Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Probos
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 26 april 2016, 09:29

Wedman skrev: Avslöjandet att det var minkar det rörde sig om kom 18 augusti (läs gärna rapporten Minkar eller ubåtar i den svenska ubåtsjakten av Annika Brändström) och Försvarsmakten hade full koll över informationsflödet. Den nye ÖB Wiktorin valde att offentliggöra detta trots att det kunde få politiska konsekvenser. Jag som värnpliktig hade funderingar på att tipsa media om att det kunde vara biologiska fenomen men det var innan vi upptäckte att det var just mink. När vi såg minkarna fick vi skriva på KH-papper med information om att meddelarfriheten inte gällde och hot om straff (om jag minns rätt) och jag misstänkte att det skulle offentliggöras först efter valet 1994, men det skötte alltså Försvarsmakten bra! I maj (närmare bestämt den 25 maj) när Bildt skrev till Jeltsin så misstänkte en grupp forskare på FOA och den besättning jag tillhörde att det var ett biologiskt ursprung men jag är rätt säker på att Mana inte gjorde det. (Slumpen gjorde att just min besättning fick hjälpa FOA-forskarna vid ett tillfälle och jag gjorde stor lycka genom att bjuda på varma mackor gjorda på rågbröd, ost och musslor (kocken var sjuk i hemmet och det var vad jag hittade :D ).)

Intressant att deltagit i denna händelse. I en snabb betraktelse så ser det ut som ett riktigt självmål. Ett utpekade i maj, en väldigt negativ nyhet i augusti och förlorar valet i september men valet 1994 handlade främst om ekonomi och EU så detta var nog bara ytterligare en spik i kistan.

En annan sak när vi ändå diskuterar. Visst är det du som har ett avsnitt i boken Holmögadd 60-år i marinens tjänst? Det diskuterades lite varför en ubåten som fotograferades måste visas sig 10 s, så var det väl ganska riskfritt. Anledningen att visa sig är att området är väldigt svår navigerat och det är fullt med grynnor och bottenklackar och då är det nödvändigt att fastställa positionen helt enkelt.
Det står beskrivet i boken att under övning trots att NSRR var bemannad och man visste att B-styrkan var på ingång så lyckades en hel amfibiebataljon ta sig förbi radarn och landstiga osedda så att göra ett svep med periskop måste väl närmast betraktas som riskfritt.
Senast redigerad av 1 Probos, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 09:31

JHAN skrev:Hur kan SOU 2001 göra denna skiss, sista positionen i loggboken var Öster om Bornholm
Som jag förstår det så fanns det en navigationsjournal som gav just dessa kursändringar och som man med hjälp av har kunnat ta fram den troliga färdvägen.

Se SOU 1995:135, sid 134-136.

Rickard skrev:Om det nu är sant som Nils-Ove Jansson påstår, d.v.s. att han genom de sedvanliga hemliga bevisen känner till att det var elitsoldater i Gåsefjärden som förberett atomsprängning av Karlskrona, kan man inte tänka sig i alla fall några enklare metoder att ta hem dessa än att transportera in 76 meter lång ubåt på en plats där den inte riktigt naturligt kan verka?
JHAN skrev:Fast om det var en spetznaz grupp så betyder ju det att den måste ta sig till ubåten, Tritons hade kort räckvidd och utan Tritons, ännu kortare räckvidd. Om man använde konventionella ubåtar för att landsätta sabotagegrupper så är platsen inte helt illa vald.
Jo, den är faktiskt väldigt illa vald eftersom ubåten knappt har vatten under kölen och inte på något sätt kan dölja sig eller ens fly om den blir upptäckt.

En ubåts största fara är att bli upptäckt. Därför exponerar man bara periskop någon decimeter ovanför vattenytan i enstaka sekunder vid observationer och därför går man långsamt och med tyst eldrift när man utför något farligt.

