Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Nu känner jag kanske inte att jag var riktigt på rätt spår, men för att hålla tråden igång så slänger jag iväg en fråga, jag fortsätter på pv-robottemat:
Vem i en pvrb-grupp bar vilken del av rb56-systemet under framryckning till eldställning?
Jag kommer att vara frånvarande under helgen, så har ingen avgett rätt svar innan imorgon kväll är frågan fri.
Vem i en pvrb-grupp bar vilken del av rb56-systemet under framryckning till eldställning?
Jag kommer att vara frånvarande under helgen, så har ingen avgett rätt svar innan imorgon kväll är frågan fri.
Re: Quiz: pansarhistoria
Drängfan skrev:Nu känner jag kanske inte att jag var riktigt på rätt spår, men för att hålla tråden igång så slänger jag iväg en fråga, jag fortsätter på pv-robottemat:
Vem i en pvrb-grupp bar vilken del av rb56-systemet under framryckning till eldställning?
Jag kommer att vara frånvarande under helgen, så har ingen avgett rätt svar innan imorgon kväll är frågan fri.
Detta är taget ur egen erfarenhet som skytt/laddare på robot56 systemet under min värnplikt på I15 96-97
-Laddaren bar 2 robotar (en i var sin hand) , sedan fanns ytterligare 6 i hyllorna i mtlbn (2 för takbasering och 4 för markbasering)
-Skytten bar siktet i en specialbyggd ryggsäck + lavett (kunde dock få hjälp av gruppchef)
Bild nedan: Takbaserad lavett på Pbv401 inför skarpskjutning på Kråk skjutfält, skarpa robotar på backen
bild nedan: lavett med sikte
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Quiz: pansarhistoria
Från början var det följande fördelning:
Grpch bar siktet. Där han ställde den i eldställning var där skytten skulle gruppera lavetten. Laddaren bar 1-2 rb.
Grpch bar siktet. Där han ställde den i eldställning var där skytten skulle gruppera lavetten. Laddaren bar 1-2 rb.
Re: Quiz: pansarhistoria
MD650 skrev:Från början var det följande fördelning:
Grpch bar siktet. Där han ställde den i eldställning var där skytten skulle gruppera lavetten. Laddaren bar 1-2 rb.
Våran pluton var personalmässigt svag, plutonen såg ut så här hos oss:
chefsgrupp:
-plutonchef
-stf plutonchef
-plutonsjukvårdare
-prickskytt
packgrupp:
-1 bv 206
-2 man
repgrupp:
-1 pbv401
-2 man
4 robotgrupper: (vi saknade minst 2 man per grupp, därav kunde gruppcheferna gå in som ksp/grgomgång alt vi splittrades upp med varsin chef)
-1 förare
-1 vagnschef
-1 gruppchef
-1 stf gruppchef
-1 skytt (på rbt 56, grg/ksp58-skytt)
-1 laddare (på samtliga vapen alt gå in som skytt)
-1 pbv401
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Quiz: pansarhistoria
Någon som är sugen på en ny fråga?
Re: Quiz: pansarhistoria
YES! ''The show must go on.......''MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
Re: Quiz: pansarhistoria
MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
Okej då!varjag skrev:YES! ''The show must go on.......''MD650 skrev:Någon som är sugen på en ny fråga?
Här pågår det både bildligt och bokstavligt en gränsöverskridande verksamhet. Vad heter fordonet och vilken gräns är det som forceras..?
Re: Quiz: pansarhistoria
Förutom ett fåtal erövrade vagnar så är det vagnens ursprungsland det handlar om – Och vet man landet blir det kanske enkelt att räkna ut vilken gräns som överskrids eftersom det bara bör ha hänt vid ett tillfälle med denna vagn.
Re: Quiz: pansarhistoria
Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.
Re: Quiz: pansarhistoria
Du tror helt rätt! Den gräns som överskrids är den tjeckiska när den polska 7TP-vagnen kör över gränsen till Teschen 1938!Lasse Odrup skrev:Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.
Lasse Odrup är härmed ny inspektör på qvizzavdelningen vid Skalmans pansarenheter - Det innebär följaktligen att till forumet slå ut en ny pansarbrytande fråga under det närmaste dygnet - Varsågod!
