m/90, hjälm utan hjälmdok?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2017, 09:57

Jag har gått med i en grupp på Facebook där unga pojkar vil återskapa "kalla kriget" och alltså leka i m/59. Där visas en bild som skall vara från 1983. Ingen verkar veta vad det är för förband, men det är mycket som inte verkar stämma med bilden. Vad jag främst reagerar på är att soldaterna i fält uppträder utan hjälmdok. Gjorde man någonsin det i m/59?

Dessutom är de utrustade med k-pist, vilket jag inte heller tycker stämmer med infanteriet och 1983. Hur var det med signaltrupperna? Hade de månne k-pist då? Flera av killarna bär ju på fält-telefoner.

Kan det vara en B-styrka? De vita tecknen tyder väl på det?
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Solkungen » 23 januari 2017, 11:03

Utesluter inte att emblemet på ärmen är från norrlands trängregemente, t3. På den tiden hade typ hälften där k-pist och hälften ak4. En del plutoner skulle kunna användas i typ eldöverfall och bar ak4 och hade ett par ksp och antagligen pansarskott i plutonen . Andra enheter hade mer begränsade uppgifter och bar k-pist som självförsvar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Hans » 23 januari 2017, 11:42

På en infanteripluton då hade plutonchefen och hans ställföreträdare, plutonssjukvårdaren samt granatgevärsgruppen kpist. Om jag kommer ihåg rätt. Utan hjälmdok. Nej. Enstaka soldat som tappat det möjligtvis. Eller som sagt b-styrka. F.ö. hjälm m/37.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av sonderling » 23 januari 2017, 13:00

Blev lite nostalgisk av bilden. Jag minns från min egen lump ett GB som hade utan hjälmdok för att det gått sönder eller tappats. Det såg lite stolligt ut.
Jag var själv helt hjälmlös ett tag då min hakrem gått av (och tappade jag den inte under en nattövning eller?). Jag fick begära lov om att bara ha M/59 kepsen på mig. Minns inte hur länge men det var en längre tid iallafall, kanske halva resterande tiden (+/- 3 månader?). Jag klarade mig med nöd och näppe från att ersätta denna, tror man ville pungslå mig på 400 spänn. Lyckades slippa men hade back up planen att köpa en ny på ÖB för halva summan. (På slutet när MUCK närmade sig så skulle ju utrustningen lämnas in så var det flera som löste liknande problem på samma sätt.)

Jag hade förövrigt väldigt svårt att få till hjälmdoket minns jag också. Det ville aldrig sitta fast och ha så där snyggt stuk. Min hasade alltid av och liknade mer IDF´s pösiga smurf stuk (minns för tillfället inte den korrekta termen.)

Kul reenactment grej, kanske nått för en annan som aldrig fick göra repövning?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av mrsund » 23 januari 2017, 14:11

En avklippt cykelslang gjorde att det satt fast fint och snyggt, Det nya IDF stuket skall vara rätt bra då det tar bort konturen av en hjälm.
Kan bilden vara från en rep övning?

Så här såg jag ut :)
jag.jpg
jag.jpg (38.08 KiB) Visad 2339 gånger

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Stefan Karlsson » 23 januari 2017, 21:47

Håller med om att det nog är en B-styrka. De har vad jag kan se dessutom högsta utmärkelsen i PEK vilket tyder på att det inte är i början på utbildningen.
Med två radioapparater borde det väl vara en kompanistab eller nåt sånt - eller vad säger Hans?

Själv har jag dålig koll på trupperna som gick till fots och hade radio på ryggen. Jag gick aldrig till fots annat än till koket eller till tältet och det var max 30 meter. Man hade ju en vagn att åka i och i den satt det två st Ra 421.
Inte ens vi i pansartrupperna hade hjälm utan hjälmdok.

Kul bild,den väcker många minnen till liv - 903:a där det kanske åker en blågul?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Hans » 23 januari 2017, 22:52

Vart tog bilden vägen?

Jag var för stor för att passa i de däringa plåtburkarna så det var fotmarsch, personaltransportkärra bakom traktor, bandvagn, skynkabil (hade i alla fall häftigt kammo), cyckel, skidor och med de två sistnämnda ibland tolkandes (kalla mig inte feg).

Konstigt att vi fram till åtminstone 90-talet tänkte skicka ut soldater utan splitterskydd ö.h.t. i krig.

B- styrkorna kunde se ut lite hursomhelst. Ibland var det förband och ibland lite ihopkrafsade olika enheter. KB elever, fristående plutoner*, idrottsplutoner etc. Och utrustning tilldelades lite hipp som happ.

MVH

Hans

*Av arbetsmarknadspolitiska skäl* kallade man mer beväringar än som var tänkt och placerade dem i fristående plutoner. Beväringen blev bra men plutonen slogs sönder och hamnade i personalreserven.

*Dölja arbetslöshet i statistiken.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2017, 23:09

Jag tog bort bilden eftersom den inte var min och frågan blivit besvarad

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Hans » 23 januari 2017, 23:26

Om du får lägg upp den igen. Även om din fråga är besvarad är ju spin-off effekten intressant.

Och de som inte sett bilden och läser tråden förstår absolut ingenting.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Markus Holst » 24 januari 2017, 12:04

Jag har inte tillgång till länken längre. Jag gick ur facebook-gruppen.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Reservingenjör » 12 september 2019, 08:54

Om de vill återskapa m/59-tiden, varför är då rubriken "m/90"?
Hjälm m/37, som stålhjälmen under 59-tiden hette, var försedd med hjälmdok (nät, skärm och nedfällbar duk) under lång tid.
Innan dess fanns ett mer finmaskigt nät, kanske på 50-talet, utan skärm och duk.
Men innan dess, kanske under 40-talet, när hjälm m/37 ersatte den ännu äldre hjälmen, bars den utan nät/dok. Det ser man på många bilder från beredskapsåren. Men det var alltså inte under 59-tiden.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Reservingenjör » 12 september 2019, 09:00

Hans skrev:
23 januari 2017, 22:52
*Av arbetsmarknadspolitiska skäl* kallade man mer beväringar än som var tänkt och placerade dem i fristående plutoner.
Det var inte av arbetsmarknadspolitiska skäl utan helt medvetet för att skapa en personalreserv. Det var meningen att krigsförbandens personal skulle ersättas i takt med att de bekämpades. Denna resurs saknas tyvärr idag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: m/90, hjälm utan hjälmdok?

Inlägg av Hans » 12 september 2019, 11:52

Välkommen.

I det här fallet är det som jag sade. Året innan och året efter fanns inte plutonen ifråga. Livplutonen (var placerad på livkompaniet där KB elever utbildades), I3, 1983-84. Beväringarna var bra och hade förmånen att genomföra försök med FNC och Ak5, Förmånen? Jo de blev beordrade att INTE göra vapenvård under långa tider.

Däremot hade man ofta ett litet överskott av soldater i reguljära skytteförband som mycket väl skulle kunna hamna i personalreserven.

MVH

Hans

Edit: Pickhultare 1972-1980, Katedralskolan 1977-1980. Tillhörde I4 typ 1990-1993. Har väl typ fem år på InfSS (idag Markstridsskolan) Borensberg/Kvarn.

Skriv svar