Detta är motsatsen till att åka två timmar i ytläge med dieselmotorer och sedan medvetet manövrera in sig i en trång grund fjärd där man i fullt ytläge skulle behöva ägna tio minuter (!) åt trixande för att överhuvudtaget kunna vända och komma ut igen.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 26 april 2016, 09:57

Min jämförelse med Prien var för att visa att det är möjligt, och inte ovanligt. Även om det var under WW2 , så händer nog liknande saker ännu.
Dessutom så tror jag att ryska förband ofta tränade skarpa uppdrag, så fred eller ej kvittade nog i sammanhanget. Men det är min personliga gissning.

Om varken det Theutenberg påstår i sin bok, eller det Nils O Jansson påstår är sanning, då bör man ju kunna anmäla detta som spridande av falsk information och få saken prövad.

//Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 10:12

Thule3 skrev:Min jämförelse med Prien var för att visa att det är möjligt, och inte ovanligt.
Fast utifrån en händelse som skedde 42 år innan Gåsefjärden är det faktiskt lite svårt att dra slutsatsen att detta därför är "vanligt".

Thule3 skrev:Om varken det Theutenberg påstår i sin bok, eller det Nils O Jansson påstår är sanning, då bör man ju kunna anmäla detta som spridande av falsk information och få saken prövad.
Theutenberg utelämnar kritiska saker som rör inspelningen. Han har själv uppenbart dålig koll på mycket inom ubåtsfrågan och i detta fall är det enligt boken Emil Svensson som givit honom information kring Amalia - för att han skall kunna fortsätta hoppas att sin protestnote från 1983 faktiskt hade täckning.

Gällande spridande av eventuellt falsk information i bokform, medvetet eller inte, tror jag inte det finns någon specifik lag mot det faktiskt. Man kan ju köpa en bok som påstår att Loch Ness-odjuret existerar också, det är inte olagligt att påstå allsköns saker, däremot är det upp till andra att självklart värdera informationen.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 26 april 2016, 10:25

Ja , det är ju mycket svårt för mig att förstå varför Bo Theutenberg, Nils Ove Jansson, Bengt Gustavsson, Emil Svensson, Göran Frisk, mfl. skulle vara benägna att basunera ut falsk information, och samtidigt så vill man att hemliga handlingar skall offentlig göras. Det går inte ihop för mig.

Angående U-137 så sade ju försvars stabens info chef Hans Dahlberg redan 1985 att man visste att ubåten gått in i Gåsefjärden för att gömma sig.

Förre kommendören Bertil Ekhammar säger detsamma, och syftet var att spionera.

Emil Svensson säger sig ha bevis för att ubåten gått i u läge strax innan grund stötningen, så det motsäger ju uppgiften att den gått i yt läge i minst två timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=GtBiKhVUaSw
//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 26 april 2016, 10:42

Rickard
Som jag förstår det så fanns det en navigationsjournal som gav just dessa kursändringar och som man med hjälp av har kunnat ta fram den troliga färdvägen.
Se SOU 1995:135, sid 134-136.
Da har jag last den ocksa :D
tack for att du anger kallor och har talamod.

Lite annat i den rapporten,
18 October fastnade dom i en tral som skadade radiopejlen - som svenska officerare havdade fungerade.

S126 - sovjetiska kommisionens rapport,
Andringar utelamnades i navigationsjournalen - varfor skriver dom det om andringarna fanns, se quote nedan?

Dom forsokte faststalla kursen med sextanten men det var ocksa fel pa sextanten och all annan navigationsutrustning hade slutat fungera :|

