Men nu till den andra unika saken om ASTRA 400.
Pistoler, är som bekant ytterst kräsna i maten. Och vägrar blankt svälja ens de mest minutiösa skillnader i hylsdimensioner. Att hitta en pistol, tillverkad före 1965-ngnting – som kunde hantera mera än e n kaliber- var otänkbart.
Men redan sisådär tio år tidigare – omkring 1955, läste jag i amerikansk facklitteratur, att den spanska ASTRA 400 – var en ’’allätare’’. Och – kunde utan protester svälja och spotta ut inte mindre än f e m helt o l i k a pistolkalibrer!
Det där lät ju lite som en skröna, men jag la det på minnet och såg fram emot den dag, då jag själv skulle kunna kolla sanningshalten av dom där skriverierna.
Det skulle dröja mera än trettio år, innan en välbevarad ’’400’’ kom min väg – och kunde matschas mot de mycket kompletta kaliberurval som varjagen hade på sina hyllor.
Om ASTRA 400 hade uppfunnits i USA eller Tyskland, hade den enligt min mening höjts till skyarna som en av världens bästa pistolkonstruktioner. Men den, uppfunnen av den okände Pedro Careaga i en avkrok av Baskien hade inga chanser hävda sig mot
de berömda tyska och amerikanska modellerna.
Pistolen väger laddad, aningen mera än ett kilo. Vilket naturligtvis har åskrivits dess oreglade mekanism ’’med åtföljande tunga slutstycke...’’
Well, det där stämmer inte, då jag jämförande vägde manteln på en svensk 07:a mot det spanska slutstycket. Hihi....07:ans vägde mera!
Bästa – varför?
Jo blow-back designen är ytterst enkel, lätt att ta isär för rengöring o.s.v. Även om, som någon amerikan skrev – ’’det hjälper om man har tre händer...’’
Pipa, mekanism – är alltsammans ytterst kompakta och ergonomiskt riktig i handen.
Allt vilar ovanpå tumseglet vilket ger vapnet superb instinktiv riktning. Magasinet håller åtta patroner och laddningsrörelsen gör som vanligt via manteln. Denna är försedd med ett par smärre frästa ’’öron’’ för bättre grepp. Och – dom öronen behövs! För - som jag skrev ovan - är rekylfjädern både stor och tung – och det kan vara lätt för den ovane att slinta.

- Luftwaffe ASTRA 400.JPG (15.73 KiB) Visad 2667 gånger
(Notera öronen på detta Luftwaffe exemplar)
Det sagt lär man sig fort använda ’’hårda nypor’’ vid laddning som sedan blir till en vana med astran. Några svårigheter i den avdelningen har ai alla fall aldrig hörts av från Spanska Inbördeskriget där ASTRA 400 kämpade på båda sidorna, de flesta tillverkade för Republiken tills Guernica bombades. Men sedan för Francos styrkor. Republikanerna lyckades fortsätta tilverkningen i Terrassa - märkta
Ascaso och i Valencia märkte RE (för Republica Espana), iallt cirka 22000 stycken
innan republiken kollapsade.
Sen bör vi heller ej glömma den spanska soldaterna i Blå Divisionen – som drog till Sovjetunionen – men sin pålitliga ASTRA 400 för att hjälpa Hitler störta Stalin.
Det, gick ju som bekant åt fanders. Men det var troligen här som man upptäckte
något helt oväntat – med ASTRA 400. Här kan jag bara gissa. Men försörjningen
med pistolammunition till en liten isolerad spansk expeditionskår i ryssriket, kan
knappast ha fungerat klanderfitt. Medan man gissar att t.ex. tysk pistolammunition
var mycket lättare tillgänglig.
Exakt hur detta började, vore roligt läsa om – men vittnena är antagligen redan vitnade ben. Men alltnog –
Antingen sa Fritz till Alfonso: ’’att jag har bara dom här Null-Acht – men du kan ju pröva...’’
Eller: Sa Alfonso till Fritz....’por favour. Cartucho Pistola...?’
Och på Fritz’s skrattande svar att ’’dom passar inte din pistol...’’ sa Alfonso –
Si Si! Cartucho Germanico perfettamente por ASTRA!
Sanningen var, att pistolen kamrad för 9mm Bergmann-Largo (9x23) – utan vidare
kunde laddas med 9mm Parabellum (9x19mm) – och fungera KLANDERFRITT!
Det var detta jag fick tillfälle testa i praktiken och det gick så här:
Enligt allt jag läst om ASTRAN's underbara aptit - skulle den fungera utan svårigheter med inte mindre än SEX helt olika kailbrer...
Förutom dess nominella kaliber, Spanska 9mm Largo (9 mm Bergmann), skulle den klara 9mm Steyr (9x23mm), .38 Automatic Colt Pistol (.38ACP), 9mm Parabellum (9x19mm), 9mm Browning Long (9x20mm SR) och 9mm Kort (.380 ACP).
Den fungerade utmärkt och klanderfritt (200+ skott) med Largo, Steyr, 9mm Para och .38 ACP.
Den fungerade inte med 9mm Browning Long (förunderligt?) ej heller med .380 ACP (mera förståeligt)
Vad beror detta på?
Ingen aning. Men den handlar om kammardimensionernas tusendels millimetrar. jag är helt säker på att detta aldrig planerades i Guernica - utan blev ett ''verkstadsfel'' i löpande produktion.
Men, helt oplanerat, skapade dom spanska konstruktörerna i Guernica - en unikt monument till sin uppfinningsrikedom - ett som står sig än idag......ASTRA 400 har aldrig utmanats i sin aptitrikedom -
forts. följer....
Varjag