Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 9 juni 2014, 12:55

Förresten blir det en ordentlig recension av Hitlers första krig här på Skalman omsider.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 juni 2014, 18:50

sonderling skrev:Avgörandets ögonblick - Invasionen i Normandie
av Michael Tammelander och Niklas Zetterling

Det är med stigande irritation jag läser boken, först blir jag irriterad på hur klantig den allierade ledningen är, men sedan blir jag lite irriterad på den ständiga beskrivningen av hur jäkla duktiga de tyska trupperna är, ja menar hade man varit en enfaldig folkhögskole lärare hade man ju trott att författarna varit Nazister. :P
De kunde gott beskrivit de enskilda allierade soldaternas mod mera ingående som den där styrkan som kämpade med förtvivlans mod och som fick förband materiel inskjutna med artilleri. (Hur går det till? 8O )
Till sist blev jag irriterad över att frasen "med förtvivlans mod" användes minst 4-5 ggr. :?

Men annars insåg jag att jag inte visste så mycket om dagen D som jag trodde. :)

Nu går jag över till Beevors bok om samma ämne.

Sonderling
Antony Beevors D-dagen - slaget om Normandie.
Lite mer anglosaxisk infalls vinkel än den förra. Dvs även om ledningen kunde vara inflexibel och stel så kunde flexibilitet och uppfinningsrikedom finnas på lägre nivå. Den förra boken och denna kompliterar varandra i och med att den förra beskriver det stora hela med lite vittnes uppgifter och Beevors har vittnesuppgifter med lite av det stora hela.
Jag inser också att själva striderna i Normandie var en vit fläck på kartan för mig, då jag tidigare läst böcker om d-dagen så brukar det stannar där. (typ Cornelius Ryans bok) Så som jag brukar säga man lär sig nått nytt varje dag. :)
Strider var också brutalare än jag trodde, om det beror på att man blivit påverkad av Hollywood bilden (60-tals filmer alltså) där man dör stönande och håller sig för bröstet eller om bilden blivit mera nyanserad med åren låter jag vara osagt.

Läste boken på svenska vilket jag ångrar dock. Ja det var väl inte så mycket översättnigsfel men 2:a pansardivisionen och 2: pansardivisionen förvirrar mig. Jag föredrar 2:nd panzer division och 2:nd Armoured division, då vet man ju vem som är vem. :oops:

Nu ska jag läsa en sommardeckare, fast det kommer nog vara med andra världskrigs anknytning.

Sonderling

Konigsberg
Medlem

Inlägg av Konigsberg » 23 juni 2014, 14:45

Eftersom det är 100 år sedan första världskriget startade har jag på nytt läst John Keegans ¨Det första världskriget¨. Boken är späckad av fakta, med fokus på den europeiska krigsskådepatsen, men jag upplever den som ganska tungläst. Skulle vilja haft fler skildringar ur den enskilde soldatens synvinkel samt kartor och bilder. Framförallt är bristen på bra kartor stundtals oerhört frustrerande.

Betyg 2/5

Började för några dagar sedan med David Fromkinds ¨Europas sista sommar - Vem startade det första världskriget?¨. Även denna har jag läst tidigare. Bokens fokus är som titeln antyder förlagd till krigets orsaker samt den dramatiska utvecklingen från skotten i Sarajevo och fram till krigsutbrotteti augusti. Intressant och lättläst skildring av utvecklingstendenserna i Europa under sent 1800-tal-tidigt 1900-tal. Spännande, samtidigt som obehagliga associationer väcks till dagens Ukrainakris.

Betyg 3.5/5

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 juli 2014, 00:07

Har kommit halvvägs in i Beevors D-dagsskildring, och även om jag läst Hastings, Kershaw samt Tamelander/Zetterling på samma ämne (samt ytterligare några böcker som mer handlat om delar av kampanjen), så är jag förbluffad över hur mycket mer det finns att berätta. Jag gillar att Beevor tar upp ämnen som krigspsykos och civilbefolkningens lidande, då det är lätt att glömma bort sådana aspekter i mer traditionell historieskrivning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 juli 2014, 08:14

Lånade "David Fromkinds ¨Europas sista sommar - Vem startade det första världskriget?" på biblan. Väldigt lättläst lite som "Vem startade VK1 för dummies" och eftersom jag är helt novis på ämnet så menar jag detta som en bra sak.

Hexmasters nya står på tur efter denna. Mer om den sedan.

Hellqvist skrev:
så är jag förbluffad över hur mycket mer det finns att berätta.
Jag läste samma böcker innan och det är exakt min känsla med. Dessutom insåg jag efter åt att jag tidigare totalt missuppfattat händelse förloppet i Franrike 44 och tidigare trott att man kämpade över hela Franrike men så var det ju inte. :oops: Och så ifrågasätter folk om det finns nått mer att skriva eller läsa i ämnet.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 16 juli 2014, 20:37

Ensam i Berlin av Hans Fallada. En underbar roman med fantastiska karaktärer som utspelar sig under kriget, är snart halvvägs. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 27 juli 2014, 15:48

Jag befinner på slut tampen av 1914 - Vägen till första världskriget av Peter Olausson.
Jag gillar den här boken och rekomenderar den för alla som vill förstå inte bara hur kriget började utan också hur stämingarna var i Europa kring den här tiden.
Det är också mycket illutrationer vilket jag uppskattar speciellt alla karikatyrer.
Det farsartade förlopp som går från skotten till krig, är som en bok i boken där teckensnittet är som det skrivits med en gammal skrivmaskin. Detta tyckte jag var ett kul grepp, som att läsa gamla hemliga dokument, jag uppskattar också eller läser in en viss subtil humor i denna del.(Tillägg: Alltså hela boken är full med understatement humor.)
De två delarna varvas med varandra och jag tycker detta ger en större förståelse för perioden och är ett stort plus framför tex den boken jag läste innan av Fromkind.
Detta är en bok som inte bara passar möpar utan man skulle säkert kunna ge den i present till vem som helst, ja t.o.m din svärmor.

