Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Han slutade som kapten men överlevde kriget och avled 1994.
-
tommyjonason
- Medlem
Det var nog han som fick två Victoria Cross och därmed en av de mest dekorerade britterna under kriget, Charles Upham. Han deltog i kriget på Kreta och Nordafrika.
Det stämmerr det, dock var han från Nya Zeeland, inte Storbritannien.tommyjonason skrev:Det var nog han som fick två Victoria Cross och därmed en av de mest dekorerade britterna under kriget, Charles Upham. Han deltog i kriget på Kreta och Nordafrika.
Hamnade i krigsfångenskap och försökte fly flera gånger och hamnade därför i Colditz.
Frågan är din.
/CvD
-
tommyjonason
- Medlem
Ja han kanske har lite maorie anor?
Det här parets handlande under kriget kom att utgöra bakgrund för handlingen i en av de bästa skönlitterära böcker som skrivits om andra världskriget. Vem var författaren, pluspoäng för titeln och parets namn i boken.
Det här parets handlande under kriget kom att utgöra bakgrund för handlingen i en av de bästa skönlitterära böcker som skrivits om andra världskriget. Vem var författaren, pluspoäng för titeln och parets namn i boken.
-
tommyjonason
- Medlem
Inte helt lätt detta, men här är författaren. Som hann avlida innan boken kom i tryck strax efter kriget.
Håller verkligen med!tommyjonason skrev: en av de bästa skönlitterära böcker som skrivits om andra världskriget. [/attachment]
-
tommyjonason
- Medlem
Så glad jag blev att någon kunde svaret!
Paret Hampel började sprida brevkort med antinazistisk propaganda efter att deras son stupat. Dom ställde till besvär för Gestapo, men togs till sist och blev av med huvudena i Plötzensee.
Boken finns i en färsk svensk pocket för billigt pris. Det är ingen djupare bok, handlingen är mycket underhållande. Och det ger en fantastisk bild av hur det var att leva i Tyskland under denna förfärliga tid, det absolut bästa jag läst!
Fallada, som blev kvar i Tyskland under kriget med självpåtagen censur, var en komplicerad person med problem. Alkohol, droger, fängelse. Han skrev den rätt tjocka boken i rasande fart under en 14 dagars period kort efter kriget med färska minnen. Men han dog innan den trycktes.
Kan bara säja: Läs den!!
Amund igen!
Paret Hampel började sprida brevkort med antinazistisk propaganda efter att deras son stupat. Dom ställde till besvär för Gestapo, men togs till sist och blev av med huvudena i Plötzensee.
Boken finns i en färsk svensk pocket för billigt pris. Det är ingen djupare bok, handlingen är mycket underhållande. Och det ger en fantastisk bild av hur det var att leva i Tyskland under denna förfärliga tid, det absolut bästa jag läst!
Fallada, som blev kvar i Tyskland under kriget med självpåtagen censur, var en komplicerad person med problem. Alkohol, droger, fängelse. Han skrev den rätt tjocka boken i rasande fart under en 14 dagars period kort efter kriget med färska minnen. Men han dog innan den trycktes.
Amund igen!
Tack Tommy Jonasson! Boken är även en av de främsta kriminaldeckarna anser jag eftersom polisens mödosamma spaningsarbete efter missdådaren hela tiden finns i bakgrunden. Läser just nu boken Alla var inte mördare av den judiske författaren Michael Degen, som beskriver sin barndom i Berlin under kriget, en lättläst och humoristisk bok trots den allvarliga fonden – Rekommenderas verkligen.tommyjonason skrev:Så glad jag blev att någon kunde svaret!
Amund igen!
Nästa fråga: Här en bild på fem gubbar, jag tror en del kan räkna ut när och var bilden är tagen, men frågan lyder: Vilka är de fem gubbarna under pilarna 1-5?
Några är väl lättare än andra antar jag.
1= ?
2= Peiper
3= Himmler
4=Franco????
5=?

2= Peiper
3= Himmler
4=Franco????
5=?
Oj! Det var ingen dålig salva - Himmler och Franco är rätt och även så Peiper som jag trodde skulle vara den svåraste - Två kvar.MD650 skrev:1= ?
2= Peiper
3= Himmler
4=Franco????
5=?
Ettan är Karl Wolff, Himmlers SS-adjutant, femman Serrano Suner, Spaniens utrikesminister.
Varjag
Varjag
Utan googling dessutom...Amund skrev:
Oj! Det var ingen dålig salva -
Det tycker jag var starkt - jag kände inte igen ''Jochen'' på bilden -MD650 skrev:Utan googling dessutom...Amund skrev:
Oj! Det var ingen dålig salva -
mvh, Varjag
Och Varjag kompletterar kvintetten.varjag skrev:Ettan är Karl Wolff, Himmlers SS-adjutant, femman Serrano Suner, Spaniens utrikesminister.
Varjag
Himmler gav så låga poäng att det slutade oavgjort,
Jag tycker att Caudillion's oxå var en lågpoängare - och postar nästa.....
Denne - - sänkte detta - Besättningen sågs gå i livbåtarna...men ingen enda man hördes mera av -
Vad hette tysken, hans båt - och det svenska fartyget?
Tysken blev efter kriget väldsbekant......hur?
Varjag
Denne - - sänkte detta - Besättningen sågs gå i livbåtarna...men ingen enda man hördes mera av -
Vad hette tysken, hans båt - och det svenska fartyget?
Tysken blev efter kriget väldsbekant......hur?
Varjag