Numrering av arméfordon?
Numrering av arméfordon?
PBV 301
PBV 302
PBV 401
PBV 501
För stridsvagnar finns det en logik, STRV 101 den första med en kanon på dryga 10 cm, 103 den tredje o.s.v. - men jag ser ingen logik för PBV. Kan någon förklara?
MVH
Hans
PBV 302
PBV 401
PBV 501
För stridsvagnar finns det en logik, STRV 101 den första med en kanon på dryga 10 cm, 103 den tredje o.s.v. - men jag ser ingen logik för PBV. Kan någon förklara?
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Nja, det finns kanske ibland en viss logik, men...
Strv 74 - den 4:e vagnen med kanon över 7 cm - vilka var de tre som kom före? Logik?
Ikv 73 - (ombyggd strv m/42) - den 3:e vagnen över 7 cm - det fanns en ikv 72 och därefter en ikv 73 - ja logik.
Ikv 91 - de 1:a vagnen med kanon över 9 cm - ja logik.
Bgbv 81 - den första bärgningsbandvagnen, bgbv 82 den andra, Bgbv 90 (strf 90) den vadå???, Bgbv 120 (Strv 121/122) den vadå??? - logik? Nej
Brobv 941 ??? Brobv 971??? Pvrbv 551??? Lvrbv 701??? logik???
Strf 90 - det 0:e stridsfordonet med kanon över 9 cm???? - nej - på 90-talet var det "inne" att döpa allt m/90 - logik???
Det finns
Vart fordon för sig kan ju ha en logisk förklaring till sin benämning, men logiken är nog den att det har varit olika avdelningar på FMV som ansvarat för olika materielsystem och de har inte pratat med varandra, ej heller lyssnat på äldre kollegor. Det gör det hela mer spännande för kommande generationers forskare.
301 och 302 har 2 mm akan, 401 en 7,62 ksp och 501 en 73 mm kanon. Vad jag vet finns det ingen logik för 301, 302, 401, 501 men jag lyssnar gärna till någon som har en logisk förklaring.
Strv 74 - den 4:e vagnen med kanon över 7 cm - vilka var de tre som kom före? Logik?
Ikv 73 - (ombyggd strv m/42) - den 3:e vagnen över 7 cm - det fanns en ikv 72 och därefter en ikv 73 - ja logik.
Ikv 91 - de 1:a vagnen med kanon över 9 cm - ja logik.
Bgbv 81 - den första bärgningsbandvagnen, bgbv 82 den andra, Bgbv 90 (strf 90) den vadå???, Bgbv 120 (Strv 121/122) den vadå??? - logik? Nej
Brobv 941 ??? Brobv 971??? Pvrbv 551??? Lvrbv 701??? logik???
Strf 90 - det 0:e stridsfordonet med kanon över 9 cm???? - nej - på 90-talet var det "inne" att döpa allt m/90 - logik???
Det finns
Vart fordon för sig kan ju ha en logisk förklaring till sin benämning, men logiken är nog den att det har varit olika avdelningar på FMV som ansvarat för olika materielsystem och de har inte pratat med varandra, ej heller lyssnat på äldre kollegor. Det gör det hela mer spännande för kommande generationers forskare.
301 och 302 har 2 mm akan, 401 en 7,62 ksp och 501 en 73 mm kanon. Vad jag vet finns det ingen logik för 301, 302, 401, 501 men jag lyssnar gärna till någon som har en logisk förklaring.
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
En viss logik kan man trots allt ana...
När pbv 301 togs fram så hade man uppenbarligen lämnat det gamla systemet med "m/xx" för stridsfordon. Bandvagnar fick nummer i 200-serien och tanken förefaller vara att pansarbandvagnar skulle ha nummer i 300-serien. Om det berodde på skillnader i vikt eller skydd vete tusan. När man långt senare köpte ryssvagnarna så hade man uppenbarligen glömt bort den principen och då är det inte helt orimligt att man använde 400- och 500-serien istället, även om det nog borde ha varit pbv 303 respektive 304.
