Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Frontmannahus. Fast i allmänhet var de i 1 och 1/2 plan. Men det fanns flera modeller, så jag kör på det
Ligger snuddande nära cats. Men dom kallades ngt annat av tillverkaren som inte fanns i Finland......cats skrev:Frontmannahus. Fast i allmänhet var de i 1 och 1/2 plan. Men det fanns flera modeller, så jag kör på det
-
Tankspridd
- Medlem
Ser ut som som husen " Mockfjärdshus " spottade ut efter kriget ( Sverige skickade massor * iform av bistånd till alla möjliga ställen en del dök i Danmark och andra i Norge men Finland var dock en nyhet )
Vad de kallas i finland har jag dock ingen aning om
Vad de kallas i finland har jag dock ingen aning om
Dom här tillverkades under kriget....i bl.a. Sverige & Norge 
-
Femtiotrean
- Medlem
"Ruotsalaistalo" ("svenskhus") eller "lahjatalo" ("gåvohus").

Tvåtusen prefabricerade trähus byggdes efter Vinterkriget. Lahtis t.ex. fick en ny stadsdel som hette Västerås.

Tvåtusen prefabricerade trähus byggdes efter Vinterkriget. Lahtis t.ex. fick en ny stadsdel som hette Västerås.
Just det Femtiotrean - ''svenskhusen'' som byggdes i Sverige av AB Svenska Trähus i ''element-form'', (och en kortare tid i Norge) - skeppades till Finland och monterades där av Statens Byggnadsbyrå.
I Sverige och Norge kallades husen - i åminne av Vinterkriget för Vapenbrödrahus.
Bilderna stammar från egnahemsområdet Britas i H-fors.
Femtiotrean håller Hammaren (men inte skäran -
), Varjag
I Sverige och Norge kallades husen - i åminne av Vinterkriget för Vapenbrödrahus.
Bilderna stammar från egnahemsområdet Britas i H-fors.
Femtiotrean håller Hammaren (men inte skäran -
-
Tankspridd
- Medlem
Oj kallas de Svenskhus där med ?
Ett rykte jag hört säger att en del hamnade i Frankrike också
Ett rykte jag hört säger att en del hamnade i Frankrike också
-
Femtiotrean
- Medlem
Det finns hus och hus:
Vad heter huset?
Vad heter huset?
Lägg märke till mönstret vid sidan av spisen. Samma som i Aaltovasen. Också simbassängen som finns där bakom när man går ut på baksidan har samma struktur som en Aaltovas. Alvar Aalto designade villan, och var det enda privatägda huset på Ahlströms område i Norrmark. Numera någon form av museum.
-
Femtiotrean
- Medlem
Huset ägs av Ahlstrom - som tydligen har inte bara förlorat de två prickarna utan också helt och hållet det svenska språket - använder det i representationssyften, men "samarbetar" med Mairea-stiftelsen. Huset är bara öppet för grupper efter reservation.
http://www.alvaraalto.fi/net/villa_mairea/en/1.htm
http://www.villamairea.fi/index.html
(Jag har fyra böcker om huset. Ren "inredeningsporr" för mig...)
Schwemppa var snabbast!
http://www.alvaraalto.fi/net/villa_mairea/en/1.htm
http://www.villamairea.fi/index.html
(Jag har fyra böcker om huset. Ren "inredeningsporr" för mig...)
Schwemppa var snabbast!
Tackar (och beklagar att wiki-länken blev på finska - det var ett misstag).
Upplopp kan få sin början av många olika saker, men ett upplopp på grund av en stackars hästkrake, det är kanske inte så vanligt. Vad var det frågan om?
Upplopp kan få sin början av många olika saker, men ett upplopp på grund av en stackars hästkrake, det är kanske inte så vanligt. Vad var det frågan om?
- Bilagor
-
- kusen.png (350.54 KiB) Visad 412 gånger
Veterinären ansåg att hästen borde avlivas, det syntes ju klart att den led av någonting smittsamt. Men hästägaren vägrade, hästen var bara trött av allt arbete och mager på grund av foderbrist. Dessutom behövde han hästen för sitt uppehälle, det var kärva tider.
I slutändan ledde denna lilla incident till att en folkmassa på ca. 200 personer spöade upp ortens länsman och hans poliser, vilka i sin tur kallade på armén till hjälp...
Nå, i något skede hade mobben tid för ett gruppfotografi.
I slutändan ledde denna lilla incident till att en folkmassa på ca. 200 personer spöade upp ortens länsman och hans poliser, vilka i sin tur kallade på armén till hjälp...
Nå, i något skede hade mobben tid för ett gruppfotografi.
-
Femtiotrean
- Medlem
Stoet Hilppa fick behålla livet år och i dag står hon staty i Nivala i Norra Österbotten:

Mikko Niskanen gjorde en film (och spelade själv en av huvudrollerna) år 1977:

Ilkka Kuusisto tonsatte en opera som fick sin premiär i Nivala ishall år 2004:

Barytonen Esa Ruuttunen sjöng huvudrollen - och det var hans farsfar Sigfrid Ruuttunen som var ägare till det magra stoet!
Händelsen heter förstås Hästupproret

Mikko Niskanen gjorde en film (och spelade själv en av huvudrollerna) år 1977:

Ilkka Kuusisto tonsatte en opera som fick sin premiär i Nivala ishall år 2004:

Barytonen Esa Ruuttunen sjöng huvudrollen - och det var hans farsfar Sigfrid Ruuttunen som var ägare till det magra stoet!
Händelsen heter förstås Hästupproret
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 9 gånger.
Så var det, och nu får 53:an ta på sig huvudrollen.