Den 27 October vill dom angora Bornholms fyr
Dom trodde vid nagot tillfalle att Utklippan fyr var en fiskebat och girade runt den :|
S133
Det är anmärkningsvärt att man kontinuerligt fört en så noggrann dokumentation på alla genomförda manövrar och bokfört inte enbart kurs och fart utan även varvtal och loggavläsningar samt även uppgifter på magnetkompasskurser. Detta står i motsats till den ryska undersökningskommissionens påstående att man ombord helt tappat kontrollen på navigeringen och att navigeringspositionen ombord tidvis var obemannad.
Navigationsjournalen för tiden från avgången den 17 oktober till den 23 oktober kl. 00.00 har tyvärr ej överlämnats. Som angivits stämmer ej den från navigationsjournalspåret erhållna slutpositionen den 23 oktober kl. 00.00 med motsvarande positioner erhållna genom loggbokens uppgifter. Differensen är stor, 27 respektive 41 nautiska mil. Differensen tyder på att loggbokens uppgifter är mindre trovärdiga. Ryssarna har vägrat lämna ut uppgifter ur navigationsjournalen för tiden före 23 oktober. Sådana uppgifter skulle troligen kunna skapa full klarhet om hela färdvägen.
Man har nog fortfarande jobbat sig bakat med skissen i SOU 2001 men jag forstar hur den uppkommit.
Dock skall val ett bevis kunna belaggas man skulle ha anvant sig av journaluppgifterna och mha. dom kommit fram till koordinaterna for Torshamnskar men det man verkar ha borjat med Torshamnskar och jobbat sig bakat.
Lägger man ut färdvägen baklänges från grundstötningsplatsen med kurs- och distansuppgifter från loggavläsning erhålls ett spår som benämns navigationsjournalspåret 2. Detta liknar det spår som den ryska undersökningskommissionen har överlämnat. De från loggavläsningar erhållna distanserna ha
Navigationsjournalspår 1 (eller grundspåret) har kallats det spår som erhålls om man bakåt från grundkänningsplatsen lägger styrda kurser och distanser erhållna från navigationsjournalens uppgifter på tid och fart/varvtal. Vid utläggning av fárd
Har far jag nog saga att SOU 1995 ar ganska misstanksamma mot att det skulle vara en felnavigering.
De från loggavläsningar erhållna distanserna har stora avvikelser mot distanser erhållna från angivna varvtal, fart- och tidsuppgifter.
Differensen bedöms antingen bero på felaktig logg eller att logguppgifterna är manipulerade. Logguppgifterna kan ha manipulerats eftersom man ombord måste ha uppfattat att det endast var djup, kurs och fartuppgifter som de svenska officerarna skrev av.
Navigationsjournalspår 2 bedöms ej ge en sann bild av ubåtensförflyttning.
Det har tycker jag luktar en rejal dos bullcrap, ar du av den uppfattningen att den ryska kommisionens uppgifter pa nagot satt ar trovardiga?
Rapportforfattarna ar ju mer an lovligt misstanksamma mot hela indiciekedjan och jag tycker nog att biten om den trasiga sextanten var att ta i lite val mycket :D
Det blir nastan lite sa att bara fantasin satter granserna i den sovjetiska kommisionens rapport, dom har ju fullstandigt idiotforklarat hela sin besattning tex.

Daremot, nar jag nu som siste man pa forumet last igenom SOU 1995...
Sa tycker jag annu mer att U137 lag och snurrade i ett vantlage innan den gick in mot Yttre Gasefjarden.

Rickard"]Om det nu är sant som Nils-Ove Jansson påstår, d.v.s. att han genom de sedvanliga hemliga bevisen känner till att det var elitsoldater i Gåsefjärden som förberett atomsprängning av Karlskrona, kan man inte tänka sig i alla fall några enklare metoder att ta hem dessa än att transportera in 76 meter lång ubåt på en plats där den inte riktigt naturligt kan verka?
JHANFast om det var en spetznaz grupp så betyder ju det att den måste ta sig till ubåten, Tritons hade kort räckvidd och utan Tritons, ännu kortare räckvidd. Om man använde konventionella ubåtar för att landsätta sabotagegrupper så är platsen inte helt illa vald.
Rickard Jo, den är faktiskt väldigt illa vald eftersom ubåten knappt har vatten under kölen och inte på något sätt kan dölja sig eller ens fly om den blir upptäckt.En ubåts största fara är att bli upptäckt. Därför exponerar man bara periskop någon decimeter ovanför vattenytan i enstaka sekunder vid observationer och därför går man långsamt och med tyst eldrift när man utför något farligt. Detta är motsatsen till att åka två timmar i ytläge med dieselmotorer och sedan medvetet manövrera in sig i en trång grund fjärd där man i fullt ytläge skulle behöva ägna tio minuter (!) åt trixande för att överhuvudtaget kunna vända och komma ut igen.
Da blir det en tolkningsfraga, jag slapper garna just detta?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 11:12