Det är sak som jag saknar dock och det är en käll- eller litteraturförteckning i slutet av boken. Om inte annat så för att få tips på andra bra böcker.

Efter detta ska jag hoppa 30 år framåt eller 70 år bakåt, till Warzawa 1944. Mer om det senare.

Sonderling

PS Alltså jag hade inge aaaaning om att första världskriget startade så här, det är ju rena Monty Python sketchen. 8O
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 juli 2014, 16:04

Jodå, där fick han allt till det våran Hex.

Jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig. Och lite saknad när jag var klar.

F.ö. är länken här död: viewtopic.php?f=21&t=19196&p=677002&hil ... er#p677000

http://www.forum.se/bocker/historia-och ... ogi/1/1914

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 juli 2014, 20:11

Tack för tips! Och recensioner. :-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2014, 17:20

Läser:
Nils Fabiansson, Historien om västfronten (Norstedt 2014)
Håkan Rydving (red.), Rus & rit - om droger och religioner (Libris 1996)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 21 augusti 2014, 23:26

Ulf Zander: Clio på bio om amerikansk film, historia och identitet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 augusti 2014, 18:18

Har läst en Osprey bok Campaign series, Warsaw 1944 - Polands bid for freedom.
Opsreys böcker brukar ha blandad kvalite men den här tycker jag var bra. Jag läser Ospreyböcker mest för bilderna och få en överblick av en händelse.

Nu håller jag på med Norman Davies Slaget om Warszawa upproret 1944.
Tyvärr var den inte som jag tänkte mig då den mest handlar om Polens "relation" till Sovjet unionen. Intressant förvisso men inte riktigt vad jag hade velat läsa nu? (Jag ville läsa om hårda gatustrider m.m.) Men gör en mental notering om att jag borde läsa Anne applebaums senaste bok om hur järnridån sänkte sig över halva Europa i slutet och efter VK2, samt att jag återigen funderar på vad de menar de som säger att det var Sovjet som befriade oss från Nazismen och inte USA, eller jo rätt på sätt o vis men ...frihet fick man vänta ytterligare 45 år på.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 september 2014, 19:21

Var på biblioteket med barnen och medan de kollade på böcker så kollade jag in andra böcker, började läsa David Finkels De goda soldaterna - bataljon 2-16 i dödens kvarter. Fick låna hem den.
Den liksom växte på mig. Egentligen är titeln missvisande, man kanske tänker att det är ett utslag av Amerikansk självgodhet men egentligen är det en lek med ord. Som kommer sig av att deras befäl hela tiden säger Its good. (Som vanligt var jag skeptisk till översättningen så jag kollade in början på Amazon, ni vet man kan provläsa ett stycke.)

Den är skriven i den typiska reportage stilen. Som vanligt lite negativ tyckte jag men trots allt får ju andra röster komma till tals. Och nog känns det meningslöst alltid nu när IS ockuperar delar av Irakisk mark.
En spännande grej är ju att det är dessa soldater som först kommer på plats efter den berömda helikopter scenen i den s.k. "collateral Murder" filmen som ju bara är en snutt ur sitt sammanhang. Här får man ju veta vad som hände före, under och efter.

Annars så höll jag på att läsa Marco Smedbergs bok om första väldskriget, jag stannade vid 1916 och fortsätter snart. (Ska bara läsa en skönlitterär bok med slaget om Arnhem som fond, först.)
Det känns riktigt spännande att läsa om en historisk period som man mest lärt känna från serie tidningen Pilot.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 september 2014, 19:35

Gunnar Åselius, "Krigen under kalla kriget". Åselius har valt att titta på ett antal större och mindre slag, kampanjer och krig under efterkrigstiden. Som man kan förvänta sig är det mycket av kolonialväldenas fall och deras konsekvenser som avhandlas, samt krigen i Mellanöstern men även mindre kända krigsskådeplatser som Angola, Himalaja och Latinamerika finns med. Mycket bra illustrerad och trots att det i allra högsta grad militärhistoria så beskriver Åselius, såvitt jag kan bedöma, väl de bakomliggande orsakerna, de omgivande omständigheterna och de resulterande konsekvenserna i samhället och politiken utöver den rena slagfältsmässiga delen. Några detaljmissar (nog vet man väl vad fången hette som sköts framför rullande kameror under Tet-offensiven?) förringar inte på något sätt intrycket av en mycket gedigen bok om intressanta händelser under efterkrigstiden. Rekommenderas varmt.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 12 september 2014, 20:24

Precis läst färdigt "4 dagar i april", om påskkravallerna i Uppsala 1943.
Märkligt att vissa saker inte ändrar sig....

Läser just nu "Extremister" av M Sandelin och näst på tur står "1658 Tåget över Bält" av L E Wolke

Skriv svar