Bild: Infödingskvinna bär vit man, ca 1900
Bild: Infödingskvinna bär vit man, ca 1900
"An enslaved Sikkimese woman carries her European master on her back."
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ._1900.jpg
Blev nyfiken på den här bilden. Är beskrivningen korrekt? När lät sig sahib kånkas omkring så här? Det ser inte ens bekvämt ut.
Re: Bild: Infödingskvinna bär vit man, ca 1900
Arrangerad bild.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Dag den vise
- Medlem
Nog att britterna kunde bete sig lite underligt när de var i sina kolonier, men den här bilden har jag ändå svårt att tro på. För jag har för det första svårt att tro att den där magra burmesiska kvinnan skulle orka bära mannen (som nog väger mycket mer än hon själv), och för det andra varför den brittiske mannen skulle välja detta transportmedel. Det går nog mycket långsamt och är med all trolighet som Hexmaster redan har skrivit inte särskilt bekvämt. Min teori är därför att det antingen är ett rent arrangerat foto eller helt enkelt bara ett skämt.
- Dag den vise
- Medlem
Oj, här blev det fel. Kvinnan är tydligen inte från Burma utan från Västbengalen i Indien. Men det är bara en liten detalj som på inget sätt ändrar min slutsats om bilden.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Skuggan visar ju på två ben som spretar ut, så fotot är antingen nedrans välgjort eller autentiskt. Dock kan det ju vara ett skämt ändå. Eller så finns det någon tragisk förklaring bakom. Bestraffning?
- Dag den vise
- Medlem
När jag skriver att bilden är arrangerad menar jag inte nödvändigtvis att bilden måste vara ett klippa och klistra verk, utan att den även kan ha varit framställd för ett visst ändamål, utan att man har ändrat i fotot i sig.
Om det förhöll sig så att kvinnorna till vardagslag bar mycket tunga bördor på det där sättet så kan man väl exempelvis tänka sig att någon för sina bekanta hemma i Europa ville visa hur mycket dessa kvinnor faktiskt klarade av och därför arrangerade den här bilden.
- Dag den vise
- Medlem
Det är enligt mig en mycket trovärdig teori.Ben skrev:Om det förhöll sig så att kvinnorna till vardagslag bar mycket tunga bördor på det där sättet så kan man väl exempelvis tänka sig att någon för sina bekanta hemma i Europa ville visa hur mycket dessa kvinnor faktiskt klarade av och därför arrangerade den här bilden.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det kan ju även vara så att britten hade det jobbigt att promenera, då Sikkim är ett bergigt område mellan Nepal och Bhutan i Himalaya. Uppförsbacke, tunn luft...
-
- Medlem
År 1900 fanns det såvitt jag förstår inget lagligt slaveri i Indien. Brittiska imperiet blev under 1800-talet pådrivande för slaveriets avskaffande.
Sensemaker
Sensemaker
- Dag den vise
- Medlem
Det har du faktiskt rätt i. Dessutom ska slaveriet i Indien ha blivit förbjudet av britterna redan år 1843, alltså ungefär femtiosju år innan bilden är tagen.Sensemaker skrev:År 1900 fanns det såvitt jag förstår inget lagligt slaveri i Indien. Brittiska imperiet blev under 1800-talet pådrivande för slaveriets avskaffande.
Sensemaker