Re: Quiz: pansarhistoria
Det var verkligen en välvillig tolkning av mitt något svävande svar men frågeställaren bestämmerAmund skrev:Du tror helt rätt! Den gräns som överskrids är den tjeckiska när den polska 7TP-vagnen kör över gränsen till Teschen 1938!Lasse Odrup skrev:Knepigt värre. Man förleds tro att det gäller den polska "invasionen" av Tjeckoslovakien 1938 men 7TP var ursprungligen en Vickers sextonnare och den polska varianten vägde sju ton, vilket alltså borde vara den gräns som överskreds.
Lasse Odrup är härmed ny inspektör på qvizzavdelningen vid Skalmans pansarenheter - Det innebär följaktligen att till forumet slå ut en ny pansarbrytande fråga under det närmaste dygnet - Varsågod!
En mer teknisk fråga:
Vilket var det första svenska stridsfordon där man genom en spak till en förväxellåda kunde lägga i en växel och sedan trampa på kopplingen och med automatik få nästa växel?
Systemet var i o f s inte unikt för Sverige men fungerade väl i just det här stridsfordonet.
Och det finns faktiskt en "koppling" till förra frågan
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Strv m/37 med Praga-Wilson förväljarlåda
Re: Quiz: pansarhistoria
Helt rätt. Fast vitsen med systemet förstår jag inte. Tidsvinsten med systemet måste väl vara minimal?
Stefan växlar nästa.
Stefan växlar nästa.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Vitsen?
Det är en brittisk konstruktion, dvs fullkomlig redan från början, behövs inget annat motiv
Fördelen med förväljare är att föraren kan ägna sig åt att köra och när han behöver växla så trampar han ner växlingspedalen. Valet av växel uppåt eller neråt kan man göra långt innan och man behöver inte i kritiska situationer släppa spakarna för att vispa i lådan. Det kräver dock ett lite annat sätt att tänka.
Men visst växellådan är ju betydligt mer komplicerad, lite som en automatväxellåda.
Samma typ av låda satt förutom i Strv m/37 i många av tjeckernas vagnar men även i många brittiska pansarbilar som Dingo, Ferret, Armd Car mfl.
Maybach Olvar som sitter i Tiger I har en liknande funktion, även där förväljare, men istället för att trycka på växlingspedalen så trycker man på växelväljaren. Även Halvbandare som exvis Demag D7 har liknande förväljarfunktion.
Listan kan göras lång.
Nåväl, vi håller oss kvar i landet som konstruerade AH-IV och TNH.
Kanske har jag ställt den här frågan förut - minns inte, och har jag det så har ni säkert glömt.
Hetzer är ju en ganska liten vagn, men den är faktiskt (även om man inte tänker på det) både bredare, längre och högre än Pz 38 T - men varför blev den inte ännu större? Det finns ett skäl enligt Tom Jentz.
Det är en brittisk konstruktion, dvs fullkomlig redan från början, behövs inget annat motiv
Fördelen med förväljare är att föraren kan ägna sig åt att köra och när han behöver växla så trampar han ner växlingspedalen. Valet av växel uppåt eller neråt kan man göra långt innan och man behöver inte i kritiska situationer släppa spakarna för att vispa i lådan. Det kräver dock ett lite annat sätt att tänka.
Men visst växellådan är ju betydligt mer komplicerad, lite som en automatväxellåda.
Samma typ av låda satt förutom i Strv m/37 i många av tjeckernas vagnar men även i många brittiska pansarbilar som Dingo, Ferret, Armd Car mfl.
Maybach Olvar som sitter i Tiger I har en liknande funktion, även där förväljare, men istället för att trycka på växlingspedalen så trycker man på växelväljaren. Även Halvbandare som exvis Demag D7 har liknande förväljarfunktion.
Listan kan göras lång.
Nåväl, vi håller oss kvar i landet som konstruerade AH-IV och TNH.
Kanske har jag ställt den här frågan förut - minns inte, och har jag det så har ni säkert glömt.
Hetzer är ju en ganska liten vagn, men den är faktiskt (även om man inte tänker på det) både bredare, längre och högre än Pz 38 T - men varför blev den inte ännu större? Det finns ett skäl enligt Tom Jentz.
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Ledtråd:
Man ville helt enkelt ha fler Stug - dessa vagnar hade ju visat sig framgångsrika och var nog lite enklare att bygga än att bygga stridsvagnar, men det var något som gjorde att man fick nöja sig med en lite mindre vagn en det man ville ha.
Man ville helt enkelt ha fler Stug - dessa vagnar hade ju visat sig framgångsrika och var nog lite enklare att bygga än att bygga stridsvagnar, men det var något som gjorde att man fick nöja sig med en lite mindre vagn en det man ville ha.