Materielsamarbete med Norge
Materielsamarbete med Norge
Vad jag läst är att Norge har dragit sig ur både upphandlingen av tunga fordon och Archerprojektet. Kanske efter påtryckningar från NATO? Vore mer naturligt att samarbeta med Finland eller...
Re: Materielsamarbete med Norge
Jag hade bilden av att Sverige blev ifrån åkt i tungbilsprojektet. Men som fd. delprojektägare till projektet på Scania så är jag inte förvånad över något vad gäller den upphandlingen.
Re: Materielsamarbete med Norge
Norge har dragit sig ur Archer. När det gäller lastbilsupphandlingen så är man i allra högsta grad kvar, däremot såg det ett tag ut som att Sverige skulle lyckas dra sig ut. NATO hade ingenting med saken att göra och samarbete med Finland torde vara lika lätt eller svårt som samarbete med Norge...
Re: Materielsamarbete med Norge
Vad gäller ett ev. samarbete med Finland så verkar det som om en gemensam utveckling av nya ytstridsfartyg kan vara på gång. Både Finland och Sverige är i behov att ersätta äldre fartyg. Finland behöver ersätta Rauma- och Hämeenmaaklasserna i början av nästa decennium, medan Sverige skjutit upp anskaffning av två nya ytstridsfartyg till slutet av 20-talet.
Däremot ger jag inte mycket för ev. samarbeten med Norge. Dom har visat ett antal ggr nu att dom inte är att lita på.
/Per
Däremot ger jag inte mycket för ev. samarbeten med Norge. Dom har visat ett antal ggr nu att dom inte är att lita på.
/Per
Re: Materielsamarbete med Norge
Som jag förstått det så sker en hel del av samarbetet på materialsidan inom det som idag kallas för NOREFCO.
http://www.nordefco.org/
Upphandlingen av tunga fordon faller inom detta samarbete.
När det gäller tunga fordon så är det FLO (Norska FMV) som har huvudansvaret (dikterar villkoren) och FMV (följer vad som blir) är medåkare om man skall raljera lite.
Så länge som jag var med i projektet så gick det bra i början men sedan började det visa sig att Norge och Sverige var ute efter lite olika fordon. Norge ville ha toppspecade och Sverige ville ha mer normalspecade. Eller så kan man se det som att i Norge fick det kosta och fattiga kusinen i öst ville ha enklare billigare.
Men det var intressant att starta med stridsvagnsdragare i 16%-backe och full last. Det är lite kraft när 3500Nm från motorn skall ned i marken med 8 hjul och 150 ton på som drar bakåt.
http://www.army-guide.com/eng/product4796.html
Men annars gick det ju bra när utvecklingen av Tglb30 och Tglb40 gjordes.
http://www.nordefco.org/
Upphandlingen av tunga fordon faller inom detta samarbete.
När det gäller tunga fordon så är det FLO (Norska FMV) som har huvudansvaret (dikterar villkoren) och FMV (följer vad som blir) är medåkare om man skall raljera lite.
Så länge som jag var med i projektet så gick det bra i början men sedan började det visa sig att Norge och Sverige var ute efter lite olika fordon. Norge ville ha toppspecade och Sverige ville ha mer normalspecade. Eller så kan man se det som att i Norge fick det kosta och fattiga kusinen i öst ville ha enklare billigare.
Men det var intressant att starta med stridsvagnsdragare i 16%-backe och full last. Det är lite kraft när 3500Nm från motorn skall ned i marken med 8 hjul och 150 ton på som drar bakåt.
http://www.army-guide.com/eng/product4796.html
Men annars gick det ju bra när utvecklingen av Tglb30 och Tglb40 gjordes.