Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget

Inlägg av Hans » 18 december 2013, 23:12

Tack för den posten.

Bekräftar en tanke jag haft om utifall att bolsjevikerna kommit så hade de haft problem. Det fanns mycket som sade pang i Sverige.

Stridsvagnsminor på plutonsnivå samt sprängdeg på en vanlig infanteripluton känner jag inte till annorstädes - men blir gärna rättad. Finland?

MVH

Hans

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 18 december 2013, 23:32

Fanns sprängdeg på plutonsnivå alltså? Det förklarar varför man höll över 2000 ton i lager. Jag undrade lite vad man skulle ha sådana osannolika mängder till.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 december 2013, 07:36

Sedermera fanns även Pskott i helt fantastiska mängder. Angående stridsvagnsminor så har jag varit med under mtrlrotation i ett förråd stort som valfritt ICA/KF-lager (ställage i sex våningar osv) i princip helt fyllt med stridsvagnsminor. Ett av många förråd...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2013, 09:42

kblomster skrev:Fanns sprängdeg på plutonsnivå alltså?
Jepp, en vanlig skyttepluton hade en låda med 16kg sprängdeg m/46, vilka tändmedel som fanns kommer jag inte ihåg, dessutom 10 stridsvagnsmina 5. Samt 24 pansarskott m/68 eller 16 pansarskott m/86. Längre bak i organisationen fanns mer.
Med viss reservation för förkalkat minne.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 19 december 2013, 11:31

Vad skulle man främst använda sprängmedlet till? Ta upp gropar snabbt, fälla träd eller spränga något annat?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2013, 11:37

T.ex det ja. Det var väl inte reglerat vad exakt det skulle användas till utan det var upp till den enskilda plutonen. Jägarladdningar för att spränga matriel var ett annat användningsområde. En låda sprängdeg är dock inte mycket för rejäla sprängningsarbeten.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 december 2013, 12:53

Trumsprängning med åtföljande minering som sedan försvaras medelst eldöverfall?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 19 december 2013, 13:17

kblomster skrev:Fanns sprängdeg på plutonsnivå alltså? Det förklarar varför man höll över 2000 ton i lager. Jag undrade lite vad man skulle ha sådana osannolika mängder till.
fast med ett försvar med 800 000 man blir det bara 2,5 kilo per soldat.

Och lagrens storlek byggde dessutom på att man inte skulle få igång krigsproduktion från start av kriget utan först efter några månader och reserver för störningar i produktionen.

Jag har varit inne på motsvarande lista frå kriget, det var en månatlig sammanställning och det är kul att man använde istort sett samma format sjutton år senare.

tack för attt du publiserar.

/John

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2013, 13:22

Bjernevik skrev:Trumsprängning med åtföljande minering som sedan försvaras medelst eldöverfall?
För att spränga trummor måste man tillföras mer sprängämne. Men visst, det övades också så långt ner som en skyttepluton. I många länders härar så låter man inte skyttesluskar pyssla med sådant utan bara ingenjörs- och pionjär-förband.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 december 2013, 14:45

Hans skrev:
Bjernevik skrev:Trumsprängning med åtföljande minering som sedan försvaras medelst eldöverfall?
För att spränga trummor måste man tillföras mer sprängämne. Men visst, det övades också så långt ner som en skyttepluton. I många länders härar så låter man inte skyttesluskar pyssla med sådant utan bara ingenjörs- och pionjär-förband.

MVH

Hans
Det beror ju på vilka trummor vi pratar om, om man fördämmer laddningen eller inte osv. Som RU för att kunna spränga en trumma på mindre väg och sedan minera så låter inte 16 kg och 10 minor som för lite. Att det sedan krävs mer sprängmedel för att spränga fler och större trummor säger sig själv, men då är det upp till högre chef vilken pluton som får den uppgiften.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2013, 15:09

Ja, en, liten, trumma räcker väl en låda sprängdeg till men inte mer.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 december 2013, 15:27

Precis. Spränga en trumma och minera avbrottet, sedan är det slut på både minor och sprängmedel. Men som ambitionsnivå på en skyttepluton är det inte dåligt, det fanns några skytteplutoner på den tiden...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2013, 16:02

Här kan man se ett exempel med typ en låda sprängdeg och en lite trumma.

http://nyheter.hemvarnet.se/613_hvbat/6 ... hetid=1521

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 19 december 2013, 17:15

Under min GU (skytte) i norrland så hade vi några dagar på kadettskolan då vi var ute i terränglådan och löste taktikexempel tillsammans med kadetter från de andra truppslagen som fanns representerade på orten, ingenjörerna hade hysteriskt roligt åt våra 16kg/pluton...komiskt lite i deras ögon.

Vi lärde oss tidigt att göra improviserade slangladdningar...man rullade in sprängdeg i plastpresenning...drog dom genom en vägtrumma och hade antändning från båda håll medels pentylstubin. Jag kan dock inte dra mig till minnes någon skarp sprängning av just den typen så jag vet ingenting om effekten.
Äh, det löser sig.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 19 december 2013, 19:53

Hm, jag hade för mig att det 14 kg i en sån låda. Vi ska inte glömma att det var möjligt att kombinera innehavet av tio stridsvagnsminor med det av sprängdeg. Den minan vi hade ute var ju i stort sett formpressat sprängdeg i ett plastskal. Vi fick räkna på och färdigställa laddblindladdningar där minorna bands ihop, sprängdeg i stället för brytkryss som förbands med pentylstubin. Med den typen av laddning kunde en rejäl trumma sprängas med plutonens egna resurser. Det var ju även möjligt att använda sprängdegen i en mina med slagutlösning som nedgrävd syftmina dvs man sprängde den manuellt när ett fordon var över laddningen. De gamla vägräckena med den något dubbelböjda formen kunde utnyttjas som mall med sprängdeg "smetad" på baksidan för att skapa tillfälliga prismaladdningar som kunde användas vid eldöverfall. Den klassiska användningen var annars som någon skrev "jägarladdningar" om fyra hopknådade stavar, ca o,5 kg, som hade två tändpunkter om möjligt rivtändare. Dessa laddningar skulle alltid finnas förberedda för att kunna utnyttja gynnsamma lägen där eldöverfall kunde övergå till överfall, eller vid anfall för att förstöra fientlig materiel.

Skriv svar