Lotsplats Rödkallen

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Mera Missöden och Grundstötningar....

Inlägg av Hans » 15 februari 2015, 14:44

varjag skrev:Tyvärr, vet jag inte ens fartygets namn - fast rederimärket i skorstenen verkar svenskt. (Någon???)
En snabbtrål gav bara detta - året är då ärendet behandlades och inte nödvändigtvis året då det hände.

Kanske via http://www.rederimaerken.se/ ?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Re: Mera Missöden och Grundstötningar....

Inlägg av varjag » 15 februari 2015, 22:41

Hans skrev:
varjag skrev:Tyvärr, vet jag inte ens fartygets namn - fast rederimärket i skorstenen verkar svenskt. (Någon???)
En snabbtrål gav bara detta - året är då ärendet behandlades och inte nödvändigtvis året då det hände.

Kanske via http://www.rederimaerken.se/ ?

MVH

Hans
Tack Hans. Malmö sjörätt's annaler - ger en underbar provkarta på nästan allt - som kan-och-går galet i sjöfarten!

En notat - berättar om en ångare var ''hjärtstock'' bröts av på Nordatlanten - 8O
I klartext - dom tappade styrförmågan.....man undrar hur det månde slutade?????

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Pappa kör på grund!? Panik i familjen......

Inlägg av varjag » 18 februari 2015, 02:44

Det var den 5:e november 1947 och en händelse som skulle skaka varjagens familj i grundvalarna.
Rederi AB Hillerström’s i Malmö, gamla ångare s/s RIBERSBORG på, vad jag minns –
ss RIBERSBORG 1171grt med traelast.jpg
omkring 2000 ton – satt hårt på den s.k. Kallgrönnan norr om Rödkallen, öster om farleden.

Pappa kom hem, var helt förkrossad – ja han grät. Vilket var något nästan okänt för oss barn.

Han kämpade med, enligt hans beräkningar den olösta ekvationen – hur han hamnat där? Ja han grubblade, räknade
kalkylerade – men hittade inget svar…. :roll:

Han hade en inbyggd ‘’matematikmaskin’’ i skallen, var den duktigaste kustnavigatör jag känt – och hade aldrig dragit
sig för att i dålig sikt – ‘’gå på död räkning’’ – vilket han också gjort denna gång.
Hans gåva, var att i skallen förvandla minuter på varje kurs - till ‘’tillryggalagda distanser’’ för alla farter upp till XYZ - knop….

Och, enligt hans ‘’matematikmaskin’’ – var det omöjligt att befinna sig – där han lotsat RIBERSBORG på grund….

Min lillebror, frågade; pappa hur djupt var det där du gick på…..?

Irriterat svarade han: Per, du bottnar om du står under ankarklysena..!
Per avstod från flera frågor……

RIBERSBORG ‘’på lätten’’ kan inte a dragit mera än 13-14 fots djupgående och. Bortsett från ytterst dålig sikt i regntjocka
hade han sett lotsningen som en lätt sak…..som nu slutat i katastrof.

Jag kan berätta att det företogs snabba åtgärder i familjen, i händelse av fällande dom….
Mamma blev plötsligt ensam ägare till fastigheten, allt lösöre, alla besparingar – pappa fick behålla en cykel, en gammal
klinkbyggd snipa, sina uniformer – och möjligen några ombyten kalsonger..det var allt - 8-) om ifall att….
utmaetningsmannen.png
utmaetningsmannen.png (255.46 KiB) Visad 3487 gånger
---skulle dyka upp...... 8O

Det blev Sjöförklaring vid domstol i Luleå och pappa var ju oerhört nervös då hela hans karriär och yrke – berodde på utgången.

Hans första fråga till kaptenen då han kommit ombord vid Rödkallen var ‘’vilken fart gör vi?’’
Denne hade svarat 8 knop – den basfaktor han hade ‘’matat in i matematikmaskinen’’…..

Kursen var väl vid lotsningens början ungefär 330° tills Kallgrönnan passerats – varefter den ändrades till – 335° för att passera
öster om Germundöns östra udde med fyr.

Vi Sjöförklaringen presenterades så klart RIBERSBORG’s loggböcker. Vilka är två – en navigationsloggen på kommandobryggan –
den andra ‘’maskinloggen’’, som förs i maskinrummet och för vilken Maskinchefen är ansvarig.

Och si – i Maskinloggen, fanns noggrant noterat – lösningen på pappas ekvation och hans frälsning!

Maskinchefen hade, redan dagen innan – varskott kaptenen att han avsåg göra en pannrengöring i Luleå. Och för det syftet
skulle ‘’släcka och raka ur’’ under två av RIBERSBORGS fyra ångpannor.
Detta hade påbörjats redan söder om Norströmsgrunds Fyrskepp tre timmar tidigare - och, noterats i maskinloggen och varskotts till vakthavande styrman på bryggan

Men – aldrig noterats i kommandobryggans loggbok!

