Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
''vad ser vi''?
Akterskyttens Dödsfälla
Akterskyttens Dödsfälla
Re: Quiz: Flyghistoria
Så ingen på bygget,utom Varjag, känner igen en Boulton Paul Defiant?
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant
Frågan är fri.
/CvD
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant
Frågan är fri.
/CvD
Re: Quiz: Flyghistoria
Boulton-Paul ''Defiant'' - ett kapitalt misslyckat koncept vars frånvaro av bedrifter, grovt förfalskats av den engelska flyghistorien.
Flygministeriet levde 1935 i en illusion att ett tvåsitsigt tornbeväpnat dagjaktplan -var en lösning mot de tyska bombar-armador som kunde förväntas i händelse av krig.
Den taktiska tanken - var att tornjaktplanen (dom kallades så...) skulle bekvämt flyga upp vid sidan av de fientliga
bombarformationerna - och - brassa av bredsidor av bly, som skulle förinta den lede fienden......
Precis som Engelska Flottan redan gjort i ett par hundra år.......
Ja, Flottan blev så entusiastisk, att den också beställde sitt eget tornjaktplan - det hette Blackburn ''Roc'' - och var ännu odugligare
än ''Defiant'' - Inga ''Roc's'' - vågades i strid....deras praktiska toppfart var omkring 300 km i timmen - Det var ingen tillfällighet att Boulton-Paul fick kontraktet att bygga Defiant-jaktplanet, firman var Englands största tillverkare
av kulsprutetorn - och det som valdes för Defiant, var ett B-P Type ''A'' kvadruppeltorn med fyra 7,7mm's Vickersvapen.
Defiant - var i stort sett en tvåsitsig Hurricane - bara det att tornet vägde ytterligare 700 kg! Och - gjorde ordentligt luftmotstånd.....PLUS skytten och ammunitionen - iallt stretade Defiantens Merlinmotor med nära ett Ton mera än
en Hurricane -
Jag skrev ovan som ett litet tips -
i händelse av nedskjutning/haveri. Man konstruerade en speciell ''allt-i-ett'' räddningsdräkt för Defiantskyttarna -
skämtsamt kallad ''Noshörningsoverallen''..... Jag citerar:
The Defiant was initially successful against enemy aircraft. Its best day was 29 May 1940, when No. 264 Sqn claimed 37 kills in two sorties: 19 Junkers Ju 87 Stuka dive bombers, mostly picked off as they came out of their dives, nine Messerschmitt Bf 110 twin-engined heavy fighters, eight Bf 109s, and a Ju-88. One Defiant gunner was lost after he bailed out, although the aircraft made it back to its base to be repaired.
Ungefär detta - har jag läst om sedan sent 40-tal - och det lever vidare i Wiki.
Vad är sanningen? Vet inte - men Defiant-sägnen om att en division (12-14 fpl) skulle ha fällt 37 tyskar på en dag - utan egna
fpl-förluster - är en Amsaga!
Den dagen - nämns inte ens Defiant, bara Spitfires och Hurricanes, i lomkring 275 ''fighter sorties'' mot Dunkirk.
Tyskarna förlorade - av 175 insatta flygningar - fyra Heinkel 111 och fyra Ju 88:or. Medan ''eskorterande Me 109:or
skjöt ned sju Spitfires och sju Hurricanes - mot sex nedskljutna Messerschmittar.....
http://books.google.com.au/books?id=IK8 ... 3F&f=false
Defiant - var en total flopp, de flesta slutande som målbogserare -
Varjag
Flygministeriet levde 1935 i en illusion att ett tvåsitsigt tornbeväpnat dagjaktplan -var en lösning mot de tyska bombar-armador som kunde förväntas i händelse av krig.
Den taktiska tanken - var att tornjaktplanen (dom kallades så...) skulle bekvämt flyga upp vid sidan av de fientliga
bombarformationerna - och - brassa av bredsidor av bly, som skulle förinta den lede fienden......
Precis som Engelska Flottan redan gjort i ett par hundra år.......
Ja, Flottan blev så entusiastisk, att den också beställde sitt eget tornjaktplan - det hette Blackburn ''Roc'' - och var ännu odugligare
än ''Defiant'' - Inga ''Roc's'' - vågades i strid....deras praktiska toppfart var omkring 300 km i timmen - Det var ingen tillfällighet att Boulton-Paul fick kontraktet att bygga Defiant-jaktplanet, firman var Englands största tillverkare
av kulsprutetorn - och det som valdes för Defiant, var ett B-P Type ''A'' kvadruppeltorn med fyra 7,7mm's Vickersvapen.