När det gäller strv 74 så var strv m/42 nr 1, följd av ikv 72 och ikv 73. Här haltar det dock lite, eftersom pvkv m/43 nog borde ha räknats med här... När ikv 72 ombeväpnades ändrade man bara kaliberdelen av siffran och vips hade man fått ikv 102. Nästa ikv med 10,5cm kanon blev då logiskt nogt ikv 103...
Att bgbv 81 fick den siffran torde bero på att det var bärgningsversionen av strv 81. När sedan bgbv 82 kom till så behöll man samma nummerserie för bärgningsvagnar.
Den stora avvikelsen är strf 90, men där har vi nog samma faktor som gjorde att strv S blev vedertaget. Nämligen att ett tillfälligt arbetsnamn blev så inarbetat att det sedan blev mer eller mindre officiellt. På 70-talet var det fortfarande så pass mycket ordning och reda att det även blev det officiella strv 103, men i början på 90-talet så hade förslappelsen tagit över.
Att pvrbv 551 och lvrbv 701 fick sina siffror utifrån sitt huvudvapen är väl egentligen samma logik som för stridsvagnarna, det är bara det att man i robotsammanhang inte använder sig av kaliber på samma sätt.
När pbv 301 togs fram så hade man uppenbarligen lämnat det gamla systemet med "m/xx" för stridsfordon. Bandvagnar fick nummer i 200-serien och tanken förefaller vara att pansarbandvagnar skulle ha nummer i 300-serien. Om det berodde på skillnader i vikt eller skydd vete tusan. När man långt senare köpte ryssvagnarna så hade man uppenbarligen glömt bort den principen och då är det inte helt orimligt att man använde 400- och 500-serien istället, även om det nog borde ha varit pbv 303 respektive 304.
När det gäller strv 74 så var strv m/42 nr 1, följd av ikv 72 och ikv 73. Här haltar det dock lite, eftersom pvkv m/43 nog borde ha räknats med här... När ikv 72 ombeväpnades ändrade man bara kaliberdelen av siffran och vips hade man fått ikv 102. Nästa ikv med 10,5cm kanon blev då logiskt nogt ikv 103...
Att bgbv 81 fick den siffran torde bero på att det var bärgningsversionen av strv 81. När sedan bgbv 82 kom till så behöll man samma nummerserie för bärgningsvagnar.
Den stora avvikelsen är strf 90, men där har vi nog samma faktor som gjorde att strv S blev vedertaget. Nämligen att ett tillfälligt arbetsnamn blev så inarbetat att det sedan blev mer eller mindre officiellt. På 70-talet var det fortfarande så pass mycket ordning och reda att det även blev det officiella strv 103, men i början på 90-talet så hade förslappelsen tagit över.
Att pvrbv 551 och lvrbv 701 fick sina siffror utifrån sitt huvudvapen är väl egentligen samma logik som för stridsvagnarna, det är bara det att man i robotsammanhang inte använder sig av kaliber på samma sätt.
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Stefan Karlsson skrev:Nja, det finns kanske ibland en viss logik, men...
Bgbv 81 - den första bärgningsbandvagnen, bgbv 82 den andra, Bgbv 90 (strf 90) den vadå???, Bgbv 120 (Strv 121/122) den vadå??? - logik? Nej
Brobv 941 ??? Brobv 971??? Pvrbv 551??? Lvrbv 701??? logik???
941 = 1:a vagn med krigsbro 4, 971 = 1:a vagn med KB 7.
551 = 1:a vagn med robot 55, 701 = 1:a vagn med robot 70.
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Tackar för svar även om det känns som ämnet var mer komplicerat än jag trott.
Sorry men ibland har jag öga för detaljer.
MVH
Hans
Fanns det PBV'er med Kolibri som beväpningStefan Karlsson skrev:301 och 302 har 2 mm akan
Sorry men ibland har jag öga för detaljer.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
som gammal stridsvagnsman så spelar det inte så stor roll, ärtbössan på pbv'n är hur som helst för klen till det mesta...Hans skrev:Tackar för svar även om det känns som ämnet var mer komplicerat än jag trott.
