Jag tror inte sådana som Gardell missar nått. Jag tror man bortser från det som inte passar sin tes.Det är för mig lite konstigt att Gardell missade det.
Sonderling
Jag tror inte sådana som Gardell missar nått. Jag tror man bortser från det som inte passar sin tes.Det är för mig lite konstigt att Gardell missade det.
Utan att veta vad Gardell sade - knepigt när man hänvisar till en 50 min lång film - kanske han avser de äldsta kyrkor vi har idag?Dag den vise skrev:2.Gardell påstår att den älsta kyrkan i Sverige byggdes på 1100-talet, men de första stavkyrkorna i Sverige byggdes redan på 900-talet, och den första stenkyrkan uppfördes senast på 1040-talet i Varnhem i Västergötland (http://sv.wikipedia.org/wiki/Varnhems_klosterkyrka).
Och det vet du utan att ha kollat vad han faktiskt sade? Takes one to know one?sonderling skrev:Jag tror inte sådana som Gardell missar nått. Jag tror man bortser från det som inte passar sin tes.
Nja jag har ju läst annat han har skrivit. Och jag skriver ju faktiskt inga böcker eller vetenskapliga artiklar så vad jag "känns igen" är ju helt egalt.sonderling skrev:
Jag tror inte sådana som Gardell missar nått. Jag tror man bortser från det som inte passar sin tes.
Och Hexmaster skrev:
Och det vet du utan att ha kollat vad han faktiskt sade? Takes one to know one?
Det är väl inte så konstigt? Det fanns gott om hedniska delar av Europa långt in på senmedeltiden. Ostpreussen, Estland, Lettland, dåtidens stormakt Litauen, Pechenegerna och många fler. Faktum är att hela Europa aldrig varit kristet någonsin. När de nyss nämnda områdena kristnads hade Ottomanerna tagit kontroll över stora delar av Balkan. Och Bosnien, Albanien och turkiska Trakiet är fortfarande muslimska områden i Europe. Och det är oräknat områden i Kaukasus som rent geografiskt är europeiska.Hexmaster skrev:Utan att veta vad Gardell sade - knepigt när man hänvisar till en 50 min lång film - kanske han avser de äldsta kyrkor vi har idag?Dag den vise skrev:2.Gardell påstår att den älsta kyrkan i Sverige byggdes på 1100-talet, men de första stavkyrkorna i Sverige byggdes redan på 900-talet, och den första stenkyrkan uppfördes senast på 1040-talet i Varnhem i Västergötland (http://sv.wikipedia.org/wiki/Varnhems_klosterkyrka).
Edit: Vid ca 9:00 konstaterar han att islam kom till Europa innan hela kontinenten kristnats. En moské i Frankrike från 700-talet, därefter svensk kyrka från 1100-talet. Antar att moskén ifråga inte finns kvar. Vinklad jämförelse alltså.
Och det vet du utan att ha kollat vad han faktiskt sade? Takes one to know one?sonderling skrev:Jag tror inte sådana som Gardell missar nått. Jag tror man bortser från det som inte passar sin tes.
Fast nu var det inte tesen att hela Europa aldrig har varit helt kristet jag ville ifrågasätta, utan jag ville peka på att Gardell hade fel när han sade att den första kyrkan i Sverige var från 1100-talet. Mitt syfte med den här tråden är för övrigt inte att omkullkasta Gardells teser, utan att peka på de faktafel som han gör. Men däremot kan en del av de faktafel som Gardell gör åtminståne omkullkasta en del av hans poänger, och därmed försämra Gardells rykte som seriös historiker.von Adler skrev:Det är väl inte så konstigt? Det fanns gott om hedniska delar av Europa långt in på senmedeltiden. Ostpreussen, Estland, Lettland, dåtidens stormakt Litauen, Pechenegerna och många fler. Faktum är att hela Europa aldrig varit kristet någonsin. När de nyss nämnda områdena kristnads hade Ottomanerna tagit kontroll över stora delar av Balkan. Och Bosnien, Albanien och turkiska Trakiet är fortfarande muslimska områden i Europe. Och det är oräknat områden i Kaukasus som rent geografiskt är europeiska.
