HMS Värmland och Lappland

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Bränner
Medlem

HMS Värmland och Lappland

Inlägg av Bränner » 21 september 2013, 12:04

Försvarsbeslutet 1958 innebar bla att de 2 jagarna Värmland och Lappland avbeställdes. Dessa hade ju en något annan beväpning än sina föregångare Halland och Småland, men hade de oxå andra dimensioner?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: HMS Värmland och Lappland

Inlägg av Psilander » 21 september 2013, 18:24

De var halvsystrar till Halland/ Småland. Ändringen var framförallt att 57mm kanonen utelämnades för fler 40mm m/48. Troligvis pga topptunghet (som iofs var värre på Östergötland typen).

Notera att hon även har andra/ fler sikten än Halland och Östergörland. Har ännu inte kunnat utröna vilken typ det är, kanske en tidig "Arte 722".

Jag gjorde en artist impression av Lappland för en tid sedan. Baserad på "Från Ingegered till Visby" teckning.
Har tyvärr inte funnit de officiella ritningar, än.

Bild

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 27 september 2013, 23:28

Kan inte se hela din teckning Psilander och jag hittar inte boken "Från Ingegerd till Visby" just nu, men skulle inte Lappland och Värmland bara fått ett fyrställigt lavettage för Bofors 375 mm auraketsystem på backen? Har för mig att de skulle fått samma aurakbestyckning som fanns på Colombiajagarna. Jag tror att utelämnandet av det stora pansrade och personalkrävande 57 mm tornet i B-positon samt ett av auraklavettagen (om det nu var så) även kan ha varit ett sätt att få ner kostnaderna på fartygstypen och på så sätt kanske säkra att fartygen blev byggda.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 september 2013, 12:42

Det stämmer, ett aurakställ utelämnades.

Ang. 57an kan det ha sina fördelar utelämna den, framförallt minskar det vikt. Jag vet Östergötland och de ombyggda stadsjagarna var notoriskt topptunga. När Lappland/ Värmland beställdes var inte pengar ett problem.

Tror du kan klicka på nått sätt för att "visa bild" för se den i full storlek.

Darkwand
Medlem

Inlägg av Darkwand » 1 november 2013, 00:20

57mm tornet bore ju ha fått zonrörsammunition före 40mm pjäserna, vilket vore en stor fördel!
12:orna hade ju det från början men övriga pjäser fick det med tiden

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 1 november 2013, 07:30

Att Lappland och Värmland skulle fått 7 st 40 mm i stället för 2 57:or och 6 40 mm kan ju också ha att göra med att zonrörsammunitionen för 40 mm fanns tillgänglig tidigt (på 70-talet?). Jag tror att minfartygen Älvsborg och Visborg fick zonrörsammunition ganska tidigt efter att de kommit i tjänst.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 april 2016, 00:30

image.jpg
Hittade en Marinkalender från 1958 där jagarna är med. Här är hon identisk med Halland/Småland.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 2 april 2016, 01:31

Jag har också den årgången av Marinkalendern, men en kvalificerad gissning är att kommendörkapten Allan Kull helt enkelt inte hade tillräcklig info om Lappland och Värmland vid tryckningen utan bara antog att de skulle få samma bestyckning. Det kan också ha varit så att Lappland och Värmland först skulle ha fått samma bestyckning som Halland och Småland, och att det var den infon som Kull hade vid tryckningen.

Om vi för ett ögonblick låtsas att Lappland och Värmland hade blivit färdigbyggda och levererade, är det möjligt då att de i slutet av 60-talet hade fått Rb 07 (Seacat) för om bryggan istället för de tre 40 mm pjäserna på liknande sätt som på ÖGD-jagarna? Med sin något lättare lv-bestyckning jmf med Halland och Småland så borde det kanske ha funnits möjlighet till detta.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 april 2016, 10:18

Tror inte rb07 var ett alternativ, 40/48 var bättre vilket San Carlosbuktem 1982 senare påvisade. Rb07 införskaffades till Ögd för de var topptunga och med 3 färre 40mm lavett inkl ammunition minskade man problemet, (torpedstället ändrades också på ögd pga detta) och ersatte dem med Seacat som hade samma räckvidd men bättre verkan i målet.

Möjligtvis hade Seasparrow som dnska Peder Skram, varit ett alternativ men med tanke på våra bra lveldledningar, pjäser och politiskt tunga flygvapen är seasparrow inte troligt heller

Är det någon som sitter på officiella dokument om Lappland/ Värmland? Har inte ens sett ritningar från krigsarkivet?

Bränner
Medlem

Inlägg av Bränner » 18 maj 2016, 20:21

Något officiellt dokument över denna fartygstyp har jag inte men i teknisk tidskrift 1958 sid 691 finns en ritning på denna aldrig byggda jagare.

Skriv svar