Fanns det PBV'er med Kolibri som beväpningStefan Karlsson skrev:301 och 302 har 2 mm akan
Sorry men ibland har jag öga för detaljer.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Jo, varje enskild vagn är ju på sitt sätt logisk
Pvrbv 551, Lvrbv 701, Brobv 941, Brobv 971, Bgbv 120, Ingbv 120 osv - men den övergripande logik som en gång fanns glömdes snabbt bort.
Bv 202 fick en efterföljare i form av 206 och efter att ha fått lite tjockare päls blev det 309 även det ett logiskt nummer???
Tgb 11, Tgb 30, Tgb 40 - sen blev det plötsligt Personterrängbil 6 eller "terrängjeepen RG32M" som det står på FM officiella hemsida och den fick namn Galten. Logik???
Mc 255, 256, 257, 258 är logiska benämningar på motorcyklar med 250 cc slagvolym - efterföljaren höll på att bli 259 eftersom man på FMV inte förstod logiken, men när någon påpekade att den nya hojen hade 400 cc volym ändrade man sig hastigt och den fick benämningen 409 - man kan fundera vilka 8 andra hojar med 400 cc som funnits?
Listan kan göras lång,
Som sagt - varje benämning har sin logik, men jösses vad man kan röra till det.
Pvrbv 551, Lvrbv 701, Brobv 941, Brobv 971, Bgbv 120, Ingbv 120 osv - men den övergripande logik som en gång fanns glömdes snabbt bort.
Bv 202 fick en efterföljare i form av 206 och efter att ha fått lite tjockare päls blev det 309 även det ett logiskt nummer???
Tgb 11, Tgb 30, Tgb 40 - sen blev det plötsligt Personterrängbil 6 eller "terrängjeepen RG32M" som det står på FM officiella hemsida och den fick namn Galten. Logik???
Mc 255, 256, 257, 258 är logiska benämningar på motorcyklar med 250 cc slagvolym - efterföljaren höll på att bli 259 eftersom man på FMV inte förstod logiken, men när någon påpekade att den nya hojen hade 400 cc volym ändrade man sig hastigt och den fick benämningen 409 - man kan fundera vilka 8 andra hojar med 400 cc som funnits?
Listan kan göras lång,
Som sagt - varje benämning har sin logik, men jösses vad man kan röra till det.
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
FM verkar ha övergivit all logik i sina benämningar på materielsystemen. Det senaste som var någorlunda logiskt var väl systemen 90 vad gäller utrustning, uniformer, fordon m m.
Ett av de senaste tillskotten är patgb 360 där svenska försvaret helt övertagit Patrias benämning (360) på sitt fordon.
På något vis längtar jag tillbaka till strv m/42, pvkv m/43, som var ett system åtminstone jag förstod.
Ett av de senaste tillskotten är patgb 360 där svenska försvaret helt övertagit Patrias benämning (360) på sitt fordon.
På något vis längtar jag tillbaka till strv m/42, pvkv m/43, som var ett system åtminstone jag förstod.
Re: Numrering av militära fordon?
I den här tråden så pratas det om Terrängbil 12.
11 och 13 hade jag förarebevis på. Likaså på 20. Men vart tusan tog 14-19 vägen?
MVH
Hans
Edit: Kanske ändra titeln till Numrering av svenska militära fordon?
11 och 13 hade jag förarebevis på. Likaså på 20. Men vart tusan tog 14-19 vägen?
MVH
Hans
Edit: Kanske ändra titeln till Numrering av svenska militära fordon?
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
....eftersom man på FMV inte förstod logiken......
Det var snarare på HKV eftersom det var de samt fastställde benämningar. Armestaben angav som regel även projektbenämningarna när uppdragen lades på FMV.
Strf 90 skulle benämnas Pbv 303, var det tänkt men strf 90 var så vedertaget och CV 90 lät bättre internationellt.
