på alla fronter.
Men var han nöjd?
Låt mig göra en snabbskiss av ‘’alternativets’’ – gentemot verklighetens Andra Världskrig
vid denna och kommande tidpunkter.
Tysklands krigsmakt, liksom deras motståndares – har lidit bara ganska lätta förluster i män
och material.
‘’Medelhavskriget’’ – har inskränkt sig till e n sjödrabbning mellan England och Italien och med lättare skador på båda sidor.
Samt – Churchills vanvettiga ‘’Catapult’’-operation mot franska flottan i Mers-el-Kebir där
britterna mördade 1300 helt oskyldiga franska sjömän som varit allierade med England, bara

- Mers El Kebir - mordet paa 1300 franska sjømæn.....jpg (60.73 KiB) Visad 2502 gånger
dagar tidigare.
Kriget i Afrika hade inte ens hunnit börja – innan det slutade.
Det beramade flygslaget – Battle of Britain – likaså. De mycket kännbara förluster Luftwaffe
skulle komma att utstå där – speciellt i dyrbar flygande personal, har undvikits.
Det finns ett litet ‘’smolk i fredsbägaren’’ som jag uppmålar här……den 28:e oktober 1940 –
angrep Mussolini Grekland

--- från det italienskockuperade/annekterade Albanien.
Det sägs ju att Mussolini sagt om Der Führer
‘’att varje gång han ringer mig – är det för att
berätta att han anfalliit ett land till ! Jag – skall minsann betala med samma mynt!’’
Sant eller ej, sägs det att Musse efter anfallet på Grekland – ringde Hitler och stolt sade:
Führer – auch wir marschieren ! (Führer vi befinner oss också på marsch!
Mussolini talade förståelig men bruten tyska)
Hitler satte antagligen en munfull
Fachingerwasser i vrångstrupen när han fick nyheten….
Det allra sista, han ville ha i ‘’sitt Europa’’ !!!
Han – sysslade med helt andra och större planer……
forts. följer
Varjag