Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tack.
Tyvärr är också Aralsjöns yta snart i storleken av en halv A5-sida.
Över till djupare vatten och en svensktillverkad tändsticksask.
Vilket fartyg är det vi ser på asken?
/CvD
Tyvärr är också Aralsjöns yta snart i storleken av en halv A5-sida.
Över till djupare vatten och en svensktillverkad tändsticksask.
Vilket fartyg är det vi ser på asken?
/CvD
- Bilagor
-
- England's_Glory.jpg (77.64 KiB) Visad 308 gånger
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Konstnären har vekligen ''kompakterat'' sitt motiv
I verkligheten en ''sjögående'' 9000-tons monitor där fribordet föröver var futtiga 2,4 meter = oerhört ''blöta'' i varje
typ av sjöhävning....som synes här -
I verkligheten en ''sjögående'' 9000-tons monitor där fribordet föröver var futtiga 2,4 meter = oerhört ''blöta'' i varje
typ av sjöhävning....som synes här -
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Vi talar om 1870 - 80-tal och sannolikt den HMS Dreadnought vilken kom för dem mer kända namnen...
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
1870-talet är ett korrekt gissat årtionde.
Men det är inte HMS Dreadnought, fartyget jag söker är fyra år innan HMS Dreadnought.
/CvD
Men det är inte HMS Dreadnought, fartyget jag söker är fyra år innan HMS Dreadnought.
/CvD
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Dom är omöjliga att skilja åt på tändsticksasken dc - men det är faktiskt ett ännu äldre fartyg - med ännu mindre fribord...dc skrev:Vi talar om 1870 - 80-tal och sannolikt den HMS Dreadnought vilken kom för dem mer kända namnen...
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ingen som nappat här trots fina tips.......
Tändsticksslagskeppet förestaller HMS DEVASTATION, systern under överspolning på min bild - var HMS THUNDERER
Varjag
Tändsticksslagskeppet förestaller HMS DEVASTATION, systern under överspolning på min bild - var HMS THUNDERER
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Varjag gav nådastöten till frågan.
HMS Devastation
http://www.battleships-cruisers.co.uk/h ... tation.htm
Tändsticksmärket
http://en.wikipedia.org/wiki/England%27s_Glory
Varjag tänder eld på tändstickorna och letar runt efter en ny fråga i det begynnande höstmörkret.
/CvD
HMS Devastation
http://www.battleships-cruisers.co.uk/h ... tation.htm
Tändsticksmärket
http://en.wikipedia.org/wiki/England%27s_Glory
Varjag tänder eld på tändstickorna och letar runt efter en ny fråga i det begynnande höstmörkret.
/CvD
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tack CvD - får erkänna att dc's gissning på DREADNOUGHT - var förståelig då tändsticksbåten mera liknade den - än
den mindre kända DEVASTATION.
Vi söker en äldre men viktig befattning till sjöss. Med ångfartygen och mera regelbundna sjöresor - blev den
överflödig och var praktiskt taget okänd efter år 1900. Vilken var befattingen - och berätta om minst fyra olika uppgifter som hörde till den?
Varjag
den mindre kända DEVASTATION.
Vi söker en äldre men viktig befattning till sjöss. Med ångfartygen och mera regelbundna sjöresor - blev den
överflödig och var praktiskt taget okänd efter år 1900. Vilken var befattingen - och berätta om minst fyra olika uppgifter som hörde till den?
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
tunnbindare?
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Nej, betydligt mera kvalificerat än så.......Varjagmasase skrev:tunnbindare?
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Kan det vara "Superkargör" som det hette på Svenska och "Supercargo" på utrikiska. I den gamla tiden innan teleförbindelser och ångbåtar snabbade på meddelandena drevs i allmänhet varje fartyg som ett litet handelsföretag. När man reste var det lastat med varor som man räknade med att kunna sälja. Så köpte man nya varor som man räknade med att sälja i slutet av nästa resa. Och så vidare. Den som skötte denna business var Superkargören som köpte och sålde varor och skötte bokföring och övrig administration. Medan kaptenen skötte fartyget, lasthanteringen och liknande. Men titeln finns kvar än i dag fast den används i huvudsak på en landbaserad lastplanerare.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Visst är det ''Superkargen'' som avsågs! Som trots namnet - inte var nån alkoholiserad fyllbult, tvärtom....Donkeyman skrev:Kan det vara "Superkargör" som det hette på Svenska och "Supercargo" på utrikiska. I den gamla tiden innan teleförbindelser och ångbåtar snabbade på meddelandena drevs i allmänhet varje fartyg som ett litet handelsföretag. När man reste var det lastat med varor som man räknade med att kunna sälja. Så köpte man nya varor som man räknade med att sälja i slutet av nästa resa. Och så vidare. Den som skötte denna business var Superkargören som köpte och sålde varor och skötte bokföring och övrig administration. Medan kaptenen skötte fartyget, lasthanteringen och liknande. Men titeln finns kvar än i dag fast den används i huvudsak på en landbaserad lastplanerare.
En oerhört viktig person, i flera avsenden överställd t.o.m. kaptenen.
Han var nyckeln till ''en vinstrik resa'' och ansvarig för ''laddningen'' (som lasten kallades då).
Dess kuranta behandling och ankomst i gott skick till destinationen. Dess försäljning till villiga köpare - och till Rätt Pris!
Samt - inköp av lämpliga varor och artiklar som returlast på hemresan.
Superkargören måste vara förtrogen med både säljbarheten av den ''laddning'' fartyget förde - vilka hamnar den kunde
betinga bästa priser. Han måste också veta allt om förpacking/emballage - och hållbarhet - av de varror han inhandlade
för hemresan. Och - inte minst vara förtrogen med vilka priser dessa kunde inbringa i hemlandet - så han inte betalade
för mycket för dem.
Ovanpå allt detta, skötte han noggrann bokföring om försäljningens inkomster - och inköpens utgifter som alltsammans -
skulle redovisas vid hemkomsten.
En erfaren och skicklig Superkargör, kunde på några resor, ihopsamla en betydande förmögenhet. Inte minst därför
att han personligen fick inköpa och hemskeppa varor - som han sålde privat, något som även gällde kaptenen och styrmän.
Men superkargörens ''ranson'' av vikt & volym - var betydligt större än de andras.
Till hjälp med varuhandeln anlitade superkargören i främmande hamn en factor - en lokal person väl bevandrad och befrendad med ortens nyckelpersoner och industrier. Och just factorn - skulle bli begynnelsen till vad vi idag
kallar skeppsmäklare och befraktare.
Navigare neccesse est!
Donkeyman står för nästa ''laddning'', Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Varjag avslutade med en livfull bild av en hamnmiljö. Så jag fortsätter med en annan hamnmiljö. Och även om det inte framgår av bilden så kan jag lova att det var en stor händelse som jag fångade med min kamera en gång i tiden. Det var stor uppståndelse och mycket folk som mötte upp. Men händelserna försigick på kajsidan av fartyget i bild.
Så frågan är: Vad händer här ?
Så frågan är: Vad händer här ?
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Vi ser i alla fall Union Castle Line ''quayside'' i Capetown Kanske t.o.m. RMS WINDSOR CASTLE ???
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Forntid innan de uppfunnit e-post.