Thule,

Olika personer kan ha olika motiv till att vilja förmedla sin bild till eftervärlden, inte minst gällande händelser som man dels haft ett direkt ansvar för och dels åstadkommit stora offentliga misslyckanden kring.

Vad olika personer också säger sig tro om U-137:s syften kan vara intressant, men är likväl är det bara vad de tror. Konkret verifierbar information är det ont om.

Vad har du för källa på att Emil Svensson påstår att den gick till ytläge strax innan grundstötningen?

JHAN skrev: Har far jag nog saga att SOU 1995 ar ganska misstanksamma mot att det skulle vara en felnavigering.
Jo, absolut. 1995-utredningens slutsats var att det inte borde gå att göra så mycket fel och därför bedömde intrånget som avsiktligt.

Jag håller helt med om att det är obegripligt att navigera så pass fel, men lika fullt obegripligt agera på det sättet att medvetet åka in i Gåsefjärden på förment topphemliga spionuppdrag.

Rickard skrev:Jo, den är faktiskt väldigt illa vald eftersom ubåten knappt har vatten under kölen och inte på något sätt kan dölja sig eller ens fly om den blir upptäckt.En ubåts största fara är att bli upptäckt. Därför exponerar man bara periskop någon decimeter ovanför vattenytan i enstaka sekunder vid observationer och därför går man långsamt och med tyst eldrift när man utför något farligt. Detta är motsatsen till att åka två timmar i ytläge med dieselmotorer och sedan medvetet manövrera in sig i en trång grund fjärd där man i fullt ytläge skulle behöva ägna tio minuter (!) åt trixande för att överhuvudtaget kunna vända och komma ut igen.
JHAN skrev:Da blir det en tolkningsfraga, jag slapper garna just detta?
Absolut, även om jag tycker det är en minst lika viktig del som diverse tokerier i navigeringen på väg fram dit så att säga.

Gällande de ensmärken som du lägger mycket tyngd på så oavsett hur de satt konstruerade eller målade så är det inte självklart för mig att dessa har något med saken att göra. Om nu ett av märkena syntes dåligt vid denna tidsperiod så skulle det kunna tala för teorin att ubåten navigerat efter dem, men det kan också varit en slump.

Det är lätt att antaga att två händelser har ett orsakssamband, men det behöver inte alltid vara så. (Jämför "post hoc, ergo propter hoc".)

En liknelse skulle kunna vara en bilväg med en mycket skarp kurva. Om någon skulle monterat ned "Varning för skarp kurva"-skylten och en bil inte långt efteråt går i diket så är det lätt att tänka sig att dessa två saker skulle ha ett direkt orsakssamband. Om det dock visar sig att bilföraren dels menar sig vetat att han befann sig på just exakt den sträckan med en skarp kurva, men samtidigt valde att köra i 130 km/h, då kanske inte skyltens frånvaro var orsaken i alla fall.

Det som gör det svårt att få ihop att U-137 skulle vetat att de var just i Gåsefjärden är att det var en mycket grund och trång fjärd, men trots det färdades ubåten med så pass hög fart att den inte kunde väja för land och med sådan hastighet att den lyckades hamna så pass långt upp att den trots en hel natts försök inte kunde komma av.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 26 april 2016, 11:50

Den före detta kommendören Bertil Erkhammar skriver det i denna artikel !//Thule

http://www.aef.se/Omvarlden/Notiser/U137_Spionerade.htm

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 26 april 2016, 11:51

sist pa bollen gissar jag men har kan man ladda ner alla SOU digitalt,

http://regina.kb.se/sou/

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 26 april 2016, 11:56

Såg att djupet diskuterats redan i en annan tråd //Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 12:30

