Svensk Cobra

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Svensk Cobra

Inlägg av sonderling » 17 december 2014, 19:49

http://www.azmodel.cz/product_info.php? ... cts_id=747

Vad säger ni om det här?
Har den Amerikanska attack helikoptern "Cobra" varit på tal i Sverige?

Sonderling

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Svensk Cobra

Inlägg av CvD » 17 december 2014, 21:45

Står nämnt något om ett amerikanskt erbjudande till Sverige att köpa Cobra-helikoptrar i slutet av 70-talet/början av 80-talet, i Operation Garbo, men om det verkligen har skett eller om det är litterär frihet kan jag inte svara på.

/CvD

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Niklas71 » 17 december 2014, 22:36

För några år sedan blev jag guidad på Flygvapen useum av en äldre, före detta helikopterpilot i försvaret. Jag frågade honom ifall det fanns någon sanning bakom ryktet om Cobrorna. Han svarade direkt att "jodå, ryktet stämmer." Vi var erbjudna att köpa helikoptrar mycket billigt, i princip gratis, från USA och han var en i gruppen som studerade helikoptrarna. Försvarsmakten var mycket intresserade, men regeringen Palme ville absolut inte ha några amerikanska attackhelikoptrar, det var alltför kontroversiellt med Vietnamkriget i färskt minne.

//Niklas

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svensk Cobra

Inlägg av sonderling » 18 december 2014, 07:38

Ja jag minns boken Garbo och att detta
det var alltför kontroversiellt med Vietnamkriget i färskt minne.
Framfördes som orsak till att inte köpa men som sagt det var ju en skönlitterär bok så ....

Ja så dumt det kan bli.

Sonderling

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Urban » 18 december 2014, 11:12

Militärhistorisk Tidskrift 1992 skriver på sidan 111-112:

"Vid mitten av 70-talet fick Sverige genom underhandskontakter med amerikanska leverantörer helikopterföretaget Ostermans i Stockholm erbjudande om att köpa ett 50-tal beväpnade eller obeväpnade UH-1E och AH-1G Cobror till reducerat pris. Amerikanerna ville troligen bli av med överbliven helikoptermaterial från det avslutade kriget i Vietnam. Företrädare från FMV avrådde, då de ansåg tekniken vara för gammal. Cobran kunde inte evakuera skadade från stridsfältet varför den inte var intressant för svensk del. Handläggarna på flygavdelningen vid flygavdelningen ansåg inte detta som ett lägligt tillfälle att föra en allvarligt menad anskaffning på tal. Frågan fördes aldrig upp på högre beslutsnivå. Det fanns heller inga ekonomiska medel tillgängliga."

Artikeln där detta nämns är på sida 78-119 och tar upp hur man resonerat samt testat från 60-talet och framåt med beväpnade helikoptrar i Sverige samt tagit intryck av utvecklingen utomlands. Mellan 1972-76 så pågår tydligen ett arbete med att ta fram kravbild samt få fram medel till pansarvärnshelikoptrar som resulterar i att sådana ska införskaffas men pengar saknas fram tills FB 82.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svensk Cobra

Inlägg av tryggve » 18 december 2014, 15:06

Vill minnas att detta har varit uppe några gånger på forumet, men jag kan inte hitta trådarna nu. Minns jag rätt från "operation Garbo" så sägs det väl ha varit ett fantastiskt erbjudande med splitter nya helikoptrar för några miljoner styck "inklusive allt". Men det stämmer ju inte riktigt med den detaljerade information som Urban kommer med i inlägget ovan, Skröna kanske är att ta i, men...

(jag o Urban har ju samma avatar, så det kanske blir lite förvirrande...:.-)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Urban » 18 december 2014, 15:52

tryggve skrev:(jag o Urban har ju samma avatar, så det kanske blir lite förvirrande...:.-)
Bra du påminde mig! Verkar som att det finns betydligt fler bilder att välja mellan nu på servern än för några år sedan så tog en Cobra ;)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svensk Cobra

Inlägg av tryggve » 18 december 2014, 16:26

Urban skrev:
tryggve skrev:(jag o Urban har ju samma avatar, så det kanske blir lite förvirrande...:.-)
Bra du påminde mig! Verkar som att det finns betydligt fler bilder att välja mellan nu på servern än för några år sedan så tog en Cobra ;)
Oj, jag menade inte att någon av oss nödvändigtvis skulle byta avatar. Men det var en cool avatar som du bytte till, måste jag säga.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Psilander » 19 december 2014, 00:51

Gottcha - har gjort en "svensk Cobra" till min AU för en tid sedan.
"HKP 9 Bell AH-1 Cobra"

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svensk Cobra

Inlägg av sonderling » 19 december 2014, 08:26

Ja ha du har gjort en "hitte på" flotta?
Fränt!
Har gjort likande fast med fysiska modellplan. ett "hitte på" flygvapen till min "hitte på" land där jag är diktator. 8-)

Den Israeliska Kfiren har en given plats (och Cobran) men det var mest för att Sverige har ett vapen embargo mot mig, så jag inte kan köpa JAS! :x

Nu blev det riktigt OT!? :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Svensk Cobra

Inlägg av NIL » 19 december 2014, 10:51

Inte för att vara petig men...beteckningen HKP 9 är redan ianspråktagen för MBB Bo 105 som i den svenska försvarsmakten främst använde som PV helikopter.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Svensk Cobra

Inlägg av CvD » 19 december 2014, 11:10

NIL skrev:Inte för att vara petig men...beteckningen HKP 9 är redan ianspråktagen för MBB Bo 105 som i den svenska försvarsmakten främst använde som PV helikopter.
Psilander har gjort ett alternativt universum, så i det universumet så blev det Cobra istället för MBB105 som blev HKP9. :)

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Psilander » 26 december 2014, 01:34

NIL skrev:Inte för att vara petig men...beteckningen HKP 9 är redan ianspråktagen för MBB Bo 105 som i den svenska försvarsmakten främst använde som PV helikopter.
Meningen är just att dennmindre nogräknade skall köpa hela eller delar som sanning, därav realistisk namning, enligt förhållandevis svenska traditioner mm.

Vill minnas jag med ett flin följt en diskussion om de svenska hangarfarget/ en.

Notera att "min" Cobra kan bära 2st rb12 Pingvin. Ett koncept som vore intressant komplement till robotbåt tex. Eller skall man ersätta Pingvin med Seaskua som har kortare räckvidd men högre precision.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Svensk Cobra

Inlägg av J.K Nilsson » 2 januari 2015, 21:02

Rb12 var elak, rolig målsökare :D

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svensk Cobra

Inlägg av Sarvi » 3 januari 2015, 20:07

tryggve skrev:Men det stämmer ju inte riktigt med den detaljerade information som Urban kommer med i inlägget ovan, Skröna kanske är att ta i, men...
Kolla aldrig en bra historia, eller hur nu den journalistiska eden lyder... :)

En naturlig fortsättning att fundera på är ju hur mycket pang per peng man fick för den här aldrig realiserade AH-1G-dealen (låtom oss kalla den hkp 8!) om 60 attackhelikoptrar med arak och ksp men utan pvrb, jämfört med 20 hkp 9 med TOW. Hur var mörkerkapaciteten (obefintlig?) och motmedelsutrustningen, t.ex? Eller uppgraderingsmöjligheterna?

Skriv svar