Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 09:06

Probos skrev:Bild

Den här bilden är kanske lite tydligare. Men problemet som jag ser det är att man uppgav spontant Stolpe Bank och Christans ö som senaste kända position så detta känns som en efterkonstruktion. Hade man istället sagt "Öster om Bornholm" så kanske man kan köpa ovanstående bild.
Tack för länkarna till tråden på ryska och tack för sjökortet i färg.

Mycket avgörs väl av själva förhören om ubåtens förehavande, och funderingar kring vad som är ett rimligt beteende? Men att senast kända position kan vara Christiansö och Stolpebank är väl inget konstigt? Den förmodade färdrutten tycks ju visa det.

Vad jag skulle undra mer över är om det är rimligt att man gör platskorringeringar med mer än ett dygns mellanrum, om man nu har kommit på att något är lurt med navigationen.

Sedan, från den ryska tråden, det hade räckt i slutet att någon kom att tänka på att de inte kunde vara vid Stolpe Bank, för då hade de redan kört i botten ett antal gånger. Men vem vet hur det fungerar ombord. Kanske är sådant möjligt.

Efter att ha läst de av dig citerade texterna med information om färdskrivare tror jag att ubåtens rörelser är mer eller mindre korrekt återgivna, och frågan blir bara var man skall passa in dem på kartan.

En annan fundering - det här med oljefläckar - vad gör sådana? Kan man inte bara köra rätt igenom dem? Men kanske skapar det problem om farkosten blir nedkletad?

Slutligen, en som skriver i den ryska tråden hade träffat Besedin, men hade så vitt jag förstod bara anekdoter att berätta.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 09:18

koroshiya
Vad jag skulle undra mer över är om det är rimligt att man gör platskorringeringar med mer än ett dygns mellanrum, om man nu har kommit på att något är lurt med navigationen.
Det där har jag funderat mycket över, dom visste att navigationen inte fungerade och att då mitt i natten trycka gaspedalen i botten (8knop) och köra på måfå i någon riktning verkar mer än lovligt dumt, om man inte vet var man är :)

Att göra platskorringeringar med mer än ett dygns mellanrum gör ju inte saken bättre direkt.
Efter att ha läst de av dig citerade texterna med information om färdskrivare tror jag att ubåtens rörelser är mer eller mindre korrekt återgivna, och frågan blir bara var man skall passa in dem på kartan.
Den slutsatsen verkar alla med kunskap och som studerat den kommit fram till.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 09:22

JHAN skrev:
koroshiya
Nej JohnT, i verkligheten blev ubåten upptäckt.
Det blev den onekligen fast när den stävar in i Ytläge, möjligen med julgranen tänd, så blir den inte upptäckt av de svenska helikoptrar/helikopter som finns i området någonting. Svensk radar bör väl också haft täckning?

Det tycker jag är uppseendeväckande faktiskt, inte direkt konstigt att man aldrig hittat något :D
Och när Svensson ringer och säger, "de e en ubåt här", så skrattar man. Vi lär väl aldrig få reda på hur vanligt det var, men jag tror själv inte att ryssarna var här så många gånger före u137. Det är åtminstone svårt att tro att det har varit samma cirkus hela tiden.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 4 maj 2016, 09:33

koroshiya skrev: Efter att ha läst de av dig citerade texterna med information om färdskrivare tror jag att ubåtens rörelser är mer eller mindre korrekt återgivna, och frågan blir bara var man skall passa in dem på kartan.
Men hur har de lyckats återskapa kursen eftersom logg, gyro och vanlig kompass inte fungerade kan man undra? Nu vet jag inte hur denna remsa ser ut i praktiken så därför är den intressant att titta på. Sedan är jag lite allmänt skeptiskt eftersom just denna överlämnades självmant men annan information undanhölls.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 09:34

JohnT skrev:
koroshiya skrev:
JohnT skrev: Verkligheten var att en konventionell sovjetisk ubåt kunde gå i ytläge utan att upptäckas på svenskt inre vatten.

För mig i all fall, så tyder det på att ryssarna hade en verklighetsanpassad syn på hur svenskt territorialvatten var (o)övervakat, vad som gick att göra med en ubåt i ytläge, och eventuellt hade gjort det förr.
Nej JohnT, i verkligheten blev ubåten upptäckt.
Av vem ?

Efter hur många timmar ?

Mvh
/John

Ja, förlåt, jag kunde inte låta bli :)

Ifall vi förutsätter att de visste var de var har du rätt. De hade förmodligen kommit ut igen utan att bli upptäckta, beroende på vad de nu skulle göra.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 09:39

Probos skrev:
koroshiya skrev: Efter att ha läst de av dig citerade texterna med information om färdskrivare tror jag att ubåtens rörelser är mer eller mindre korrekt återgivna, och frågan blir bara var man skall passa in dem på kartan.
Men hur har de lyckats återskapa kursen eftersom logg, gyro och vanlig kompass inte fungerade kan man undra? Nu vet jag inte hur denna remsa ser ut i praktiken så därför är den intressant att titta på. Sedan är jag lite allmänt skeptiskt eftersom just denna överlämnades självmant men annan information undanhölls.
Ja, fråga inte mig - hur är det med den loggbok du citerade? Tog svenskarna den, eller är det senare uppgifter från Ryssland?