Resultatet – var att fartyget vid Rödkallen inte gjorde dom ‘’8 knop’’ kaptenen sagt till lotsen….utan antagligen bara 4½-5 knop……

Pappa, som räknade tillryggalagd distans efter 8 knops fart – hade beordrat styrbordsgiren till ny kurs – efter den farten – och brakade
följdriktigt på Kallgrönnan……enbart utmärkt av en ‘’ruskprick’’ -
Ruskprick_II_Strindberg.jpg
Ruskprick_II_Strindberg.jpg (14.07 KiB) Visad 3487 gånger
- som var omöjlig se i regntjockan........

Så – pappa blev frikänd. Och hela familjen kunde äntligen andas ut….. :thumbsup:

RIBERSBORG drogs av grundet, hade skador i främre delen skrovet – men, vad jag minns reparerades och fortsatte sin bana till sjöss.

EPILOG

Denna grundstötning, fick en lustig epilog många år senare då varjag arbetade på Linjeavdelningen av – just det AB Hillerström & Co –
i Malmö.

Bolagsdirektören och majoritetsägaren i företaget var den åldrade Konsul Ture Hillerström – en trevlig gammal hedersknyffel.
Konsulstiteln hade haft sedan 30-talet – han var estnisk konsul, för ett Estland som inte existerat sedan 1940 - ☻
Rederiverksamheten var då näst intill nedlagd, fanns bara en båt kvar. Men man drev framgångsrik verksamhet som skeppsmäklare,
linjeagenter, spedition och befraktning, vi var väl ett 60 tal anställda i Malmö.

Varje år brukade ‘’Konsuln’’ som vi kallade honom – bjuda på en brakskiva för hela personalen. (med busstransport dit och hem
då både delikat mat och dryck serverades utan inskränkningar........ :lol:

Det var på ett enormt skånskt ‘’ålagille’’ i Falsterbo – som Konsuln vandrade runt bland borden för att bekanta sig med sina anställda;

Han kom till mig, frågade efter mitt namn – och var jag kom ifrån. Jag svarade och berättade att jag stammade från Luleå….
Han tog sig om hakan, Luleå…..??? VAR har jag hört det namnet och Luleå?????

Gubben hade bra minne!

Kanske för att det var min lotsande pappa - som satte RIBERSBORG på Kallgrönnan utanför Rödkallen….???

Aha, Javisst ja, ja det är bra pöjk, då vet jag att du gör ett ordentligt arbete – för dä va allt en bra grundstötning det…..! :wink:

(forts)

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Lotsplats Rödkallen

Inlägg av Battler » 25 februari 2015, 19:26

En bildbok i ämnet Rödkallen, delförfattare är lotsdotter.

http://www.kuriren.nu/kultur/den-ar-und ... 73864.aspx

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 februari 2015, 22:22

Battler skrev:En bildbok i ämnet Rödkallen, delförfattare är lotsdotter.

http://www.kuriren.nu/kultur/den-ar-und ... 73864.aspx

Tack för den länken Battler, försökt lista ut vems barn Sol-Britt Hertting är...... :?

Långskott - en av Sundvallflickorna kanske ?????

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 februari 2015, 02:22

Fantastisk historia, Varjag. Skall söka samla mig till något liknande. Men då gäller det järnväg. Lokstationerna Boden, Hagalund, Sundbyberg och Ängelsberg. Min far var 3:e maskinist i Flottan, därefter lokförare vid Stockholm-Westerås-Bergslagarnes Jernväg (SWB) och SJ samt slutligen stadsrevisor i Sundbyberg. Farbror Gustav var en tid anställd på Rödkallen - arbetsuppgift okänd.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 februari 2015, 02:27

OT: Varjag! Ta ut dina fantastiska berättelser på USB-minne och låt trycka boken "Varjag berättar". Detta gäller essäer från Krimkriget, Boerkrigen, VK 1, VK 2, Rödkallen m m.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 februari 2015, 09:12

Instämmer med Stellan. Om dessutom varjagen lyckas provocera fram en liknande tråd från Stellan så är inte jag den enda som blir överlycklig.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 februari 2015, 12:38

Tack Stellan - och jag är säker på att minnen av ''ett järnvägsbarn'' (?) kan hitta lika många trevliga/otrevliga fynd..som någonsinsin
en ''båtnörd'' kan - go - Go - GO Stellan.

Hans skrev:Instämmer med Stellan. Om dessutom varjagen lyckas provocera fram en liknande tråd från Stellan så är inte jag den enda som blir överlycklig.

MVH

Hans
Varjag! Ta ut dina fantastiska berättelser på USB-minne
vad - är ett USB-minne ????? :roll:

Liksom Stellan, har vi bägge -mest bara minnen kvar.
Men berättar gärna om dem och i sin historiska bakgrund - så länge jag har en puls......

