Battle of Kursk
Battle of Kursk
Här följer en liten solskenshistoria om en blåsning med guldkant.
På väg hem från myndigheten som har det tvivelaktiga nöjet att ha mig som anställd så vinklade jag in på videoaffären (heter det så nuförtiden?) för att se om "Dredd" hade kommit ut ännu, det hade den inte men en annan film fångade mitt intresse och det var (fanfar):
OPERATION CITADEL
BATTLE OF KURSK
WHERE HITLER LOST THE WAR
Längst upp på fodralet kan man även läsa:
"The battle that turned WW2 around"
Och baksidans produktbeskrivning lyder:
"Sommaren 1943 vände andra världskriget. Tyskarna inledde Operation Citadel, en massiv överraskningsattack som skulle slå ut ut den ryska pansararmén. Men det som skulle bli en snabb attack blev en lång och förödande kraftmätning mellan världens största pansararméer".
Den kostade blott 99kr så den fick göra mig sällskap hem och hamnade i spelaren innan första ölen ens var öppnad. Filmen är välspelad och lovar mycket men när 1.22 av filmens 2.31 har gått och det inte har hänt någonting som ens har slagsida mot Kursk så gör jag en närmare okulärbesiktning av det finstilta på fodralet och då går det upp för mig att filmen är Nikita Michalkovs "Bränd av solen 2" som säljs under falsk flagg.
Falsk marknadsföring: Ja
Lurad: Ja
Lurad på ett charmigt sätt, påminner mig om tidiga åttiotalet när man hyrde italienskproducerade filmer med flashiga (tecknade) omslag som lovade mycket men.....
På väg hem från myndigheten som har det tvivelaktiga nöjet att ha mig som anställd så vinklade jag in på videoaffären (heter det så nuförtiden?) för att se om "Dredd" hade kommit ut ännu, det hade den inte men en annan film fångade mitt intresse och det var (fanfar):
OPERATION CITADEL
BATTLE OF KURSK
WHERE HITLER LOST THE WAR
Längst upp på fodralet kan man även läsa:
"The battle that turned WW2 around"
Och baksidans produktbeskrivning lyder:
"Sommaren 1943 vände andra världskriget. Tyskarna inledde Operation Citadel, en massiv överraskningsattack som skulle slå ut ut den ryska pansararmén. Men det som skulle bli en snabb attack blev en lång och förödande kraftmätning mellan världens största pansararméer".
Den kostade blott 99kr så den fick göra mig sällskap hem och hamnade i spelaren innan första ölen ens var öppnad. Filmen är välspelad och lovar mycket men när 1.22 av filmens 2.31 har gått och det inte har hänt någonting som ens har slagsida mot Kursk så gör jag en närmare okulärbesiktning av det finstilta på fodralet och då går det upp för mig att filmen är Nikita Michalkovs "Bränd av solen 2" som säljs under falsk flagg.
Falsk marknadsföring: Ja
Lurad: Ja
Lurad på ett charmigt sätt, påminner mig om tidiga åttiotalet när man hyrde italienskproducerade filmer med flashiga (tecknade) omslag som lovade mycket men.....
Äh, det löser sig.
-
Masterchief
- Medlem
Re: Battle of Kursk
Haha, såg den på nätet inatt, var lyrisk till en början, men som du nämde, var var pansarslaget??
Välgjord film förovrigt, men att en prickskytt skulle avgöra slaget om Kursk, det var något nytt,,,,,,,
Välgjord film förovrigt, men att en prickskytt skulle avgöra slaget om Kursk, det var något nytt,,,,,,,
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den första "Brända av solen" är en utmärkt film, men så fick regissören tillika huvudrollsinnehavaren för sig att göra en fristående fortsättning, "Brända av solen 2", som är tämligen hopplös. "Battle of Kursk" verkar inte mycket bättre den.
Björn...B Hellqvist skrev:Den första "Brända av solen" är en utmärkt film, men så fick regissören tillika huvudrollsinnehavaren för sig att göra en fristående fortsättning, "Brända av solen 2", som är tämligen hopplös. "Battle of Kursk" verkar inte mycket bättre den.
"Battle of Kursk" och "Brända av Solen 2" är samma film som säljs med olika omslag.