Defiant - var i stort sett en tvåsitsig Hurricane - bara det att tornet vägde ytterligare 700 kg! Och - gjorde ordentligt luftmotstånd.....PLUS skytten och ammunitionen - iallt stretade Defiantens Merlinmotor med nära ett Ton mera än
en Hurricane -
Jag skrev ovan som ett litet tips -
Det var oerhört trångt i A-tornet....och omöjligt för skytten att ta på sig fallskärm och KOMMA UT UR TORNET - och rädda sig''vad ser vi''?
Akterskyttens Dödsfälla
i händelse av nedskjutning/haveri. Man konstruerade en speciell ''allt-i-ett'' räddningsdräkt för Defiantskyttarna -
skämtsamt kallad ''Noshörningsoverallen''..... Jag citerar:
Så till Defiantens ''berömda stridsmeriter''.....citerar igen:"The Rhino suit we had to wear on Defiants was a bear but I couldn't come up with an alternative, even though it killed dozens of us. I forget the details of it but we could not have sat on our chute or even keep it nearby as in other turrets, so you wore – all in one – an inner layer that fitted a little like a wetsuit of today. The chute fitted around this, and then the dinghy and the outer clothing. There was inner webbing and pockets that literally fell apart (I presume) when one bailed out".[7]
The Defiant was initially successful against enemy aircraft. Its best day was 29 May 1940, when No. 264 Sqn claimed 37 kills in two sorties: 19 Junkers Ju 87 Stuka dive bombers, mostly picked off as they came out of their dives, nine Messerschmitt Bf 110 twin-engined heavy fighters, eight Bf 109s, and a Ju-88. One Defiant gunner was lost after he bailed out, although the aircraft made it back to its base to be repaired.
Ungefär detta - har jag läst om sedan sent 40-tal - och det lever vidare i Wiki.
Vad är sanningen? Vet inte - men Defiant-sägnen om att en division (12-14 fpl) skulle ha fällt 37 tyskar på en dag - utan egna
fpl-förluster - är en Amsaga!
Den dagen - nämns inte ens Defiant, bara Spitfires och Hurricanes, i lomkring 275 ''fighter sorties'' mot Dunkirk.
Tyskarna förlorade - av 175 insatta flygningar - fyra Heinkel 111 och fyra Ju 88:or. Medan ''eskorterande Me 109:or
skjöt ned sju Spitfires och sju Hurricanes - mot sex nedskljutna Messerschmittar.....
http://books.google.com.au/books?id=IK8 ... 3F&f=false
Defiant - var en total flopp, de flesta slutande som målbogserare -
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Försöker en ny fråga, som handlar om bombkriget....
Luftwaffe använde i framgångens dagar en term dom kallade rollende Angriffe - eller Rullande anfall.....
Det innebar att bombplan anlände över målet och fällde bomberna - i en '' nästan aldrig sinande ström''.
Denna stad, vad jag vet - var den första att uppleva ''rullande anfall'' - Här kom angreppen så tätt, att folk inte ens riktigt kunde veta när flyglarmet signalerade ''sök skydd'' - eller när larmet
betydde ''faran över'' -
Vilken var staden och när hände det?
Varjag
Luftwaffe använde i framgångens dagar en term dom kallade rollende Angriffe - eller Rullande anfall.....
Det innebar att bombplan anlände över målet och fällde bomberna - i en '' nästan aldrig sinande ström''.
Denna stad, vad jag vet - var den första att uppleva ''rullande anfall'' - Här kom angreppen så tätt, att folk inte ens riktigt kunde veta när flyglarmet signalerade ''sök skydd'' - eller när larmet
betydde ''faran över'' -
Vilken var staden och när hände det?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Hmm, skulle kunna vara Warsawa men känner inte alls igen strandlinjen. Påminner mig inte alls om någon punkt av Weischels lopp genom Warsawa.
/CvD
/CvD
Re: Quiz: Flyghistoria
Inte Warzawa......denna - sade komma från frågans stad.....CvD skrev:Hmm, skulle kunna vara Warsawa men känner inte alls igen strandlinjen. Påminner mig inte alls om någon punkt av Weischels lopp genom Warsawa.