Vilket i sak är korrekt. Fortfäste i Spanien fick muslimerna 711. Lampedusa erövrades 812. Sicilien 827. Malta 870.Vid ca 9:00 konstaterar han att islam kom till Europa innan hela kontinenten kristnats.
Jo, fast Gardell överdriver ändå tidskillnaden mellan byggandet av Frankrikes första moské och Sveriges första kyrka. De äldsta stenkyrkoruinerna i Sverige är som jag redan har skrivit från 1040-talet, och inte från elvahundratalet som Gardell ansåg att de var. Jag kanske är lite petig, men rätt ska vara rätt.von Adler skrev:Det jag svarade på var det här;
Vilket i sak är korrekt. Fortfäste i Spanien fick muslimerna 711. Lampedusa erövrades 812. Sicilien 827. Malta 870.Vid ca 9:00 konstaterar han att islam kom till Europa innan hela kontinenten kristnats.
Det fanns alltså både hedniska och muslimska delar av Europa innan Sverige fick sin första (nu kända) kyrka.
Är det sistnämnda något du är särskilt intresserad av?Dag den vise skrev:Men däremot kan en del av de faktafel som Gardell gör åtminståne omkullkasta en del av hans poänger, och därmed försämra Gardells rykte som seriös historiker.
Man kan se det så ja, även om jag inte skulle utrycka det på de sätt som du gör nu. De misstag som Gardell har gjort har nämligen skadat mitt förtroende för honom som historiker, och därför vill jag informera er om hans misstag. Men om ni andra på forumet ser dessa misstag som så pass små att det inte skadar erat förtroende för Gardell, så får ni gärna fortsätta ha förtroende för honom utan att jag lägger mig i.Hexmaster skrev:Är det sistnämnda något du är särskilt intresserad av?Dag den vise skrev:Men däremot kan en del av de faktafel som Gardell gör åtminståne omkullkasta en del av hans poänger, och därmed försämra Gardells rykte som seriös historiker.
Men vad jag vill visa i den här tråden är att det finns slarviga historiker som faktisk är erkända historiker, och inte att Gardells ideologi är fel. Den bryr jag mig nämligen inte om. Jag vill med denna tråd uppmuntra alla på forumet att aldrig tro blint på vad allt en historiker säger bara för att han är en erkänd historiker. För om man gör det blir man trångsynt och går lätt på olika historiska myter av det slag som du är så bra på att avliva. Jag har ju redan skrivit att jag inte skriver dessa rader för att misstänkliggöra Gardells ideologi, utan jag skriver dessa rader för att jag tycker att det är en allvarlig sak att en erkänd historiker som Gardell är gör så stora misstag som han faktiskt gör.Hexmaster skrev:Jag har ingen särskild uppfattning om Gardell som historiker. Mer än en text som jag först nu kom ihåg att det var han som skrev och som jag tyckte var bra. Hittar du några fel där?
http://www.vof.se/folkvett/20001blodets-gudar
Att du vill "försämra Gardells rykte som seriös historiker" indikerar att det finns fler, kanske större, frågor där du inte håller med honom. Har jag fel?
I den länken så står det att det var det grekiska fastlandet som benämndes Europa. Under antiken så hörde västra Anatolien till Grekland, fast det idag hör till Turkiet. Läser man den engelska varianten av artikeln så omnämns antika gränsdragningar av Europas gräns vid den ryska floden Don eller en georgisk flod. Man innefattar alltså till en början endast den "civiliserade" grekiska världen i begreppet Europa, och eftersom den omfattar vad som idag är Turkiet så är alltså utsagan inte helt falsk.Dag den vise skrev:1. Gardell påstår att begreppet Europa ursprungligen syftade på det område som idag är Turkiet, men egentligen syftade begreppet Europa ursprungligen på den grekiska övärlden (http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa), och vad jag vet räknas den grekiska övärlden fortfarande till Europa.