Frauen-Warte & Der Adler

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Marcus » 1 april 2013, 15:46

Jag har fått en del inscannade nummer av NS-era tidskrifterna Frauen-Warte och Der Adler (Luftwaffe) skickade till mig under åren och efter att ha fått en del önskemål har jag börjat lägga upp dem på sidorna.
http://www.axishistory.com/index.php/ax ... -magazines
Förhoppningsvis är de av intresse.

I skrivande stund har jag bara hunnit lägga upp Der Adler från 1939 men ytterligare nummer kommer under de närmaste veckorna.

/Marcus

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Frauen-Warte & Der-Adler

Inlägg av Grille » 1 april 2013, 18:59

Vad säger man? Tittade snabbt i "Frauen-Warte". Visst märks det att det är krig men ändå mycket vardagsnära saker. Tror den var från 1941 jag tittade i. Intressant verkligen

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Frauen-Warte & Der-Adler

Inlägg av Marcus » 6 april 2013, 09:49

Nu har jag laddat upp alla nummer of Der Adler jag har fått skickade till mig.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Frauen-Warte & Der-Adler

Inlägg av Hexmaster » 6 april 2013, 10:24

Har bläddrat igenom en rad tidningar, särskilt Frauen-Warte. Sådant är alltid intressant; tips i kristider, annonser, tillkämpad optimism etc.

Frakturen är ibland lite svårläst. Fast det är den oavsett...

Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frauen-Warte & Der-Adler

Inlägg av Christer Bergström » 6 april 2013, 10:46

Fantastiskt! Stort tack, Marcus! :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Frauen-Warte & Der-Adler

Inlägg av Marcus » 6 april 2013, 11:13

Trevligt att det uppskattas. Jag hoppas att publiceringen kommer att uppmuntra besökare som råkar ha någon inscannat nummer av någon tidning från den perioden att skicka det till mig så att samlingen växer efter hand.

/Marcus

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Grille » 6 april 2013, 13:47

Minns när jag var i Gdansk/Danzig 1994 hur man sålde uppenbarligen helt äkta tidningar från 1944-45 i en antikvitetsaffär. Minns inte namnet men typ " Frontschwein". Inga husmorsrecept utan mest rapporter från fronten. Kostade dock ca 100 kr styck vilket kändes mkt då men ångrar mig lite nu :(

edit. Skojade förstås om namnet. Minns inte vad de hette men tryckta på billigt papper

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Marcus » 18 april 2013, 21:22

Jag har lagt upp fler nummer at Der Adler.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Marcus » 25 januari 2015, 11:57

Jag har uppdaterat en del i den avdelningen så att det ska vara lättare att komma åt tidningarna.

Just nu finns där nummer av Der Adler, Frauen-Warte, Hilf mit!: Illustrierte Deutsche Schülerzeitung, SA-Standarte Feldherrnhalle Nachrichtenblatt, Schulungsbriefe och SS-Leitheft.
Förhoppningsvis kan någon bidra med fler nummer av dessa eller av andra tidningar från den perioden.

/Marcus

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av patrik blom » 27 januari 2015, 23:09

Stot tack, Marcus! Jag tycker att veckotidningar från krigsåren är mycket värdefulla informationskällor.

Om jag får ta exempel från Sverige så har jag flertalet nr av svenska Se, Vecko-Journalen och Filmjournalen från krigsåren, den sistnämnda för att kunna visa att Tyskland var en nullitet i svensk populärkultur under de åren - ingen enda tysk film recenserades eller uppmärksammades överhuvudtaget i denna den svenske biobesökarens huvudorgan (med reservation för att jag inte har samtliga nr). Överklasens veckotidning Vecko-Journalen var diskret men tydligt antinazistisk hela tiden, och under större delen av 30-talet, vilket motsäger den ofta hörda uppfattningen att den svenska överklassen var pro-nazistisk. Av Se lär man sig bl a att den sedermera som antinazist kände Carl-Adam Nycop var mycket starkt imponerad av de tyska militära framgångarna i början av kriget och uppenbarligen var inställd på en tysk seger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5050
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av koroshiya » 28 januari 2015, 05:10

Krigsårens tidningar är väldigt intressanta. I arbetet säljer jag svenska tidningar då och då. När jag ser denna tråd tänker jag att jag skulle ha köpt dem själv: sålde ett nummer av en tidskrift från juli 1941. Den var full av text om Finland och det nya kriget, och om England. Förutom det var det förstås mode och skvaller och följetong.

Det mesta jag har sett är tämligen välbalanserat. Man jublar inte över att den ena eller andra sidan har haft framgångar. Man skriver om hemmafronterna - hur har fru Tommy det, och så vidare.

Jämfört med dagens veckotidningar kan man notera att det då var med blandat, en tidning kunde innehålla artiklar om olja och stål, och det senaste modet.

Jag vill också tacka Marcus. Sådant material är oslagbart för att förstå viss miljö och tidsanda.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Hexmaster » 28 januari 2015, 09:28

Det här med att lägga ut på nätet är bara så värdefullt.

En papperstidning kan gå förlorad, har man digitaliserat och lagt ut den på lämpligt ställe så är den i praktiken odödlig (åtminstone jämfört med det fragila originalet). En papperstidning finns på en given plats som kan vara besvärlig eller omöjlig att komma åt, är den på nätet är den ett klick bort. Är den dessutom OCR:ad och sökbar så är det rentav långt bättre ur forskningssynpunkt.

Så scanna på! :-)

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Frauen-Warte & Der Adler

Inlägg av Grille » 4 februari 2015, 08:08

Verkligen intressant. Tittade nu i Der Adler 1945. Känns märkligt med korsord och reklam när alla förmodligen insåg att det snart skulle vara slut

Skriv svar