Men om remsan, min enkla gissning är att den inte går att manipulera och att de fick en riktig sådan bit, men att man av den inte kan veta var farkosten är.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 09:43

Thule3
Det är ju mycket märkligt också att befälhavaren och andre offen , lämnar två helt olika uppgifter vid förhören, var man tror att man befinner sig vid grundstötningen. Deras berättelse skiljer på dryga 90 km. Eller ca 50 dist. min.
Ett till strukturerat inlägg, rena kursomläggningen från dig :D

Det är minst sagt uppseendeväckande, det slår i och för sig åt båda hållen men vad är mest rimligt, ovan eller att man ljög?

Hade det varit stort bråk i ubåten om skillnad i position på 90km så gissar jag att dom slagit av motorn, blåst tankarna och till sist efter mycket ångest skickat ett meddelande till hemmabasen. Inte fanken hade man tryckt gaspedalen i botten och kört i slumpmässig riktning som en kamikazepilot?
Någon sökoperation har inte heller registrerats på svensk radar. Och jag får säga att när det gäller farten,
Det där får inte heller falla bort i diskussionen, viktigt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 maj 2016, 09:49

8 knop är inte "gaspedalen i botten", mer troligt är det ungefär den hastighet som fiskebåtarna brukade ha vilket också är logiskt i det att det ger minst uppmärksamhet på radar och från eventuella ögon i land som ser lanternor röra sig...

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 09:51

koroshiya
Och när Svensson ringer och säger, "de e en ubåt här", så skrattar man. Vi lär väl aldrig få reda på hur vanligt det var, men jag tror själv inte att ryssarna var här så många gånger före u137. Det är åtminstone svårt att tro att det har varit samma cirkus hela tiden.
hehe, hade inte Rolf Landin också i Skipperartiklarna en målande beskrivning hur alla trodde det var ett aprilskämt till att börja med :D

Det tror inte jag heller, ofta beskrivs det ju som enorma attack-företag med 30 farkoster, lite Star Trek.
När jag gick igenom bottenspåren så var det 5-6 tillfällen under 8år tror jag.
Någon gång per år eller två, en vecka eller två per gång, är nog min arbetshypotes och sedan får man sålla bort egen B-styrka, NATO övningar och NATO psyops för att hitta dom.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 09:58

Här är förresten en länk som kanske är intressant?

https://segelplanerdotcom.files.wordpre ... image1.jpg

Om det där är djupsiffror verkar det på sina ställen inte så grunt.

Jag undrar vad det är för apparat som skapat den bilden.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 maj 2016, 10:03

Länk korrupt.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 10:07

Hej igen Ola :D ,
Ola Frithiofson Jag vet inte vad de ti U-137 såg eller inte såg. För mig är ett spionuppdrag lika lite troligt som en felnavigering.
Din kommentar nedan, jag ville bara säga att det är ganska mycket som kommit fram i tråden senaste veckan, det har jobbats flitigt med U137, och att många ser navigeringen som högst rimlig och inte obegriplig

Diskussionen börjar här, spännande läsning faktiskt :)
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=3465

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2016, 10:08

millgard skrev:Länk korrupt.
Tack, nu så.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 10:08

millgard 8 knop är inte "gaspedalen i botten", mer troligt är det ungefär den hastighet som fiskebåtarna brukade ha vilket också är logiskt i det att det ger minst uppmärksamhet på radar och från eventuella ögon i land som ser lanternor röra sig...
Ok :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 maj 2016, 10:09

koroshiya skrev:Här är förresten en länk som kanske är intressant?

https://segelplanerdotcom.files.wordpre ... image1.jpg

Om det där är djupsiffror verkar det på sina ställen inte så grunt.

Jag undrar vad det är för apparat som skapat den bilden.

Det där är djupsiffror i fot.

Mer intressant: Västra sidan av farleden uppvisar ett antal bränningar och/eller undervattensstenar beroende på vattenstånd. För att gå klart för dem är det naturliga valet att gå nära Flakskär där det är djupt ända in och ta riktning rakt mot Torhamnskär. Strax innan Torhamnskär svänger man babord för att med ca 20 graders kurs gå in i Gåsefjärden. Det vill säga EXAKT det som U137 gjorde - förutom att babordssvängen kom tiotalet sekunder för sent...

Vi skall också vara medvetna om att detta sjökort inte visar verkligheten vad gäller bottens utseende och övriga anordningar, tex ubåtsnät, minlinjer, fysiska hinder etc som kan ha funnits/finns där...
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 4 gånger.

Skriv svar