Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack Varjagen!
Vart är vi och vad är detta?
Vart är vi och vad är detta?
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."
Detta är Möllergata 19 oftast bara kallad 'nummer 19' i Oslo, polishus och som användes av Gestapo under kriget som fängelse m.m.
Jag har tyvärr inte tid att komma med någon ny gåta på några dagar p.g.a.. semester.
Jag skickar vidare....
Jag har tyvärr inte tid att komma med någon ny gåta på några dagar p.g.a.. semester.
Jag skickar vidare....
Helt rätt Bengt. Jag fortsätter med en ny bild och frågar vem och vart?
Mördade motståndshjälten Jean Moulin.
Ja. det är det, men vart är vi?Julianus skrev:Mördade motståndshjälten Jean Moulin.
Ingen aning. Men han greps ju i Lyon så det förefallervsom en rimlig gissning.
Det kan inte bli rimligare än så, Montluc fängelset i Lyon för att vara exakt.Julianus skrev:....Men han greps ju i Lyon så det förefallervsom en rimlig gissning.
http://www.historicalsites.se/ort_montluc.html
Varsågod och ta oss vidare.
Okay! Det är väl allmänt bekant att i inledningen av kriget skakades vetenskapsvärlden av ett visst tyskt kärnexperiment.USA:s president fick ett brev skrivet an en viss vetenskapsman. Inititivet togs dock av två andra forskare. Vilka var dessa tre forskare.
Albert Einstein och Leo Szilard. Den tredje vet jag inte - Niels Bohr?????Julianus skrev:Okay! Det är väl allmänt bekant att i inledningen av kriget skakades vetenskapsvärlden av ett visst tyskt kärnexperiment.USA:s president fick ett brev skrivet an en viss vetenskapsman. Inititivet togs dock av två andra forskare. Vilka var dessa tre forskare.
Varjag
Edward Teller. Två rätt av tre du får ta nästa.
Tack Julianus
Denna vackra ångare - försvann - denne man - - blev enda vittne till vad som hänt. Men det skulle dröja tre år - inna mysteriet löstes.....
Vem var mannen, vilket var fartyget - och vad hände?, Varjag
Denna vackra ångare - försvann - denne man - - blev enda vittne till vad som hänt. Men det skulle dröja tre år - inna mysteriet löstes.....
Vem var mannen, vilket var fartyget - och vad hände?, Varjag
....fler än 650 människor, inkl. kvinnor och barn - drunkande....
Fartyget - med fyra höga master - är typiskt för sitt rederis modeller. Det byggdes nämligen för White Star Line -
TITANIC's firma.....(fast var inte i dess ägo när det sänktes av en tysk ubåt....)
Varjag
TITANIC's firma.....(fast var inte i dess ägo när det sänktes av en tysk ubåt....)
Varjag
Vars Kapitän jag nyligen frågat om och som vilar i amerikansk jord.varjag skrev: när det sänktes av en tysk ubåt....)
Amund skrev:Vars Kapitän jag nyligen frågat om och som vilar i amerikansk jord.varjag skrev: när det sänktes av en tysk ubåt....)