Absolut. Ingen har påstått att Marx får credd för den. Jag bara kommenterade att du först påstår att klass inte finns längre, men sedan påstår du precis tvärtom och till och med använder dig av samma analys som marx gjorde. Det var mest det jag poängterade.Lasse Odrup skrev: Tror nog att redan människorna på stenåldern insåg att det finns herrar och undersåtar i varje by och stam. Marx bör alltså inte få någon cred för denna truism.
Det beror på vad man menar med klass. Inom Marxismen finns en klass på grund av att den andra finns. ett dialektiskt förfarande. Inga kapitalister = ingen arbetarklass. Du kan inte ha det ena utan det andra. Marxismen tar inte hänsyn till sociala eller kulturella kapital eftersom den idén och analysen inte fanns då.Lasse Odrup skrev: Naturligtvis finns det samhällsklasser i dag. Det beror på att många av oss har valt att sortera sina medmänniskor i någon av de tre grupperna, precis som gamla tiders ståndsriksdag.
Det smått absurda kommer när samma makthavare och opinionsbildare som glatt och frikostigt placerar människor i klasser, sedan jämrar sig över "klassamhället". För mig går det inte ihop
Klass är ett objektivt samhällsfenomen inom marxismen. Det är helt och hållet beroende på din position i samhället relaterat till ägandet av privategendom. Man kan i extremt grova drag (och väldigt trubbigt) mena att antingen äger du produktionsmedel och är därmed del av samhällsklass A, eller så äger du inte och då är du medlem i samhällsklass B.
Med andra ord; en marxistisk klassanalys bygger på en objektiv samhällsposition. Den tar inte hänsyn till hur folk själva uppfattar sig eller hur de uppfattar andra. Vilket betyder att ditt argument om att "makthavare och opinionsbildare..." inte är relevant ur ett marxistiskt perspektiv.