däck på pansarbilar
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13615
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
däck på pansarbilar
Jaf fascineras lite av pansarbilar. Jag tycker de verkar så sårbara trots sin bepansring, då däcken torde vara rätt ömtåliga. Vad gör man för att motverka att fiende börjar dagen med att en prickskytt punkterar pansarbilen?
Re: däck på pansarbilar
Självtätande däck.
Re: däck på pansarbilar
Massiva däck. Inte så vanligt numera.
Re: däck på pansarbilar
Funkar inte så bra om man punkterar fälgen......gunship skrev:Självtätande däck.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13615
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: däck på pansarbilar
Självtätande fälgvarjag skrev:Funkar inte så bra om man punkterar fälgen......gunship skrev:Självtätande däck.
Re: däck på pansarbilar
Äsch! - tänkte jag inte på.....Markus Holst skrev:Självtätande fälgvarjag skrev:Funkar inte så bra om man punkterar fälgen......gunship skrev:Självtätande däck.
Re: däck på pansarbilar
Hej!
Svenska pansarbilarna m/31 och m/39-40 och m/41 hade under beredskapen massiva Overmanringar.
Hyfsat effektiva men de slets fort.
Holländarna hade också Overmanringar på sina pb L-181 och L-180 som tyskarna tog och använde vidare inom den reguljära polisen, spaningsbataljoner i Wehrmachts infanteridivisioner och som körskolevagnar (med avlyft torn) inom Waffen-SS. Framförallt de som gick med Wehrmachts förband användes i strid, och med större framgång än med t.ex. moderna holländska DAF M39 med luftgummihjul som sköts sönder.
Dock drabbades de, naturligt nog, av reservdelsbrist och under ockupationstjänst vid franska kusten hösten 1940/våren 1941 byttes de massiva Overmanringarna på L-180 ut mot vanliga luftgummihjul av standardtyp. Dessa hade man faktiskt med hela vägen till Leningradfronten vintern 1941/42.
De svenska pansarbilarna m/41 ses på bilder från Gotland i början på 1960-talet med dessa "väl begagnade" Overmanringar på ännu.
Med vänlig hälsning,
Thorleif
Svenska pansarbilarna m/31 och m/39-40 och m/41 hade under beredskapen massiva Overmanringar.
Hyfsat effektiva men de slets fort.
Holländarna hade också Overmanringar på sina pb L-181 och L-180 som tyskarna tog och använde vidare inom den reguljära polisen, spaningsbataljoner i Wehrmachts infanteridivisioner och som körskolevagnar (med avlyft torn) inom Waffen-SS. Framförallt de som gick med Wehrmachts förband användes i strid, och med större framgång än med t.ex. moderna holländska DAF M39 med luftgummihjul som sköts sönder.
Dock drabbades de, naturligt nog, av reservdelsbrist och under ockupationstjänst vid franska kusten hösten 1940/våren 1941 byttes de massiva Overmanringarna på L-180 ut mot vanliga luftgummihjul av standardtyp. Dessa hade man faktiskt med hela vägen till Leningradfronten vintern 1941/42.
De svenska pansarbilarna m/41 ses på bilder från Gotland i början på 1960-talet med dessa "väl begagnade" Overmanringar på ännu.
Med vänlig hälsning,
Thorleif