/CvD
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Du har hittat rätt stad - bara NÄR - kvar att svara på ?wiwawo skrev:
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
och så där går det när man inte läser frågan ordentligt.. tyckte väl det var väl lätt med en Manuel..
spanien leder så kalrt tankarna till inbördeskriget. ett krig jag har dålig koll på.. google hjälpte mig fram till svaret, då ingen annan svarat än kan jag väl "döda" frågan..
Italienare ger sig ut på 3 dagars bombande i mars 1938
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Barcelona
Som bonus kan jag slänga in utklipp ur en Wientidning 19/3 som väl var dagen efter
7-800 döda, 2000 skadade, sjukhusen överfulla med skadade, hela kvarter i spillror, förödande bränder på flera håll
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... =8&zoom=33
spanien leder så kalrt tankarna till inbördeskriget. ett krig jag har dålig koll på.. google hjälpte mig fram till svaret, då ingen annan svarat än kan jag väl "döda" frågan..
Italienare ger sig ut på 3 dagars bombande i mars 1938
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Barcelona
Som bonus kan jag slänga in utklipp ur en Wientidning 19/3 som väl var dagen efter
7-800 döda, 2000 skadade, sjukhusen överfulla med skadade, hela kvarter i spillror, förödande bränder på flera håll
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... =8&zoom=33
- Bilagor
-
- 08-21-2014_13-05-16.jpg (130.78 KiB) Visad 436 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Och där har vi det fullständiga svaret.
Barcelona, i mars 1938 - var den första stad i världen, som fick utstå ''rullande bombanfall'' under 2½ dygn - dag och natt....
Och - det var Mussolinis italienska Regia Aeronautica - som stod för nyheten....mest av såna här.... De fällda bombvikterna, var relativt blygsamma men Barcelona saknade effektivt luftförsvar och skadorna - personella
och materialla - blev betydande.
wiwawo öppnar bombluckorna för nästa!
Varjag
Barcelona, i mars 1938 - var den första stad i världen, som fick utstå ''rullande bombanfall'' under 2½ dygn - dag och natt....
Och - det var Mussolinis italienska Regia Aeronautica - som stod för nyheten....mest av såna här.... De fällda bombvikterna, var relativt blygsamma men Barcelona saknade effektivt luftförsvar och skadorna - personella
och materialla - blev betydande.
wiwawo öppnar bombluckorna för nästa!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Inte så mycket bomber, mer en blick in i det förgångna.
En del i något större, men vad är det egentligen vi ser?
En del i något större, men vad är det egentligen vi ser?
- Bilagor
-
- wäää.jpg (158.01 KiB) Visad 400 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Med rester av tornet visade, gissar detta är en gammal ''färdriktningspil'' för saliga US Air Mail på 20-30-talen
då t.ex. Charles Lindberg var postflygare.
Dom hade svårt hitta vägen - och enorma betongpilar angivande färdriktningen - anlades med en flygfyr ovanpå - i form av ett
torn av typen på frågebilden?????
Varjag
då t.ex. Charles Lindberg var postflygare.
Dom hade svårt hitta vägen - och enorma betongpilar angivande färdriktningen - anlades med en flygfyr ovanpå - i form av ett
torn av typen på frågebilden?????
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
helt rätt, flögs väl med både plan och piloter som blev över efter första världskriget, tornen i sig samlades sen in lagom till andra världskriget då metallen behövdes bättre..
http://www.messynessychic.com/2013/11/1 ... f3121924=1
varjag visar oss i riktning mot nästa fråga
http://www.messynessychic.com/2013/11/1 ... f3121924=1
varjag visar oss i riktning mot nästa fråga
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack wiwawo, inte minst för omruskningen av ett glömt minne - Lindberg skrev om dom där pilarna i sin bok
''Vi - min maskin och jag'' - och jag kom ihåg dom -
Nästa, ett par ''adelsmän'', en - - av en ny typ av flygplan - och en av hans för typen.
Vilka var dom och vilket flygetyg rör det sig om?
Varjag
''Vi - min maskin och jag'' - och jag kom ihåg dom -
Nästa, ett par ''adelsmän'', en - - av en ny typ av flygplan - och en av hans för typen.
Vilka var dom och vilket flygetyg rör det sig om?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Uppfinnaren - omkom i en tragisk flygolycka, som även krävde en känd svensk politikers död.....
Främjaren på bild 2 - var svensk.....
,Varjag
Främjaren på bild 2 - var svensk.....
,Varjag