Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 augusti 2016, 23:05

patrik blom skrev:Kan det vara Eric G:son Lewenhaupt?
Nej, han var till yrket kriminaltekniker - :wink:

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 augusti 2016, 23:32

Harry Söderman! Och då står bysten förstås i Norge, som erkänsla för Södermans arbete för och med de norske polititropperne.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 augusti 2016, 00:03

Nu när jag känner igen Revolver-Harrys anletsdrag inser jag vad som ledde mina tankar fel: På min bildskärm ser bystmannen ut att vara utrustad med mörka glasögon, solglasögon, vilket gjorde att tankarna drällde iväg till varmare länder, där Lewenhaupt slutade sin militära bana, och sitt liv, om jag minns rätt. Men det är tydligen Harrys vanliga glasögon, som ser mörka ut på min bildskärm p g a någon fotografisk eller datatransmittorisk bristfällighet.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stenen2 » 28 augusti 2016, 00:12

Är det han så är det en riktigt usel bronsskulptur, ser mer ut som något en ironisk sovjetman skulle kunna skapa om Söderman. De avkapade armarna köper jag, någon makt hade han inte. Men så näven - ingen utsträckt utan knuten och med vänsterhanden. En käck mössa på skallen ( med oss), menlös min och så glasögon till på köpet ( = blind= ej med oss egentligen ). Skulpturerad realistrisk socialromantik a la Josef/Adolf har aldrig fallit mig i smaken. Gjut om gör rätt, brons kan användas till bättre än sån skit som detta.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 augusti 2016, 00:48

patrik blom skrev:Harry Söderman! Och då står bysten förstås i Norge, som erkänsla för Södermans arbete för och med de norske polititropperne.
Just han -
Revolver Harry....png
Revolver Harry....png (490.54 KiB) Visad 666 gånger
Söderman! Minnesbysten står på Voksenåsen, norr om Oslo

http://www.norgestack.se/minnesstenen/% ... 3-32172473

Tipsbilden visar en norsk ''politisoldat'' som embarkerar en av Berndt Balchens C-47:or på Kallax i Luleå för flygning till Nordnorge
under krigets sista dagar.
(För den som undrar över bössan som han har i sling över axeln - så var det ett kg m/40. Outspädd Dynga på ren svenska.
Kallades även ''galopperande Järnsängen'' då vapnet under automateld - vandrade bort från skytten - som varf tvungen åla efter.....)
Ett torg i Nora bär hans namn.

Din fråga, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 augusti 2016, 12:12

stenen2 skrev:Är det han så är det en riktigt usel bronsskulptur, ser mer ut som något en ironisk sovjetman skulle kunna skapa om Söderman. De avkapade armarna köper jag, någon makt hade han inte. Men så näven - ingen utsträckt utan knuten och med vänsterhanden. En käck mössa på skallen ( med oss), menlös min och så glasögon till på köpet ( = blind= ej med oss egentligen ). Skulpturerad realistrisk socialromantik a la Josef/Adolf har aldrig fallit mig i smaken. Gjut om gör rätt, brons kan användas till bättre än sån skit som detta.
Värst vad du tar i ! 8O Jag är ingen bronsgjutare - men det är säkert
denna bilden.png
denna bilden.png (46.97 KiB) Visad 655 gånger
- som bysterna (det finns flera) modellerats efter. Som du säkert ser - innehöll den sträckta näven en - cigarett 8O

Sånt är ju tabu i den moderna världen..... :roll:

Du bör nog bums ta kontakt med både Norge och Furudal vid Rättvik, vars bruksmuseum också har en liknande byst.
Och underkänna dem med krav på förnyelse - enligt Dina Egna Ritningar & Tankar :thumbsup:

https://nfc.polisen.se/Global/www%20och ... skrift.pdf

m.v.h., Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 augusti 2016, 15:15

Det kanske kan intressera någon att Harry Söderman figurerar i en spänningsroman, "en kriminalistisk roman", som utspelar sig i Värmland under andra världskriget, av den skönlitteräre författaren Lars Andersson. Den heter "De våra" och utgavs av Bonniers 2015.

Här en fråga vars för mig överraskande svar jag alldeles nyligen tillägnat mig:

Ungefär hur många minor placerades ut i Östersjöområdet totalt under andra världskriget? Östersjöområdet definieras här som Östersjön, Ålands hav, Skärgårdshavet, Bottenhavet, Bottenviken, Finska viken, Rigabukten, Öresund, Stora och Lilla Bält, Kattegat, Skagerack inkl Skagerackspärren.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 28 augusti 2016, 16:05

Jag har för mig att jag läst det någon gång men kommer inte ihåg. Gissar på ca 50000 st..? Det låter kanske mycket men en del enskilda spärrar hade i alla fall över 1000 minor. Skagerack och Finska viken bör ha varit mintäta områden, dessutom släppte väl också britterna ned en hel del minor...

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 28 augusti 2016, 16:45

Nej, 50.000 minor är mycket för lite.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 augusti 2016, 00:57

Ungefär hur många minor placerades ut i Östersjöområdet totalt under andra världskriget? Östersjöområdet definieras här som Östersjön, Ålands hav, Skärgårdshavet, Bottenhavet, Bottenviken, Finska viken, Rigabukten, Öresund, Stora och Lilla Bält, Kattegat, Skagerack inkl Skagerackspärren.
Skulle gissa, speciellt inkl. RAF's flygfällda - ungefär 120 000???

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 augusti 2016, 11:00

varjag skrev:
Skulle gissa, speciellt inkl. RAF's flygfällda - ungefär 120 000???

Varjag
Här kan man tala om en "informed guess"! Eller en välgrundad bedömning. Antalet utlagda minor var ca 110.000, enligt boken "Kampen om Östersjön" (del 2) av den danske marinofficeren Poul Groos, som anger International Mine Clearence Board som källa.

Varjag ställer nästa fråga.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 augusti 2016, 12:01

Tack patrik....hade siffran 120 000 ngnstans i bakhuvudet. Östersjön var, i förhållande till sin storlek, det tätast minerade området
under 2a vk.
Här befinner vi oss på revyteatern - och
paa en scen.....jpg
paa en scen.....jpg (100.7 KiB) Visad 897 gånger
Vilken var teatern och vad hette revyn?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 augusti 2016, 12:32

Folkan - Gullregn? Kallad "Sommarrevyn 1940", som blev något försenad av Karl Gerhards resa till Moskva

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 augusti 2016, 12:50

patrik blom skrev:Folkan - Gullregn? Kallad "Sommarrevyn 1940", som blev något försenad av Karl Gerhards resa till Moskva
Helt rätt, Folkteaterns revy Gullregn, sommaren 1940 - vari Karl Gerhad framförde sin ''ökända häst ifrån Troja....''

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_%C3%B ... %A5n_Troja
framkallade otroligt rabalder, tyska protester och - censur.

patrik sjunger nästa kuplett!

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 29 augusti 2016, 17:26

För nöjes skull är här en färglagd originalversion från den ryska filmen. Som synes är det bara en glad trudelutt :)


Skriv svar