Patgb 180 = är samma benämning siffermässigt som leverantörens fordonsbenämning.
Det var snarare på HKV eftersom det var de samt fastställde benämningar. Armestaben angav som regel även projektbenämningarna när uppdragen lades på FMV.
Strf 90 skulle benämnas Pbv 303, var det tänkt men strf 90 var så vedertaget och CV 90 lät bättre internationellt.
Patgb 180 = är samma benämning siffermässigt som leverantörens fordonsbenämning.
Re: Numrering av militära fordon?
Även här finns det en logik bakom numren.Hans skrev:11 och 13 hade jag förarebevis på. Likaså på 20. Men vart tusan tog 14-19 vägen?
I slutet på 60-talet började man ta fram ersättare till den flora av terrängbilar som anskaffats sedan vk2. Man hade då uppdelningen i terrängbilsklass 1, 2, 3 och 4 beroende på storlek och lastförmåga. Resultatet av den anskaffningen blev tgb 11 och 13 (terrrängbilsklass 1), tgb 20 (terrängbilsklass 2), tgb 30 (terrängbilsklass 3) och tgb 40 (terrrängbilsklass 4). Inom respektive fordon fanns det sedan ett flertal undermodeller (ratgb 1111, sjtptgb 1314, tgb 21, tgb 22 osv osv).
Ovanstående var nog det sista riktiga systemtänket när det gällde fordonsanskaffning vi kommer att få se.
Re: Numrering av militära fordon?
Bjernevik skrev:terrängbilsklass 1, 2, 3 och 4 beroende på storlek och lastförmåga
Logiskt. Tack.
Valpen då? Nian och trean.
MVHWiki skrev:Siffran noll i beteckningen visar att lastförmågan understiger ett ton. Utan någon bokstav efter siffrorna indikeras att modellen är i sitt grundutförande och därvid försedd med en s.k. Soft top - tak och sidor tillverkade av presenning (canvas) spänd över stålbågar. Dörrarna till förarutrymmet är tudelade. Modellen saknar normalt vinsch. Med modell 903B avses ett liknande fordon försett med heltäckande stålhytt och hela framdörrar. Många av dessa fordon är försedda med mekanisk vinsch kopplad till fördelningsväxellådan. En modell med öppet flak, heltäckande 2-personers förarhytt och vinsch levererades till bl.a. flygvapnet och marinen och kallades där 902B.
Hans
Re: Numrering av militära fordon?
Valpen var ett av de fordon som skulle ersättas, så jag förutsätter att den var äldre än "terrängbilsklass 1 - 4".Hans skrev:Valpen då? Nian och trean.
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Samtidigt känns PBV 303 inte helt rätt, då Stridsfordon 90 inte "bara" är en pansarbandvagn, (jämför engelska APC kontra IFV) så att det fick heta strf känns relativt rätt.Tyghantv skrev:Strf 90 skulle benämnas Pbv 303, var det tänkt men strf 90 var så vedertaget och CV 90 lät bättre internationellt.
Kanske den borde fått namnet Stridsfordon 401. Här fanns inte ännu de inköpta MTLB-vagnarna så numret var ledigt, samtidigt som om PBV-serien var 300 så kunde Stridsfordonsserien naturligt hetat 400.
Dessutom - skulle det även bli rätt "kalibermässigt". Det första fordonet med 40 mm akan = Strf 401.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Numrering av pansarbandvagnar?
Håller inte med om att benämningen är rätt. Bandfordon har benämnts och bör för tydlighets skull benämnas -vagn. Vill man skilja IFV från APC skulle jag föreslå att man säger pansarskyttevagn om det första.Rickard skrev:Samtidigt känns PBV 303 inte helt rätt, då Stridsfordon 90 inte "bara" är en pansarbandvagn, (jämför engelska APC kontra IFV) så att det fick heta strf känns relativt rätt.Tyghantv skrev:Strf 90 skulle benämnas Pbv 303, var det tänkt men strf 90 var så vedertaget och CV 90 lät bättre internationellt.