Quiz: Flyg- och rymd-historia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11130
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag för ett utmärkt svar - du får guldstjärna som "warplanespotter"...!
Bildtexten till den visade bilden från det amerikanska fotoarkivet uppställt direkt efter 2vk är något missvisande... Det är naturligtvis en P-43 Lancer (som varjag mycket riktigt kände igen) som flyger rote med den första "captured" japanska Zeron. P-47:an dök upp på krigsskådeplatsen först i april 1943...och då framför allt naturligtvis i Europa. Datumet är strax innan Zeron flög vidare till Karachi i Indien - eskorterad av fyra P-40 Warhawks, som emellertid alla la' av under den resan. Zeron klarade ensam av den strapatsrika flygningen!
F.ö. kan himlen över Kunming vara mycket riktigt. Testpiloten kunde vara en av fem amerikaner, som alla tillhörde den exklusiva "The Zero Club"...
The Zero Club. These famous members and aces of the 23rd Fighter Group all test flew Zero 3372, alias P-5016. Standing, left to right: “Casey” Vincent; “Johnny” Alison, then C.O. of the 75th Fighter Squadron; and Bruce Holloway, C.O. of the 23rd Fighter Group. Front, left to right, “Ajax” Baumler, 75th Fighter Squadron member and ex Spanish Civil War ace; and “Grant” Mahony, then 76th Fighter Squadron C.O. (Erma Balmier)
Varjags välförtjänta fråga.
Hans K
Bildtexten till den visade bilden från det amerikanska fotoarkivet uppställt direkt efter 2vk är något missvisande... Det är naturligtvis en P-43 Lancer (som varjag mycket riktigt kände igen) som flyger rote med den första "captured" japanska Zeron. P-47:an dök upp på krigsskådeplatsen först i april 1943...och då framför allt naturligtvis i Europa. Datumet är strax innan Zeron flög vidare till Karachi i Indien - eskorterad av fyra P-40 Warhawks, som emellertid alla la' av under den resan. Zeron klarade ensam av den strapatsrika flygningen!
F.ö. kan himlen över Kunming vara mycket riktigt. Testpiloten kunde vara en av fem amerikaner, som alla tillhörde den exklusiva "The Zero Club"...
The Zero Club. These famous members and aces of the 23rd Fighter Group all test flew Zero 3372, alias P-5016. Standing, left to right: “Casey” Vincent; “Johnny” Alison, then C.O. of the 75th Fighter Squadron; and Bruce Holloway, C.O. of the 23rd Fighter Group. Front, left to right, “Ajax” Baumler, 75th Fighter Squadron member and ex Spanish Civil War ace; and “Grant” Mahony, then 76th Fighter Squadron C.O. (Erma Balmier)
Varjags välförtjänta fråga.
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack sveahk
Vi stannar kvar vid samma krigsskådeplats lite till; över - ...och djupa dalar - det är USAAF som betalar
- för icke sanktionerade ''gung-ho'' flygningar över känsliga områden
Vem var tigern, vad gjorde han och i vad gjorde han det?
Varjag
Vi stannar kvar vid samma krigsskådeplats lite till; över - ...och djupa dalar - det är USAAF som betalar
- för icke sanktionerade ''gung-ho'' flygningar över känsliga områden
Vem var tigern, vad gjorde han och i vad gjorde han det?
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11130
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
...hjälp på traven...
Hans KRe: Quiz: Flyghistoria
Just han sveahk......''tigern'' var en av
uppmärksammad ''sight-seeingflygning'' över Himalaya........
Det berg han fotograferade - i tron att det var Everest, var i själva verket istället men dock av en höjd dit knappast en P-40B - kunde nå -
Varjag
- som senare och i ett flygplan med bättre höjdprestanda än bildens P-40B's, skulle göra enuppmärksammad ''sight-seeingflygning'' över Himalaya........
Det berg han fotograferade - i tron att det var Everest, var i själva verket istället men dock av en höjd dit knappast en P-40B - kunde nå -
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanske en för svår fråga......
Mannen - var överste Robert Lee-Scott - berömd för sin bok https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lee_Scott_Jr.
I boken, beskriver han målande - en ''sightseeing-flygning'' över Tibet, den ''förbjudna staden'' Lhasa (fick inte överflygas av religiösa skäl)
och, vad han trodde var Mt Everest. 8880 meter.........i själva verket en lägre topp i närheten....
Denna flygning gjordes, just med en Republic P-43 Lancer, en flygplanstyp med utmärkta höjdprestanda, bl.a. en topphöjd om 11000 meter...
(De Curtiss P-40, Tomahawk och senare Warhawk som han använde mot japanerna försedda med Allison radmotorer - hade dåliga
prestanda över 5500-6000 meter och hade inte klarat Himalayaturen.....)
För våra kalenderbitare; Himalayaflygningen gjordes inte från Kina (för långt borta...) utan, vad jag minns från den brittiska flygbasen
i Darjeeling, Indien.
