Det var den 5:e november 1947 och en händelse som skulle skaka varjagens familj i grundvalarna.
Rederi AB Hillerström’s i Malmö, gamla ångare s/s RIBERSBORG på, vad jag minns –
omkring 2000 ton – satt hårt på den s.k. Kallgrönnan norr om Rödkallen, öster om farleden.
Pappa kom hem, var helt förkrossad – ja han grät. Vilket var något nästan okänt för oss barn.
Han kämpade med, enligt hans beräkningar den olösta ekvationen – hur han hamnat där? Ja han grubblade, räknade
kalkylerade – men hittade inget svar….
Han hade en inbyggd ‘’matematikmaskin’’ i skallen, var den duktigaste kustnavigatör jag känt – och hade aldrig dragit
sig för att i dålig sikt – ‘’gå på död räkning’’ – vilket han också gjort denna gång.
Hans gåva, var att i skallen förvandla minuter på varje kurs - till ‘’tillryggalagda distanser’’ för alla farter upp till XYZ - knop….
Och, enligt hans ‘’matematikmaskin’’ – var det omöjligt att befinna sig – där han lotsat RIBERSBORG på grund….
Min lillebror, frågade;
pappa hur djupt var det där du gick på…..?
Irriterat svarade han:
Per, du bottnar om du står under ankarklysena..!
Per avstod från flera frågor……
RIBERSBORG ‘’på lätten’’ kan inte a dragit mera än 13-14 fots djupgående och. Bortsett från ytterst dålig sikt i regntjocka
hade han sett lotsningen som en lätt sak…..som nu slutat i katastrof.
Jag kan berätta att det företogs snabba åtgärder i familjen, i händelse av fällande dom….
Mamma blev plötsligt ensam ägare till fastigheten, allt lösöre, alla besparingar – pappa fick behålla en cykel, en gammal
klinkbyggd snipa, sina uniformer – och möjligen några ombyten kalsonger..det var allt -

om ifall att….

- utmaetningsmannen.png (255.46 KiB) Visad 3484 gånger
---skulle dyka upp......
Det blev Sjöförklaring vid domstol i Luleå och pappa var ju oerhört nervös då hela hans karriär och yrke – berodde på utgången.
Hans första fråga till kaptenen då han kommit ombord vid Rödkallen var ‘’vilken fart gör vi?’’
Denne hade svarat 8 knop – den basfaktor han hade ‘’matat in i matematikmaskinen’’…..
Kursen var väl vid lotsningens början ungefär 330° tills Kallgrönnan passerats – varefter den ändrades till – 335° för att passera
öster om Germundöns östra udde med fyr.
Vi Sjöförklaringen presenterades så klart RIBERSBORG’s loggböcker. Vilka är två – en navigationsloggen på kommandobryggan –
den andra ‘’maskinloggen’’, som förs i maskinrummet och för vilken Maskinchefen är ansvarig.
Och si – i Maskinloggen, fanns noggrant noterat – lösningen på pappas ekvation och hans frälsning!
Maskinchefen hade, redan dagen innan – varskott kaptenen att han avsåg göra en pannrengöring i Luleå. Och för det syftet
skulle ‘’släcka och raka ur’’ under två av RIBERSBORGS fyra ångpannor.
Detta hade påbörjats redan söder om Norströmsgrunds Fyrskepp tre timmar tidigare - och, noterats i maskinloggen och varskotts till vakthavande styrman på bryggan
Men – aldrig noterats i kommandobryggans loggbok!
Resultatet – var att fartyget vid Rödkallen inte gjorde dom ‘’8 knop’’ kaptenen sagt till lotsen….utan antagligen bara 4½-5 knop……
Pappa, som räknade tillryggalagd distans efter 8 knops fart – hade beordrat styrbordsgiren till ny kurs – efter den farten – och brakade
följdriktigt på Kallgrönnan……enbart utmärkt av en ‘’ruskprick’’ -

- Ruskprick_II_Strindberg.jpg (14.07 KiB) Visad 3484 gånger
- som var omöjlig se i regntjockan........
Så – pappa blev frikänd. Och hela familjen kunde äntligen andas ut…..
RIBERSBORG drogs av grundet, hade skador i främre delen skrovet – men, vad jag minns reparerades och fortsatte sin bana till sjöss.
EPILOG
Denna grundstötning, fick en lustig epilog många år senare då varjag arbetade på Linjeavdelningen av – just det
AB Hillerström & Co –
i Malmö.
Bolagsdirektören och majoritetsägaren i företaget var den åldrade Konsul Ture Hillerström – en trevlig gammal hedersknyffel.
Konsulstiteln hade haft sedan 30-talet – han var estnisk konsul, för ett Estland som inte existerat sedan 1940 - ☻
Rederiverksamheten var då näst intill nedlagd, fanns bara en båt kvar. Men man drev framgångsrik verksamhet som skeppsmäklare,
linjeagenter, spedition och befraktning, vi var väl ett 60 tal anställda i Malmö.
Varje år brukade ‘’Konsuln’’ som vi kallade honom – bjuda på en brakskiva för hela personalen. (med busstransport dit och hem
då både delikat mat och dryck serverades utan inskränkningar........
Det var på ett enormt skånskt ‘’ålagille’’ i Falsterbo – som Konsuln vandrade runt bland borden för att bekanta sig med sina anställda;
Han kom till mig, frågade efter mitt namn – och var jag kom ifrån. Jag svarade och berättade att jag stammade från Luleå….
Han tog sig om hakan,
Luleå…..??? VAR har jag hört det namnet och Luleå?????
Gubben hade bra minne!
Kanske för att det var min lotsande pappa - som satte RIBERSBORG på Kallgrönnan utanför Rödkallen….???
Aha, Javisst ja, ja det är bra pöjk, då vet jag att du gör ett ordentligt arbete – för dä va allt en bra grundstötning det…..!
(forts)
Varjag