Boulton-Paul ''Defiant'' - ett kapitalt misslyckat koncept vars frånvaro av bedrifter, grovt förfalskats av den engelska flyghistorien.
Flygministeriet levde 1935 i en illusion att ett
tvåsitsigt tornbeväpnat dagjaktplan -var en lösning mot de tyska bombar-armador som kunde förväntas i händelse av krig.
Den taktiska tanken - var att
tornjaktplanen (dom kallades så...) skulle bekvämt flyga upp vid sidan av de fientliga
bombarformationerna - och - brassa av bredsidor av bly, som skulle förinta den lede fienden......
Precis som Engelska Flottan redan gjort i ett par hundra år.......
Ja, Flottan blev så entusiastisk, att den också beställde sitt eget tornjaktplan - det hette Blackburn ''Roc'' - och var ännu odugligare
än ''Defiant'' - Inga ''Roc's'' - vågades i strid....deras praktiska toppfart var omkring 300 km i timmen -
![Blackburn Roc.jpg](./download/file.php?id=42680&sid=66419e469cb8feed62c63f669b5e6938)
- Blackburn Roc.jpg (5.96 KiB) Visad 521 gånger
Det var ingen tillfällighet att Boulton-Paul fick kontraktet att bygga Defiant-jaktplanet, firman var Englands största tillverkare
av kulsprutetorn - och det som valdes för Defiant, var ett B-P Type ''A'' kvadruppeltorn med fyra 7,7mm's Vickersvapen.
Defiant - var i stort sett en tvåsitsig Hurricane - bara det att tornet vägde ytterligare 700 kg! Och - gjorde ordentligt luftmotstånd.....PLUS skytten och ammunitionen - iallt stretade Defiantens Merlinmotor med nära ett Ton mera än
en Hurricane -
Jag skrev ovan som ett litet tips -
''vad ser vi''?
Akterskyttens Dödsfälla
Det var oerhört trångt i A-tornet....och omöjligt för skytten att ta på sig fallskärm och KOMMA UT UR TORNET - och rädda sig
i händelse av nedskjutning/haveri. Man konstruerade en speciell ''allt-i-ett'' räddningsdräkt för Defiantskyttarna -
skämtsamt kallad ''Noshörningsoverallen''.....
Jag citerar:
"The Rhino suit we had to wear on Defiants was a bear but I couldn't come up with an alternative, even though it killed dozens of us. I forget the details of it but we could not have sat on our chute or even keep it nearby as in other turrets, so you wore – all in one – an inner layer that fitted a little like a wetsuit of today. The chute fitted around this, and then the dinghy and the outer clothing. There was inner webbing and pockets that literally fell apart (I presume) when one bailed out".[7]
Så till Defiantens ''berömda stridsmeriter''.....citerar igen:
The Defiant was initially successful against enemy aircraft. Its best day was 29 May 1940, when No. 264 Sqn claimed 37 kills in two sorties: 19 Junkers Ju 87 Stuka dive bombers, mostly picked off as they came out of their dives, nine Messerschmitt Bf 110 twin-engined heavy fighters, eight Bf 109s, and a Ju-88. One Defiant gunner was lost after he bailed out, although the aircraft made it back to its base to be repaired.
Ungefär detta - har jag läst om sedan sent 40-tal - och det lever vidare i Wiki.
Vad är sanningen? Vet inte - men Defiant-sägnen om att en division (12-14 fpl) skulle ha fällt 37 tyskar på en dag - utan egna
fpl-förluster - är en Amsaga!
Den dagen - nämns inte ens Defiant, bara Spitfires och Hurricanes, i lomkring 275 ''fighter sorties'' mot Dunkirk.
Tyskarna förlorade - av 175 insatta flygningar - fyra Heinkel 111 och fyra Ju 88:or. Medan ''eskorterande Me 109:or
skjöt ned sju Spitfires och sju Hurricanes - mot sex nedskljutna Messerschmittar.....
http://books.google.com.au/books?id=IK8 ... 3F&f=false
Defiant - var en total flopp, de flesta slutande som målbogserare -
Varjag