Frågan är fri!
Varjag
Mannen - var överste Robert Lee-Scott - berömd för sin bok https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lee_Scott_Jr.
I boken, beskriver han målande - en ''sightseeing-flygning'' över Tibet, den ''förbjudna staden'' Lhasa (fick inte överflygas av religiösa skäl)
och, vad han trodde var Mt Everest. 8880 meter.........i själva verket en lägre topp i närheten....
Denna flygning gjordes, just med en Republic P-43 Lancer, en flygplanstyp med utmärkta höjdprestanda, bl.a. en topphöjd om 11000 meter...
(De Curtiss P-40, Tomahawk och senare Warhawk som han använde mot japanerna försedda med Allison radmotorer - hade dåliga
prestanda över 5500-6000 meter och hade inte klarat Himalayaturen.....)
För våra kalenderbitare; Himalayaflygningen gjordes inte från Kina (för långt borta...) utan, vad jag minns från den brittiska flygbasen
i Darjeeling, Indien.
Frågan är fri!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
När och vad har hänt här..?
Re: Quiz: Flyghistoria
Försöker med en B 18B från Hallands Flygflottilj - som omkom vid ''förkyld anka'' 1946......
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Och det är alldeles riktigt! – I februari 1946 lyfter 8 st fabriksnya B18, en med flottiljchefen samt ett fraktplan B-3 från Halmstad för att delta i en övning i Norrbotten.varjag skrev:Försöker med en B 18B från Hallands Flygflottilj - som omkom vid ''förkyld anka'' 1946......
Varjag
Innan mellanlandning i Luleå råkade man in i en snöstorm och alla utom flottiljchefen vände men ingen lyckades ta sig till något flygfält utan alla kraschade på något sätt. Vid Norasundet lyckas en landa på isen men slår sedan runt, den andre ser detta och buklandar istället för att fälla ut landningsstället. En landar i Ramvik och slår runt (frågebilden), ute på isen i Härnösand lyckas två landa men den ene går igenom isen, en landar i Nyadal. En nödlandar vid Lunde varv där planet kanar nära två kilometer och piloterna håller på att kvävas av all snö som plogar sig in i den trasiga glascockpiten.
Det sista planet har ingen hittat ännu men teorier finns – se länk.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... rod-niklas
Varjag leder oss vidare till närmsta flygfält!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund
1 - 2 - 29 - 36 - 47 - 50 - 52
i ett annat flygvapen.......
Vilka var flygplanen och hur relaterar de till de svenska ??
Varjag
Ett par välrenommerade typnummer i vårt Flygvapen - nedan en sekvens typnummer som, ytterst svagt - relaterar till de svenska;.........fabriksnya B 18, en med flottiljchefen samt ett fraktplan B 3 .......
1 - 2 - 29 - 36 - 47 - 50 - 52
i ett annat flygvapen.......
Vilka var flygplanen och hur relaterar de till de svenska ??
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Det är B -ena som räknas till typnumren......
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ett exempel.....
Re: Quiz: Flyghistoria
Okunnighet (?) eller lathet (!)
Våra svenska B 3 och B 18 - kallades ju för ''den tunga bomben'' under kriget & åren efter.
Med maximala bomblaster av 1000 - 1500 kilo, var de efter internationellt mått knappast mera än ''medeltunga''
Frågan - gällde de amerikanska motsvarigheterna - de verkliga ''tungviktarna'' - atombombarna......här i sekvent tidsordning:
B 29, B 36, B 50, B 47, B 52, B 1 och B 2 - Strategic Air Commands verktyg....Peace is our Profession
Frågan är fri!
Varjag
Våra svenska B 3 och B 18 - kallades ju för ''den tunga bomben'' under kriget & åren efter.
Med maximala bomblaster av 1000 - 1500 kilo, var de efter internationellt mått knappast mera än ''medeltunga''
Frågan - gällde de amerikanska motsvarigheterna - de verkliga ''tungviktarna'' - atombombarna......här i sekvent tidsordning:
B 29, B 36, B 50, B 47, B 52, B 1 och B 2 - Strategic Air Commands verktyg....Peace is our Profession
Frågan är fri!
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Två styrspakar, två eller flera olika flygplan som de satt i.
Det jag vill veta är deras officiella beteckningar inom de respektive flygvapen / länder som de tjänstgjorde i samt vilka flygplanstyper de satt i.
Två styrspakar, två dubbla svar alltså.
HGS
Det jag vill veta är deras officiella beteckningar inom de respektive flygvapen / länder som de tjänstgjorde i samt vilka flygplanstyper de satt i.
Två styrspakar, två dubbla svar alltså.
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Lite hjälp på traven...
HGS
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Tvåan är ''the control column'' från en Hawker Hurricane
Ettan vet jag inte. (än...)
Ettan vet jag inte. (än...)