Tack för länkarna till tråden på ryska och tack för sjökortet i färg.Probos skrev:
Den här bilden är kanske lite tydligare. Men problemet som jag ser det är att man uppgav spontant Stolpe Bank och Christans ö som senaste kända position så detta känns som en efterkonstruktion. Hade man istället sagt "Öster om Bornholm" så kanske man kan köpa ovanstående bild.
Mycket avgörs väl av själva förhören om ubåtens förehavande, och funderingar kring vad som är ett rimligt beteende? Men att senast kända position kan vara Christiansö och Stolpebank är väl inget konstigt? Den förmodade färdrutten tycks ju visa det.
Vad jag skulle undra mer över är om det är rimligt att man gör platskorringeringar med mer än ett dygns mellanrum, om man nu har kommit på att något är lurt med navigationen.
Sedan, från den ryska tråden, det hade räckt i slutet att någon kom att tänka på att de inte kunde vara vid Stolpe Bank, för då hade de redan kört i botten ett antal gånger. Men vem vet hur det fungerar ombord. Kanske är sådant möjligt.
Efter att ha läst de av dig citerade texterna med information om färdskrivare tror jag att ubåtens rörelser är mer eller mindre korrekt återgivna, och frågan blir bara var man skall passa in dem på kartan.
En annan fundering - det här med oljefläckar - vad gör sådana? Kan man inte bara köra rätt igenom dem? Men kanske skapar det problem om farkosten blir nedkletad?
Slutligen, en som skriver i den ryska tråden hade träffat Besedin, men hade så vitt jag förstod bara anekdoter att berätta.