Quiz: Finlands historia

Juha Tompuri
Medlem

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Juha Tompuri » 20 november 2014, 18:58

Hotel reception at Khorog, Tadzikistan:
Bilagor
vem5.jpg
vem4.jpg

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 november 2014, 20:37

Grattis Juha till en bra fråga!
Inte ens Vår Stellan - expert på gamla generaler tycks ha en susning om vem mannen var.....

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 20 november 2014, 20:54

En finsk bonntölp med en prydlig mustach och en inte ointelligent blick i den kejserliga ryska arméns uniform?

Nästan femhundra finnar eller kejsarens finska undersäter blev ryska generaler eller amiraler åren 1809-1917. Merparten var förmodligen av adlig börd, men Kaarlo Kivekäs (född Backman) var en köpmans son från Valkeala som efter avlagd examen vid Finska kadettkåren i Fredrikshamn gjorde en framgångsrik militärkarriär i Ryssland, Efter bolsjeviksrevolutionen befordrades han till generalmajor i det självständiga Finlands armé. Däremellan ledde han sitt regimente under Ukrainas flagga i kampen mot de röda.

Kivekäs var artillerist och tjänstegjorde tjugo år i vad som då hette Turkestan och i Pamir. Hundra år senare kunde finska officerare följa hans spår i nutidens Tadzjikistan som gränssäkerhetsexperter inom ramen för OSSE.

Olga, dottern som Kivekäs och hans ryska fru adopterade, var afgansk och hette ursprungligen Gulj Begim. Kivekäs lär ha en gata nämnd efter honom i Chorug, provinsen Gorno-Badachsjans huvudstad.

http://www.kansallisbiografia.fi/kenraalit/?gid=205

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 november 2014, 17:19

varjag skrev:Grattis Juha till en bra fråga!
Inte ens Vår Stellan - expert på gamla generaler tycks ha en susning om vem mannen var.....

Varjag
OT: Har varit inne på "repövning" å Karolinska universitetssjukhuset. Kivekäs är bekant, eftersom jag samlar på finska generaler som var svenska.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 21 november 2014, 18:55

För mig är frågan om hur till vida Kivekäs var svensk eller inte egentligen ointressant men hans modersmål var finska.

Förresten så hittade jag den här artikeln om Kivekäs och särskilt hans år i Pamir. Hans gärning som civil administratör och hans attityd gentemot den lokala befolkningen (i motsats till khanen av Bucharas funmktionärer) uppskattas av allt att döma fortfarande. Han dog i februari 1940 i sviterna av den infarkt han ådrog sig när ryska flygplan anföll tåget han reste i början av vinterkriget.

Juha har kanske blivit insnöat utan en fungerande internetkonnektion och jag ber om ursäkt och fortsätter redan med en ny fråga:
oeverexponerad.jpg
Här ser vi två finska officerare. Överstelöjtnanten blev högt dekorerad men aldrig befordrad till general. Efter kriget valde han mer eller mindre frivilligt en civil yrkesbana och blev chef i en försäkringsbolag. Vid sidan var han verksam som författare, tidningskolumnist och krigshistoriker. Kaptenen däremot erhöll bara de s.k. vanliga medajerna i krig men hade en framgångsrik militärkarriär i fred. Han blev general och fick en hög internationell fattning. Kaptenens far var också militär till yrke och var överstelöjtnantens chef under fortsättningskriget.

Frågan är kanske svår - för alla utom Juha och Stellan - men inte omöjlig!

Juha Tompuri
Medlem

Inlägg av Juha Tompuri » 21 november 2014, 19:04

Congratulations Femtiotrean, correct answer!

I've known Kivekäs stories for a quite long time, as his adopted daughter Olga/Gulj Begim, was grandmother of a friend of mine.
Another "boost" to visit the Pamir area was when I got in contact with a Tajik gentleman, who shared the same interest:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 6432&hilit
As mentioned at the link above, here some more info and photos about Kivekäs (pages 77-79, in Finnish):
http://www.rannikonpuolustaja.fi/archive/rp_114/

Quiz photos:
http://pskovgrad.ru/war/pervaya-mirovay ... ovich.html
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cg ... d=45057979
Hotel Kivekas photos from personal album
Stellan Bojerud skrev: ...finska generaler som var svenska.
Actually Kivekäs was a Finnish speaker by birth, and learned Swedish not until at Häneenlinna/Tavastehus high school/gymnasium (the only Finnish language high school at that time) before entering Hamina/Fredrikshamn Cadet school. Education there was in Swedish language (some drills and commands were in Russian). As belonging to the great minority, as being a Finnish speaker by birth, he got bullied by some of the members of the majority (For example Kivekäs was the only cadet who subscribed a Finnish language newpaper there. Some members of the majority then began to take his newpapers to the toilet - and not for reading...but after some wrestling matches, his posts were left untouched.)