Då den dag vi inte längre finns - ÄR dom historia --- :)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 februari 2015, 13:54

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/USB-minne

En grunkimoj som gör att man i fickan kan ta med sig saker från datorn. Jag skall skicka dig en.

MVH

Hans

Edit: Postad.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 februari 2015, 23:13

Hans skrev:http://sv.m.wikipedia.org/wiki/USB-minne

En grunkimoj som gör att man i fickan kan ta med sig saker från datorn. Jag skall skicka dig en.

MVH

Hans

Edit: Postad.
Tttaack Hans - jag är överväldigad!
Men hur farao pillar man in all texten och alla bilderna - i den lilla grunkimojen?????? 8O

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 februari 2015, 07:27

Måste vara något elektroniskt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 27 februari 2015, 09:40

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 februari 2015, 11:31

Hans skrev:Måste vara något elektroniskt.

MVH

Hans
Tack millgard......forngrekiska för mig..... 8O , Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Seglats på Stalins territorium....

Inlägg av varjag » 27 februari 2015, 11:57

forts....

Före skolavslutningen, maj 1951 erbjöds jag jobbet som ‘’båtbiträde’’ på Rödkallen.
Jag var egentligen ett år för ung för befattningen, men överlotsen kände mig och drog i några tåtar…..
Vi vill hellre ha dig som känner jobbet – än måsta å lära opp nån bonnpojk från Sävast…eller Vuollerim som aldrig styrt en båt…..☺

Det var brist på arbetskraft, Koreakriget hade pågått i ett år konjunkturerna pekade uppåt.

Den mesta malmtrafiken bestod av svenska, polska, norska, danska och holländska fartyg.
Och – det hade, fåtaligt – redan 1949 dykt upp något enstaka tyskt fartyg.
Tyskland låg ju i ruiner, största delen av den tyska handelsflottan hade gått förlorad 1945.
Den lilla överlevande delen, hade frikostigt delats ut som ‘’Krigsskadestånd’’ – till de länder som
varit ockuperade under kriget.
Lejonparten – gick till Polen och Sovjetunionen och visade sig snabbt vara ‘’gamla bekanta’’ för lotskåren, f.d. Hansa-Linie
och Oldendorffare bland andra – fast med nya polska namn som NARWIK, KUTNO, BYALISTOK och BYTOM m.fl. m.fl.

En rad sänkta tyska fartyg bärgades och reparerades – den första jag mötte, var en urgammal turretbåt – s/s HERMANN FRITZEN –
ss HERMANN FRITZEN 1949.jpg
som förde den Internationella Signalbokstaven C som nationalflagga.
C-flaggan.png
C-flaggan.png (1.1 KiB) Visad 3235 gånger
Tyskland hade ännu inte tillåtits anta en egen. För att visa sitt förakt för ‘’C’’-flaggan, målade helt enkelt tyskarna en plåtbit – som svetsades fast vid en stång...... :P

Ovan lovade jag återkomma till när jag gjorde en kort resa under Stalins banér. Jag hade ju redan ‘’seglat under Hitlers’’ (se ovan ADOLF BINDER…) så varför inte prova en ‘’på Stalins territorium’’ - :wink:
Det var av ren nyfikenhet, som jag viggade en tur med s/s Отто Шмидт (OTTO SCHMIDT) – en gammal 5000-tonnare byggd i Holland 1915 och döpt efter den kände ryske polarforskaren -

Lotsen var B.L. – och han sa genast ifrån att på den här båten stannar du på bryggan med mej….inga upptäcksvandringar här, man vet aldrig med dom här…..
1180830.jpg
1180830.jpg (78.72 KiB) Visad 3235 gånger
Vilket jag gjorde. Nästan det första jag upptäckte – var ett Stalinporträtt – fastskruvat på skottet till navigationshytten bakom rorgängaren - ☺
Den Ofelbare – följde minsann sina sjömän på haven också! När lotsningen påbörjats, uppenbarade sig en man – som på ryska måste ha frågat Kaptenen vem jag var??? Denne svarade antagligen att jag kommit med lotsen – varpå frågaren försvann.
Men – under ‘’lotssedelsceremonin’’ i salongen dök han upp igen…..och tittade lite frågande på mig.
I kaptenens salong – fanns ännu ett - större och färglagt porträtt – av Iosif den Värste.
B.L. viskade till mig att den där det är politruken…han tror nog att Du är – min politiska övervakare.... :lol: :lol: :lol:
Och det – var varjags enda korta vistelse i Stalins rike….

Jag åkte med flera olika polska båtar – och dom hade också bild av en nationalikon, fast inte på kommandobryggan…..
Någon som vågar gissa vilken ‘’ikon’’ man mötte i polska fartyg????

Varjag

(forts...)

Skriv svar