Äh, det löser sig.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"Brända av solen" - första filmen.
"Exodus - Brända av solen 2" - del 1 av den fristående fortsättningen.
"Battle of Kursk" - del 2 av den fristående fortsättningen.
De två nyare filmerna har även visats som miniserie under titeln "Brända av solen 2".
"Exodus - Brända av solen 2" - del 1 av den fristående fortsättningen.
"Battle of Kursk" - del 2 av den fristående fortsättningen.
De två nyare filmerna har även visats som miniserie under titeln "Brända av solen 2".
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Har sett alla filmerna, som är både påkostade, välgjorda och sevärda, men lite väl mycket fokuserade på regisören och huvudrollsinnehavaren - han har enligt kritikerna gjort ett antal monument över sig själv.
Jag kapar tråden "lite",
Köper man filmen med föreställningen att den skall handla om Kursk blir man ungefär lika besviken som när jag köpte filmen "Warhorse" - för att se filmen som handlar om vagnen som Spielberg lät bygga och som nu finns i Bovington:
http://tankmuseum.org/ixbin/indexplus?r ... XMENU_=top
Har själv sett och klämt på vagnen i fråga och den är otroligt välgjord och därför ville man självklart se filmen som den är med i, men filmen handlar inte om vagnen utan om en (j-a) häst - en fantastigt välgjord och sevärd film som jag kan rekommendera, men 100% besvikelse när vagnen i fråga var med i typ 30 sekunder och i en scen som inte tillförde filmen någonting. Man hade kunnat spara de hundratusentals kronor det kostat att bygga vagnen och ingen ha de saknat den i filmen.
Klart sevärd film, men för pansarnörden blev det bara 30 sekunders bandgnissel...
Betydligt mer bandgnissel i Michalkovs film vilken det nu var i ordningen där sluscenen omfattar ett antal T 34 på väg mot fronten.
Stefan
Jag kapar tråden "lite",
Köper man filmen med föreställningen att den skall handla om Kursk blir man ungefär lika besviken som när jag köpte filmen "Warhorse" - för att se filmen som handlar om vagnen som Spielberg lät bygga och som nu finns i Bovington:
http://tankmuseum.org/ixbin/indexplus?r ... XMENU_=top
Har själv sett och klämt på vagnen i fråga och den är otroligt välgjord och därför ville man självklart se filmen som den är med i, men filmen handlar inte om vagnen utan om en (j-a) häst - en fantastigt välgjord och sevärd film som jag kan rekommendera, men 100% besvikelse när vagnen i fråga var med i typ 30 sekunder och i en scen som inte tillförde filmen någonting. Man hade kunnat spara de hundratusentals kronor det kostat att bygga vagnen och ingen ha de saknat den i filmen.
Klart sevärd film, men för pansarnörden blev det bara 30 sekunders bandgnissel...
Betydligt mer bandgnissel i Michalkovs film vilken det nu var i ordningen där sluscenen omfattar ett antal T 34 på väg mot fronten.
Stefan
Från länken:Stefan Karlsson skrev:"Warhorse"
Hade alla en kulspruta i fronten?
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Påkostade - ja. Välgjorda? Scenografin, kostym och effekter, ja, men knappast väl hopkommet. Sevärd? Tja, "Exodus" var en jäkla soppa, men den hade kunnat bli riktigt bra med bättre manus och regi.Stefan Karlsson skrev:Har sett alla filmerna, som är både påkostade, välgjorda och sevärda, men lite väl mycket fokuserade på regisören och huvudrollsinnehavaren - han har enligt kritikerna gjort ett antal monument över sig själv.
Det förekom ju en replika av motsvarande stridsvagn i Indiana Jones "The Last Crusade". Gemensam nämnare Steven Spielberg. Vad hände med den?
Åh de fina gamla italienska VHS-rafflen från 70-80 tal. Oftast zombie eller barbarfilmer eller kopior på Rambo eller andra populära filmer. Som NIL nämner hade de ofta häftiga omslag som inte nödvändigtvis hade något som helst att göra med filmen i sig. Ofta hade de också ett väldigt flott foto, tyvärr lämnade de i övrigt en del att önska