Femtiotrean, din fråga

Regards, Juha

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 november 2014, 03:24

Nu blev det lätt oreda. 53:ans fråga finns väl redan ovan? Fr v: Övlt Wolfgang "Wolf" Halsti (Föräldrar var Hugo Hagman och Olga Jungclaus). Bl a chef IR 11. Mannerheimriddare. Överste på 1960.talet.
Kapten Ensio Sililasvuo (Fadern böt på 1920-talet namn från Strömberg). Sedermera världskänd FN-general. Jag har träffat honom en gång. Det var på en historikerkongress i Montreal 1988. Han kom fram och sade:
- Är det du som är svensken?
- Ja.
- Ensio heter jag. Förbannat tråkigt här. Kom så tar vi en öl.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 22 november 2014, 10:42

Vad var det jag sade! Vastaus tuli kuin pyssyn suusta/Svaret kom som ett brev på posten/Die Antwort kam wie aus der Pistole geschossen.

Jag har mött en av hans söner (som såg ut som en bild av sin far) men aldrig honom själv, men jag tror jag kan lätt känna igen honom i anekdoten.

I en av sina böcker berättar Halsti en historia: han stod i sin tillfäliiga kommandoplats mitt i skogen på avstånd från frontlinjen, Siilasvuo som hade gått utan sömn för ett par dygn satt med sin rygg mot en tall och studerade sin karta som han höll mot ett knä. men kunde inte riktigt hålla sig vaken. Först hans huvud och sen hela hans överkropp började luta fram tills han efter någon minut rycktes ur sömnens ljuva famn. Det var just när Ensio hade halvvaknat till och försökte räta ut sig då en gevärskula (eller var det en granatsplitter?) kom och lämnade honom med en blodig skråma tvärs över halsen. En ögönblick förr hade den skurit halsådrarna och han hade blött till döds.

Stellan fortsätter!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 november 2014, 15:24

Tack! Vad är det för märkligt med detta hus?
250px-September_1942.jpg
250px-September_1942.jpg (10.06 KiB) Visad 695 gånger

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 22 november 2014, 20:59

Bilden visar Märkets fyr i Södra Kvarken. Fyren markerar även gränsen mellan svenskt och finskt territorialvatten alltsedan freden 1809.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 november 2014, 21:12

Så rätt. Gränsen gick tidigare rakt med byggnaderna i Sverige, men gränsen är numera ändrad så att samtliga byggnader ligger i Finland. För att Finland och Sverige inte skulle få ändrade arealer och behöva justera statistik och kartböcker m m, fick Sverige vid gränsjustering motsvarande areal. Detta ledde till en märklig gränslinje. Se karta. Frågan är din.
200px-Market.png
200px-Market.png (12.34 KiB) Visad 679 gånger

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 22 november 2014, 21:40

Vid vinterkrigets utbrott utnämnde Staliun en finsk kommunist - stationerad i Sovjet - till regeringschef för den "folkregering", som skulle installeras i Finland. Som bekant fick finländarnas oväntat starka, militära motstånd den ryske diktatorn att istället sluta fred med Finlands lagliga regering våren 1940.
Alltnog - Stalins tilltänkte regeringschef i Helsingfors hade en mindre bemärkt hustru - även hon övertygad kommunist - som 1938 drabbades av Stalins onåd och fick tillbringa dryga dussinet år i fängelser och fångläger. Hon skulle skriva en avslöjande bok om stalinismen inifrån.
Vad hette hon och hennes bok?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 november 2014, 22:37

Aino Kuusinen, boken hette ''Vi skola nästan alla dö'' ?????

Varjag

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 22 november 2014, 22:40

Helrätt Varjag. Boken är höggradigt rekommendabel - och quizfrågan är Din!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 november 2014, 22:43

Oj då! Svaret kom redan då jag skrev.
aino kuusinen.jpg
aino kuusinen.jpg (9.71 KiB) Visad 660 gånger
Jag har hittat hennes bok som "Der Gott stützt Seine Engel" resp "Before and after Stalin ---". Gulag var väl ett hårt straff även om det måste anses ha varit ett grovt brott att gifta sig med ärkeskurken Otto Wille Kuusinen.
Såhär glad var hon några år efter Stalins död.

Låst