Hej Thule, och tack för källhänvisning.
Thule3 skrev:Angående U-137 så sade ju försvars stabens info chef Hans Dahlberg redan 1985 att man visste att ubåten gått in i Gåsefjärden för att gömma sig.
Nu stod det ju alltså inte riktigt så utan:

"Den 23 november 1985 intervjuade DN försvarsstabens informationschef Hans Dahlberg, som framhöll att försvarsstaben länge varit säker på att U 137 bland flera uppdrag skulle övervaka det svenska torpedtestet. Man misstänkte att ubåtens befäl före grundstötningen styrt in i Gåsefjärden för att gömma sig."

"Misstänkte" är ej samma sak som "visste" som du skrev först. Och att man misstänkte allt möjligt 1985 har i sig inte enormt högt bevisvärde i dag.

Det är ju också ett aningen märkligt sätt att "gömma" en ubåt. Istället för att stanna under vattenytan där den alltså är konstruerad att verka just genom att vara dold - så "misstänker" man att den först färdas i timmar i ytläge med målet att sedan "gömma" en 14 meter hög ubåt i en fem meter djup svensk fjärd.

Thule3 skrev:Förre kommendören Bertil Ekhammar säger detsamma, och syftet var att spionera.
Jag kan inte se att han skriver något om vad han tror U-137 skulle till Gåsefjärden att göra? Bara att han tror att den spionerade på torpedtester ute till havs. Vilket den mycket väl kan ha gjort, det ser jag inte som omöjligt.

Thule3 skrev:Djupet i Gåsefjärden är väl 14 -15 meter, och det militära lederna torde vara djupare.
Enligt öppna sjökort är det 3-4 meters djup inne i själva Gåsefjärden. Strax innan platsen där U-137 gick på land är det 14 meter men blir grundare inåt.

Kartlänk: http://kartor.eniro.se/m/9airp
Thule3 skrev:Emil Svensson säger sig ha bevis för att ubåten gått i u läge strax innan grund stötningen, så det motsäger ju uppgiften att den gått i yt läge i minst två timmar.
Fast det var alltså något han trodde 1985. Jag är av uppfattningen att det råder samstämmighet i nutid var ytläget intogs, d.v.s. vid Utklippan.

Konteramiral Göran Wallén skriver t ex 2009-09-15 om U-137:

"[...] ubåtens förflyttningsväg är klarlagd, att den intog ytläge söder om Utklippans fyr, gör en halvcirkelformad passage väster om fyren för att sedan löpa in mot Gåsefjärden."

Det vill säga samma sak som 2001-utredningen visar på sin skiss om färdvägen, där för övrigt samme Wallén deltog som militär expert.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 26 april 2016, 13:10

Thule3 skrev:Ja , det är ju mycket svårt för mig att förstå varför Bo Theutenberg, Nils Ove Jansson, Bengt Gustavsson, Emil Svensson, Göran Frisk, mfl. skulle vara benägna att basunera ut falsk information, och samtidigt så vill man att hemliga handlingar skall offentlig göras. Det går inte ihop för mig.

Angående U-137 så sade ju försvars stabens info chef Hans Dahlberg redan 1985 att man visste att ubåten gått in i Gåsefjärden för att gömma sig.

Förre kommendören Bertil Ekhammar säger detsamma, och syftet var att spionera.

Emil Svensson säger sig ha bevis för att ubåten gått i u läge strax innan grund stötningen, så det motsäger ju uppgiften att den gått i yt läge i minst två timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=GtBiKhVUaSw
//Thule
På samma sätt som Christer Van der Qvast, Seppo Penttinen, Tomas Borgström och Göran Lambertz fortfarande hävdar att Quick är en massmördare. Exakt samma. Sektbeteende och tunnelseende, med mera.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 13:52

Rickard skrev:Alldeles oavsett Emil Svenssons eventuella egentliga kunskap så är min bedömning att i alla fall Carl Bildt ärligt dels trodde på sovjetiska miniubåtar och dels verkligen trodde att svenska Försvaret faktiskt hade någon form av underlag för denna tes, vilket det alltså genant nog visade sig saknas.
Bergman skrev:En häpnadsväckande anklagelse mot Bildt,.. utan utan käll hänvisning o bevisföring.
Hej Bergman och tack för din kommentar.

