Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Var det inte den svenske majoren. Ek...nånting???
Re: Quiz: pansarhistoria
Vet ej var - bilden tagits.....men den illustrerar den strv-typ som användes.Lasse Odrup skrev:Förmodligen syftar du på Narva men stridsvagnen och majoren är lika okända som en hederlig politiker.
Är det förresten inte St Nikolajkyrkan i Tallinn i bakgrunden?
Majoren - var engelsman och händelsen inträffade - vid Volga
Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Det är med viss tveksamhet jag dristar mig att svara här (tror att svaret är rätt men misstror min förmåga att konstruera en nöjaktig fråga senare...)
Jag föll till föga och tittade igenom länkar om "Battle of Tsaritsyn". Där hittade jag en major Bruce. 1919 så ledde han ett anfall mot staden Tsaritsyn (senare Stalingrad) där hans ensamma Mark V drev bort röda armen (det fanns bara drivmedel till att tanka en stridsvagn).
Jag föll till föga och tittade igenom länkar om "Battle of Tsaritsyn". Där hittade jag en major Bruce. 1919 så ledde han ett anfall mot staden Tsaritsyn (senare Stalingrad) där hans ensamma Mark V drev bort röda armen (det fanns bara drivmedel till att tanka en stridsvagn).
Re: Quiz: pansarhistoria
Alla frågor är nöjaktiga utom möjligen den om vem som uppfann den moderna stridsvagnen, ty därom kan vi träta i evigheterYngve skrev:Det är med viss tveksamhet jag dristar mig att svara här (tror att svaret är rätt men misstror min förmåga att konstruera en nöjaktig fråga senare...)
Re: Quiz: pansarhistoria
Bingo Yngve!Yngve skrev:Det är med viss tveksamhet jag dristar mig att svara här (tror att svaret är rätt men misstror min förmåga att konstruera en nöjaktig fråga senare...)
Jag föll till föga och tittade igenom länkar om "Battle of Tsaritsyn". Där hittade jag en major Bruce. 1919 så ledde han ett anfall mot staden Tsaritsyn (senare Stalingrad) där hans ensamma Mark V drev bort röda armen (det fanns bara drivmedel till att tanka en stridsvagn).
Major Bruce vid den brittiska Tank Corps vid Tsaritsyn 1919 - stod för bedriften att med en enda stridsvagn - inta Stalingrad -
som staden omdöptes till 1925 -
Du kör nästa fråga!, Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Absolut inte. Mina grodor var först. Punkt. Vem det var kan man möjligtvis diskutera.Lasse Odrup skrev:Alla frågor är nöjaktiga utom möjligen den om vem som uppfann den moderna stridsvagnen, ty därom kan vi träta i evigheterYngve skrev:Det är med viss tveksamhet jag dristar mig att svara här (tror att svaret är rätt men misstror min förmåga att konstruera en nöjaktig fråga senare...)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Renault_FT
MVH
Hans
Re: Quiz: pansarhistoria
Med modern menar jag förstås mer än vad frankofilen Hans orkar tänka, d v s forntiden och framåt.
Saddle up, Yngve!
Saddle up, Yngve!
Re: Quiz: pansarhistoria
Ok, jag kör en fråga som jag ärligt talat inte är helt säker på svaret på (men jag har en teori )
Medium Tank M4 (Sherman) känner nog alla till - en lättproducerad, tillförlitlig stridsvagn med rimliga prestanda. Men den hade en otrevlig egenskap som den ärvt av sin föregångare Medium Tank M3 (Lee/Grant): Den hade en väldigt hög profil.
Varför var dessa konstruktioner så höga?
Medium Tank M4 (Sherman) känner nog alla till - en lättproducerad, tillförlitlig stridsvagn med rimliga prestanda. Men den hade en otrevlig egenskap som den ärvt av sin föregångare Medium Tank M3 (Lee/Grant): Den hade en väldigt hög profil.
Varför var dessa konstruktioner så höga?
Re: Quiz: pansarhistoria
Pga. drivaxeln mellan motorn bak och transmissionen framtill.
Re: Quiz: pansarhistoria
Jga trodde det berodde på motorvalet - en luftkyld stjärnmotor avsedd f flygplan, krävde ''högt i taket''
??? Varjag
??? Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Det har du också förstås rätt i. Det kan man nog utröna med en ritning, men för att undvika jäv (och riskera att behöva hitta på en fråga ) säger jag inget själv.varjag skrev:Jga trodde det berodde på motorvalet - en luftkyld stjärnmotor avsedd f flygplan, krävde ''högt i taket''
??? Varjag
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... utaway.svg
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Quiz: pansarhistoria
Jag instämmer i att det nog var det ursprungliga motorvalet som satte höjden på vagnen. Vagnen är stor som ett as invändigt jämfört med andra samtida.
Bilden som länkades visar dock inte den ursprungliga motorn R 975 utan en annan betydligt mer intressant motor - vilken?
Bilden som länkades visar dock inte den ursprungliga motorn R 975 utan en annan betydligt mer intressant motor - vilken?
Re: Quiz: pansarhistoria
Jo, det var den stående stjärnmotorn R 975 som jag var ute efter. En konstig lösning i mina ögon, men powerplants har väl alltid varit ett problem för stridsvagnstillverkare. Kanske var denna motor effektiv i kg/hp, eller något. Dessutom var den (förstås) luftkyld men hade ingen slipstream att kyla sig i, så en enorm fläkt ingick också i konstruktionen.
Shermans fick med tiden alla möjliga motorer - kan det vara den där 5-lastbilsmotorer bultade mot en gemensam drivaxel som visas på den länkade bilden?
Hursomhelst, varjag kör nästa.
Shermans fick med tiden alla möjliga motorer - kan det vara den där 5-lastbilsmotorer bultade mot en gemensam drivaxel som visas på den länkade bilden?
Hursomhelst, varjag kör nästa.
Re: Quiz: pansarhistoria
Stefan avser nog Chryslers 30-cylindriga monstrum - A57Stefan Karlsson skrev:Jag instämmer i att det nog var det ursprungliga motorvalet som satte höjden på vagnen. Vagnen är stor som ett as invändigt jämfört med andra samtida.
Bilden som länkades visar dock inte den ursprungliga motorn R 975 utan en annan betydligt mer intressant motor - vilken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_A57_multibank Man byggde ihop - fem raka ''sexor'' till en motor.......Det var grejer det!
Varjag
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Yngve - och till
- men vilken är stridsvagnen?, Varjag