Först och främst är jag rädd att det för mig är lite oklart vad det är som du reagerar på. Du anser att jag kommer med en "häpnadsväckande anklagelse" mot Carl Bildt när jag skrev att jag tror att han agerade ärligt.

Kan du utveckla detta för jag förstår ej till fullo dina tankar här? Är din uppfattning att Carl Bildt alltid ljuger och om jag skriver att jag tror han var ärlig så blir det en liksom anklagelse in dina ögon?

Det vore faktiskt intressant om du kunde utveckla detta. Du glömmer ofta att svara på mina följdfrågor till dig, men hoppas du har möjlighet nu.

Gällande att inlägget är "utan utan" källor så är det ju inte riktigt så det fungerar. Ingen begär att varje mening som skrivs på ett forum som detta måste innehålla källhänvisning. Däremot är det vanligt forumhyfs att om någon påstår något som ett faktum så skall man kunna visa belägg för det. Och förstås också på förfrågan utveckla ett resonemang.

I texten som du reagerade på så skriver jag att "min bedömning" är att Carl Bildt var ärlig. Jag påstår mig alltså inte veta att han var ärlig, men jag tror det.

Om det är så att du verkligen önskar ett utvecklat resonemang om varför så säg förstås till, men i korthet så är min bedömning att han inte skulle dragit igång dessa samtal om han visste att de skulle sluta i fiasko på grund av avsaknad av svenska belägg för några sovjetisk/ryska ubåtsintrång.

Bergman skrev:Kanske 90% av bevisen som vi diskuterar i den här tråden är fortfarande hemliga o det är därför för mig en gåta hur du kan skriva ovanstående.
Du har ju rätt i att förmodligen minst 90 % av alla incidentrapporter inte är avhemligade. Men det jag skrev handlade ju om samtalen med Ryssland under nittiotalets början och där är det ju väldigt väldokumenterat vad som presenterades som sammanlagd bevisföring från Emil Svenssons sida under de flera år långa förhandlingarna: inspelningar på en taxibåt och olika simmande minkar.

Om detta avsnitt ur historien är okänt så säg till så kan jag förstås ordna källhänvisningar för detta.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 26 april 2016, 14:15

Rickard skrev: Du har ju rätt i att förmodligen minst 90 % av alla incidentrapporter inte är avhemligade. Men det jag skrev handlade ju om samtalen med Ryssland under nittiotalets början och där är det ju väldigt väldokumenterat vad som presenterades som sammanlagd bevisföring från Emil Svenssons sida under de flera år långa förhandlingarna: inspelningar på en taxibåt och olika simmande minkar.
Är Emil Svenssons rapport från ubåtssamtalen offentlig som helhet nu? I "Perspektiv på ubåtsfrågan" så står det att inte alla delar av rapporten offentliggjordes år 2000 (men var tillgängliga för utredningen). Det skulle vara intressant att se vad som utelämnats.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 april 2016, 14:26

Probos skrev: Är Emil Svenssons rapport från ubåtssamtalen offentlig som helhet nu? I "Perspektiv på ubåtsfrågan" så står det att inte alla delar av rapporten offentliggjordes år 2000 (men var tillgängliga för utredningen). Det skulle vara intressant att se vad som utelämnats.
Samtalen i sig finns beskrivna i stor detalj i både SOU 2001 och även i Emil Svenssons egen bok. Rapporten i sig TROR jag att jag läst i sin helhet på Riksarkivet för ett par år sedan.

Det som fortfarande var hemligt år 2000 var så vitt jag vet själva bandinspelningen, d.v.s. 3.47-avsnittet, det släpptes inte förrän år 2008.

Skriv svar